دبیر نخستین همایش مرمت‌گران میراث ماندگار گفت: نخستین همایش مرمت‌گران میراث ماندگار کشور با هدف تجلیل از استادان و فعالان این عرصه بیستم خردادماه امسال در شیراز برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۴۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶ 07 June 2015
تابناک فارس به نقل از تسنیم:محمودرضا طالبان پیش از ظهر امروز در نشست خبری از برگزاری نخستین همایش مرمت‌گران میراث ماندگار کشور در بیستم خردادماه امسال خبر داد و اظهار داشت: این همایش با هدف تجلیل از استادان و فعالان این عرصه و ترویج فرهنگ مرمت آثار تاریخی برای نخستین بار در شیراز برگزار می‌شود.

وی با ابراز تأسف از اینکه تاکنون بحث احیا و زنده ساختن بافت و آثار تاریخی در شهر شیراز مغفول مانده است افزود: بافت تاریخی شیراز با 375 هکتار مساحت دارای آثار تاریخی خوب و ارزنده‌ای است و با توجه به اینکه بافت تاریخی در کشورهای توسعه‌یافته به عنوان منابع درآمدی پایدار برای شهر تبدیل شدند اما این بافت در شهر شیراز به دلیل بی‌توجهی به سکونت‌گاهی نامناسب در قلب تاریخی شهر شیراز تبدیل شده است و باید با برنامه‌ریزی بهترین استفاده در راستای جذب گردشگران را از این بافت داشت.

دبیر نخستین همایش مرمت‌گران میراث ماندگار با اشاره به اینکه بخش عمده آثار و خانه‌های تاریخی شیراز متعلق به مردم است خاطرنشان کرد: به همین دلیل مرمت این دسته از آثار سال‌ها از ذهن متولیان امر خارج شده و تعداد خانه‌های تاریخی که توسط متولیان شهر مرمت شده انگشت‌شمار است.

طالبان با تأکید بر اینکه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با هدف احیای بافت‌ها و آثار تاریخی تجلیل از استادکاران و فعالان این عرصه را از ابتدای امسال در دستور کار خود قرار داده است بیان کرد: آئین تجلیل از استادکاران، فعالان و افرادی که در زمینه مرمت آثار و خانه‌های تاریخی مشارکت داشتند روز چهارشنبه بیستم خردادماه ساعت 20 در آرامگاه سعدی شیراز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تیمی متشکل از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، دانشکده هنر دانشگاه شیراز، حوزه هنری استان فارس، شهرداری شیراز، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و انجمن دوستداران میراث فرهنگی کشور از سه ماه گذشته شناسایی استادکاران فعال و پیشکسوت عرصه مرمت آثار تاریخی را بر عهده داشتند عنوان کرد: در سال نخست برگزاری این همایش 12 نفر از اساتید پیشکسوت رشته‌های مختلف معماری تجلیل می‌شوند.

دبیر نخستین همایش مرمت‌گران میراث ماندگار تصریح کرد: استادان امرالله سیرجانیان و احمد شیشه‌گر در رشته کاشی‌کاری، استاد محمدعلی شکرخند در رشته گره‌چینی، استادان محمد ظریف صنایعی و احمد ظریف صنایعی در رشته آئینه‌کاری، استاد رضا جانعلی‌پور در رشته گچ‌کاری و مقرنس، استاد محمدجواد شبیه در رشته کارهای سنگی و حجاری، استادان عباس نقاش و علی‌اصغر سرکوبی در رشته نقاشی دیواری، استاد سیّد قاسم پوشکان در رشته چلنگری و استادان محمدعلی حقیریان و بیژن حسینی در رشته معماری سنتی تقدیر می‌شوند.

طالبان تأکید کرد: در این همایش علاوه بر استادکاران عرصه مرمت آثار و خانه‌های تاریخی، افرادی که خانه‌های تاریخی در بافت تاریخی و یا حجره‌هایی در بازار داشتند و آنها را مرمت و احیا کردند و یا خانه‌های تاریخی را به هتل تبدیل کردند تجلیل می‌شوند تا تشویقی برای دیگر افراد شهر باشد.

وی با اشاره به اینکه در شیراز دانشگاه‌هایی فعالیت دارند که بحث معماری و مرمت را به دانشجویان می‌آموزند اظهار داشت: کارگاه‌های آموزشی با کمک دانشکده هنر دانشگاه شیراز در رشته‌های کاشی هفت‌رنگ، حجاری، مقرنس، کاشی معقلی و معرق، آینه‌کاری، مرمت نقوش بدنه در شیراز برگزار شد تا دانشجویان به صورت عملی در فضاهایی که دراختیار دارند به مرمت و معماری بپردازند.

دبیر نخستین همایش مرمت‌گران میراث ماندگار با بیان اینکه برگزاری کارگاه‌های عملی مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت افزود: برگزاری این کارگاه‌ها استمرار می‌یابد و با تفاهم‌نامه‌ای که بین اداره کل میراث فرهنگی استان فارس و فنی و حرفه‌ای منعقد شده است دانشجویانی که در رشته‌های مرمت در حال تحصیلند با کمک این نهادها یک سری دوره‌های عملی را می‌گذرانند و مدرک دریافت می‌کنند.

طالبان با بیان اینکه برای برگزاری سالانه همایش مرمت‌گران میراث ماندگار در شیراز برنامه‌ریزی شده است خاطرنشان کرد: دبیرخانه این جشنواره در شیراز شکل می‌گیرد و نه‌تنها از مرمت‌گران و مرمت‌کاران استان فارس و شهر شیراز بلکه از مرمت‌گران و مرمت‌کاران سطح کشور نیز تجلیل می‌شود و در تلاشیم این همایش به عنوان نشان و برندی برای شیراز به ثبت برسد.

وی تصریح کرد: مرمت خانه‌های تاریخی در شیراز بحث مغفول مانده‌ای است که باید برای احیای آن تلاش کرد و باید تمام دستگاه‌های مرتبط این امر را در دستور کار خود قرار دهند تا بافت تاریخی شیراز از شکل کنونی خارج شود و برای ورود گردشگران به این بافت برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد.

دبیر نخستین همایش مرمت‌گران میراث ماندگار با اشاره به اینکه هزینه مرمت این خانه‌ها بسیار سنگین است زیرا مرمت آثار تاریخی شاخص‌های خاص خود را دارد بیان کرد: شرکت عمران و بهسازی شهری مربوط به وزارت راه وشهرسازی با مشارکت بخش خصوصی هشت خانه تاریخی را در دست مرمت دارد.

طالبان با بیان اینکه برای خانه‌های تاریخی مرمت‌شده توسط وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی کاربری‌هایی تعریف می‌شود که فضای جدید در خدمت گردشگران و مردم شهر شیراز قرار گیرد عنوان کرد: در باغ ایلخانی چهار خانه سنتی و در مجموعه پروژه نیکان نیز تعداد دیگری از این خانه‌ها در دست مرمت‌ قرار دارند تا با تغییر کاربری فعالیت‌های جدید خود را آغاز کنند.

وی از خرید دو خانه تاریخی در محور سنگ‌سیاه شیراز در سال جدید توسط شرکت عمران و بهسازی شهری خبر داد و گفت: این خانه‌ها با اعتبار 9 میلیارد ریال تملک شده و برای مرمت آنها نیز 30 میلیارد ریال نیاز است که مقداری از این اعتبار امسال و مابقی آن در سال آینده تأمین می‌شود.

دبیر نخستین همایش مرمت‌گران میراث ماندگار با بیان اینکه بدنه‌سازی ضلع شرقی محور سنگ‌سیاه شیراز حد فاصل آرامگاه سیبویه تا حرم مطهر حضرت سیّد تاج‌الدین غریب(ع) نیز در برنامه‌های امسال شرکت عمران و بهسازی شهری ایران قرار دارد اظهار داشت: اجرای این پروژه با اعتبار 4 میلیارد ریال تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

طالبان با تأکید بر اینکه تا ورود گردشگران به بافت تاریخی اتفاق نیفتد مشکلات موجود همچنان باقی است افزود: محور سنگ‌سیاه به عنوان نخستین محور گردشگری بافت تاریخی شیراز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و باید زمینه ورود گردشگران به این بافت را فراهم کرد زیرا تعداد زیاد آثار تاریخی در این منطقه می‌تواند برای گردشگران جالب و دیدنی باشد.

وی با اشاره به اینکه تزریق قطره‌چکانی اعتبارات به مرمت آثار تاریخی سبب ایجاد مشکلاتی در این عرصه شده است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، شهرداری شیراز و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس وارد این عرصه شده و با انعقاد تفاهم‌نامه مرمت اماکن تاریخی از جمله مسجد عتیق و مدرسه خان را در دستور کار قرار دادند که باید برای مرمت دیگر اماکن تاریخی همچون مسجد مشیر نیز چنین اقداماتی مشابه انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار