بالاخره پس از ماه ها انتظار، شهردار کلانشهر قم انتخاب شد. انتخابی که به نظر می رسد به جهت توانمدیهای شخصی شهردار ، اغلب گروه های اجتماعی و سیاسی شهر از آن راضی هستند ولیکن نباید فراموش کرد که جهت موفقیت در کارها و آن هم در کارهای مردمی، حتما باید تیم و گروه موفق و مدیران لایق در کنار یک فرد قرار بگیرند تا ایشان بتواند موفق عمل کند.
کد خبر: ۴۵۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۵ 08 June 2015
به گزارش تابناک قم، روزنامه ایمان در شماره روز دوشنبه 18 خردادماه در مطلبی با عنوان اولویت های کاری شهردار جدید را به قلم داود نعمتی عضو علی البدل شورای شهر قم به رشته تحریر درآورده است.

در این مطلب می خوانیم:

بالاخره پس از ماه ها انتظار، شهردار کلانشهر قم انتخاب شد و سکان هدایت مدیریت شهری قم به فردی توانمند و با تجربه و اهل علم و عمل سپرده شد. انتخابی که به نظر می رسد به جهت توانمدیهای شخصی شهردار ، اغلب گروه های اجتماعی و سیاسی شهر از آن راضی هستند ولیکن نباید فراموش کرد که جهت موفقیت در کارها و آن هم در کارهای مردمی ، حتما باید تیم و گروه موفق و مدیران لایق در کنار یک فرد قرار بگیرند تا ایشان بتواند موفق عمل کند.

فارغ از اینکه شهردار جدید قم دارای چه رویکردی می باشد ، با عنایت به فضای شهر قم و عقب ماندگی های متراکم این شهر و بدون دخالت در امور اجرایی و برنامه های مدیریتی شهردار کلانشهر قم ، برخی از اولویتهای اصلی کوتاه مدت و میان مدت در این دوره از فعالیت شهرداری را می توان به شرح ذیل شمرد تا ضمن انجام آن رضایت بیش از پیش و عمران و آبادانی بیشتری را در شهر شاهد باشیم:

1-تشکیل کارگروه مشورتی و انتخاب مشاورین خبره: با عنایت به عدم بومی بودن شهردار قم و به تبع آن عدم شناخت دقیق ایشان از فضای شهر قم، از محله ها و مناطق، از گروه های اجتماعی و سیاسی و حتی از مسئولین ادارات و ارگانها و... به نظر می رسد یکی از اولویتهای ایشان باید تشکیل کارگروه مشورتی و استفاده از تجربه و نظریات شهرداران قبلی قم همچون آقایان دلبری و عابدینی پور باشد تا با استفاده از پتانسیل آنان و سایر افراد خبره ، به شناخت دقیقی از قم و نیازها ، خواسته ها ، منابع و امکانات آن دست یابد.

2-تبیین وضعیت مالی شهرداری قم: از اولویت های مهم هر مدیر تازه واردی به هر سازمان، شناخت از وضعیت مالی آن سازمان و اطلاع از وضعیت بودجه، درآمدها ، هزینه ها و سرمایه مورد نیاز می باشد. در سازمانهای مثل شهرداریها که با فعالیتهای عمرانی و پیمانکاران متعدد سرو کار دارند این شناخت اهمیت دو چندان پیدا می کند. شناخت از وضعیت بدهی 12هزار میلیارد ریالی شهرداری و تهیه برنامه و منابع مالی جهت پرداخت این بدهی ها و همچنین شناخت از عایدات حاصل شده در قبال این بدهی ها می تواند راه گشای تسویه و تهاتر بدهی باشد.

3-اولویت بندی پروژه های نیمه کاره: یکی از مهمترین اقدامات شهردار جدید می تواند شناسایی و تکمیل پروژ های نیمه تمام و در حین حال مورد نیاز شهر و شهروندان باشد . از آنجا که اغلب پروژه ها در انظار عمومی می باشد و معمولا موجب ایجاد گره های ترافیکی در شهر می شوند، لذا تسریع در اتمام این پروژه ها می تواند در رضایت مندی مردم از شهردارو مجموعه شهرداری بسیار مفید باشد. از جمله این پروژه ها می توان به پروژه پل سه سطحی عماریاسر، ادامه زیر گذر عماریاسر، خیابان صفائیه و راه های مواصلاتی آن،پردیسان و راه های مواصلاتی آن ، ادامه پروژه انسجام تا شهرک قدس ، پروژه بلوار پیامبر اعظم، مترو ، منوریل و ده ها پروژه دیگر نام برد که باید با رویکرد نیاز مردم به آن اولویت بندی و اتمام گردد.

4-تهیه نقشه جامع عمران و آبادانی برای شهر قم: با توجه به سوابق مدیریتی و علمی شهردار جدید، انتظار می رود ایشان و تیم شهرداری ، نقشه جامعی برای شهر قم تهیه و تدوین نمایند و در آن کلیه نیازهای شهری قم از جمله مبلمان شهری، باغات وفضای سبز، پروژه های عمرانی و ... دیده شود و این نقشه برای بلند مدت تهیه گردد و در کمیسیونهای مربوطه استان تائید گردد تا با تغییر شهرداران، این نقشه جامع برنامه اجرائی آنان باشد.

5-در نظر گرفتن قم به عنوان یک شهر بین المللی: درست است که جناب آقای سقائیان نژاد در کلانشهری مانند اصفهان مدیریت داشته اند اما باید این نکته را در نظر داشته باشند که استان قم علی رغم حجم و وسعت کوچک آن ، بعنوان یک شهر ملی و حتی بین المللی محسوب می شود و اینجا شهر شیعی و ام القرای جهان اسلام می باشد و نگاه مسئولین کشوری و لشکری به قم و اندیشه های مردان و علمای قم ، نگاه ویژه ای است. لذا تفکرات و خدمات برای این شهر و ارتباطات در این شهرباید بسیار سنجیده و در حد یک شهر ملی و فراملی در نظر گرفته شود چرا که حسب فرموده مقام معظم رهبری قم آبروی کشور است.

6-جذب سرمایه گذار و منابع مالی: یکی از اولویتهای مهم دیگر شهرداری در شرایط فعلی ، جذب سرمایه گذار و منابع مالی است. با توجه به خشکسالی مالی دولت و کمرنگ شدن اعتبارات استانها ، و با عنایت به پروژه های نیمه کاره شهر ، انتظار از شهردار و تیم شهرداری جذب سرمایه گذار و تامین منابع مالی از طریق فروش اوراق مشارکت و یا فاینانس می باشد تا با ورود منابع جدید مالی ، فعالیتهای شهرداری سرعت بیشتری بگیرد.

7-تعامل با مراجع و علما، حوزه های علمیه، سایر ارگانها و ادارات: برای همگان روشن است که فعالیت در قم و موفقیت در قم در گرو داشتن تعامل مناسب با علما و مراجع ، حوزه های علمیه ، بسیج و کلیه سازمانها و ادارات و از جمله استانداری و فرمانداری و استفاده از راهنمایی ها و رهنمودهای آنان می باشد. لذا انتظار می رود شهردار جدید به دور از هرگونه مسایل سیاسی و حاشیه ای و با ایجاد ارتباطات مناسب ، به دنبال ایجاد وحدت و وفاق استانی هم در داخل مجموعه شهرداری و هم در بیرون از مجموعه شهرداری باشد.

8- انجام وظایف جاری: اولویت دیگر شهرداری می بایست انجام وظایف جاری آن از جمله زیباسازی شهر و ایجاد مبلمان شهری مناسب، گسترش فضاهای سبز، آسفالت و بهینه سازی معابر و کوچه ها و ... باشد و پروژه های عمرانی موجود باعث غفلت از امور جاری نشود.

امید است با استفاده از تجربیات علمی و عملی شهردار جدید و با همکاری و همدلی مناسب کلیه سازمانها و نهادها و با کار و مدیریت جهادی ، شاهد پیشرفت روز افزون شهرمان باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار