مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با هدف کاهش مصرف آفت‌کش‌های شیمیایی، مبارزه بیولوژیکی با آفات در ۱۸ هزار هکتار از مزارع این استان آغاز شد.
کد خبر: ۴۵۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸ 05 July 2017
به گزارش تابناک : یحیی آذرمی شامگاه سه‌شنبه با اعلام این خبر تصریح کرد: در حال حاضر، مناطق عمده‌ی تحت پوشش کنترل بیولوژیکی استان شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار است.

وی افزود:با توجه به اقلیم خاص و تنوع محصولات زراعی و باغی و به تبع آن بالا بودن جمعیت عوامل خسارت زا در مزارع این شهرستان‌ها، متأسفانه سالانه بالاترین سطح مبارزه شیمیائی علیه آفات در این مناطق انجام می‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان تأکید کرد:با مبارزه بیولوژیک مصرف آفت‌کش‌های شیمیائی در مناطق یاد شده، کاهش قابل‌توجهی دارد؛ بطوریکه با اجرای این روش سمپاشی هوائی با کنترل بیولوژیکی و مدیریت تلفیقی آفات جایگزین شده است.

آذرمی تصریح کرد:  عملیات مبارزه بیولوژیکی با استفاده از عوامل مفید بیولوژیکی از جمله زنبورهای تریکوگراما و براکون از نیمه دوم خرداد ماه سال جاری در سه هزار هکتار از مزارع گوجه‌فرنگی و ۲۰۰ هکتار از باغات سیب استان آغاز شده است.

وی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با ادامه عملیات در مزارع پنبه، ذرت و سویا سطح کنترل بیولوژیکی استان از ۱۸ هزار هکتار فراتر رود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان متذکر شد: علاوه بر رهاسازی این عوامل در مزارع، طرح مدیریت تلفیقی آفات با استفاده از روش‌ها و تجهیزات مبارزه بیولوژیکی شامل محلول‌پاشی با آفت‌کش بیولوژیک بی تی (BT)، به‌کارگیری انواع تله و فرمون‌ها و کارت‌های زرد و آبی در دستور کار است.

آذرمی افزود: در حال حاضر ۱۱ واحد تولید عوامل بیولوژیکی‌(انسکتاریوم) فعال در سطح استان وجود دارد که توسط کارشناسان این مدیریت و واحد حفظ نباتات شهرستان‌های مربوطه نظارت، هدایت و مدیریت می‌شوند.

    



منبع : مهر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کارشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
مدیرحفظ و نباتات گزارشی از میزان اعتبارات دریافتی برای این بخش را در طی 3سال اخیر با دوره قبل مدیریت سازمان جهادکشاورزی ارایه نمایند تا مشخص شود چه عواملی سبب کاهش اعتبارات در یافتی از مرکز و کاهش حجم عملیات قراردادها با واحدهای تولیدی عوامل بیولوژیکی در استان شده است. در این صورت نقش مدیریت های سازمان جهاداس کشاورزی استان در این دوره و دوره قبل آشکار خواهدشد.
از طرفی سایت تابناک با مسئولین واحدهای تولید عوامل بیولوژیک مصاحبه و گزارشی از مشکلات آنها تهیه و ارایه تا لااقل قسمتی از مشکلات آنها حل گردد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار