معاون میراث اداره‌کل میراث، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان گفت: در پی تخریب خانه تاریخی احمدی در بندرعباس به دستور مالک، اداره‌کل میراث استان هرمزگان، ضمن مراقبت شبانه‌روزی از این اثر و جلوگیری از ادامه تخریب، از مالک بنا شکایت می‌کند.
کد خبر: ۴۵۵۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳ 08 July 2017
به گزارش تابناک : اشکان مختاری در تشریح روند تخریب خانه تاریخی احمدی در بندرعباس، اظهار کرد: این خانه تاریخی در تملک شخصی بیژن احمدی است که سال‌هاست در خارج‌ از کشور اقامت دارد و اکنون با کمک وکیل خود توانسته رأی دیوان عدالت اداری را در خصوص خروج این اثر تاریخی از فهرست آثار ملی بگیرد اما ازآنجاکه این حکم هنوز به اداره‌کل میراث، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان ابلاغ نشده و از طرفی این اداره‌کل خود را موظف به صیانت از آثار فرهنگی تاریخی می‌داند، تلاش‌ها برای جلوگیری از تخریب این بنا ادامه دارد.

وی با اشاره به سابقه این خانه تاریخی و روند ثبت آن افزود: خانه تاریخی احمدی به‌عنوان یکی از آثار تاریخی ارزشمند در بندرعباس در سال ۱۳۸۲ ثبت ملی شد، اما متأسفانه در آن زمان اصلی‌ترین کار یعنی رضایت مالک برای ثبت اثر اخذ نشده بود که همین مسئله باعث اعتراض مالک و شکایت او از میراث شد و از سال ۱۳۸۴به‌صورت جدی پیگیر خارج کردن این خانه تاریخی از ثبت بوده است.

مختاری بیان کرد: مالک بنا در سال‌های گذشته چندین مرحله در این خصوص شکایت کرده است و در مرحله اول دادگاه به نفع مالک رأی صادر کرد که اداره‌کل میراث هرمزگان به رأی صادره اعتراض کرد اما مالک در نهایت موفق به اخذ رأی به نفع ادعای خود از دیوان عدالت اداری شد.

وی ادامه داد: بعد از صدور حکم، به دستور مالک تخریب بنا آغاز می‌شود که به‌محض اطلاع اداره‌کل میراث هرمزگان از این اقدام، با حضور مدیران و حراست این اداره‌کل و یگان حفاظت میراث، جلوی تخریب این اثر، در روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه جاری گرفته شد اما روز بعد تخریب بنا به دستور مالک ادامه یافت که مجدداً با حضور مدیران اداره‌کل میراث هرمزگان، برای جلوگیری از تخریب بنا کوشیده شد که موضوع با حضور پلیس خاتمه یافت.

معاون میراث اداره‌کل میراث، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان تصریح کرد: از چهارشنبه هفته گذشته (۱۴ تیر) تاکنون، اداره‌کل میراث، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی از این اثر به‌صورت شبانه‌روزی صیانت کرده و از ادامه تخریب این اثر جلوگیری به عمل‌آورده است.

مختاری در ادامه با اشاره به تلاش‌ها برای حفظ این اثر فرهنگی تاریخی، اضافه کرد: در نامه‌ای به شهرداری بندرعباس و نیز دادستانی، درخواست کرده‌ایم که از ادامه تخریب این بنا جلوگیری کنند و برای حفاظت و صیانت از این اثر فرهنگی تاریخی، به اداره‌کل میراث استان یاری رسانند.

وی خاطرنشان کرد: این اداره‌کل همچنین از مالک شکایت‌نامه‌ای بابت تخریب این اثر فرهنگی تاریخی تنظیم کرده که امروز شنبه ۱۷ تیر ۹۶ به مراجع قضایی ارسال خواهد شد.

معاون میراث اداره‌کل میراث، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان عنوان کرد: اخذ رأی از دیوان عدالت اداری در خصوص خروج این اثر از فهرست آثار ملی به معنی صدور مجوز تخریب نیست و مالک اجازه تخریب این بنا را نداشته و ازآنجاکه خانه احمدی یک اثر فرهنگی تاریخی در بندرعباس است، بهتر این است که مالک در خصوص هرگونه تغییر کاربری بنا با میراث استان هماهنگ شود.





منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار