ایمنی، مقاوم سازی ساختمان ها و به کار گیری مصالح ساختمانی مرغوب با سلامت و امنیت جانی مردم ارتباط تنگاتنگی دارد اما به نظر می رسد برخی موارد آنگونه که شایسته است مورد تاکید نیست و هر از گاهی اخباری از ریزش ساختمان ها به دلیل استفاده از مصالح بی کیفیت و نامطلوب در رسانه ها منتشر می شود که گاهی این حوادث علاوه بر صدمات مالی، تلفات جانی هم در پی دارد.
کد خبر: ۴۵۷۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵ 10 July 2017
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، گشت مشترک تعزیرات حکومتی براساس شکایت یکی از کارخانه های سیمان مبنی بر اینکه واحدهای مصالح فروشی اقدام به خرید سیمان فله می کنند و در پاکت های سیمان این برند بسته بندی و به مشتری عرضه می کنند، به صورت سرزده چند مصالح فروشی را مورد بررسی قرار داده است.
این سیمان ها که معلوم نیست اصلا سیمان خالص است یا با ماسه مخلوط شده است، در پاکت هایی کوچک تر از برند اصلی، با وزن کمتر و البته ارزان تر به فروش می رسد.
بازرسی از واحدهای مصالح فروشی که در زمین هایی در فضای باز در شرق تهران قرار انجام می شود، سرزده در ظهر نیمه تیرماه، یکی از گرم ترین روزهای سال انجام شد.
گروه گشت مشترک تعزیرات با حضور نمایندگانی از سازمان صنعت، معدن، تجارت، سازمان استاندارد تهران، اتاق اصناف، گروه اجرای احکام تعزیرات، به همراه گروه خبرنگاران از چند واحد بازدید کردند.
گویا متصدی و کارگران این واحد مصالح فروشی برای فرار از قانون و عدم پاسخگویی به محض اینکه ماشین های تعزیرات وارد کارگاه شدند، متواری و محل را ترک کردند چون هیچ کس آنجا نبود و درب کانکس کنار کارگاه باز و کولر هم روشن مانده بود.
این بازدید بیش از سه ساعت به طول انجامید و همسایگان این مصالح فروشی گفتند که تا چند دقیقه پیش هم کارگران مشغول کار بودند.
نیسان آبی رنگی هم که برای بار زدن مصالح ساختمانی آمده بود، گفت که صبح با متصدی این واحد تماس گرفته است و قرار گذاشتند تا برای بارگیری تا قبل از ظهر حتما به اینجا بیاید.
وجود دو سیلوی سیمان100 و 50 تنی، پاکت ها و باسکول نشانگر این بود که در این واحد مصالح فروشی، سیمان فله بسته بندی می شود.
نماینده شرکت شاکی هم که با گروه گشت بازرسی همراه بود، گفت که بارها دیده است که این واحد، سیمان های متفرقه را در پاکت های این برند بسته بندی می کند.
وی می گوید که پاکت های این برند 50 کیلویی است اما این پاکت ها چون کوچکتر است 44 تا 45 کیلو سیمان در آنها پر می شود اما مشتری فکر می کند که پاکت های 50 کیلویی خریداری کرده است.
طاهره مجتهد کارشناس سیمان در اداره استاندارد که در این بازرسی همراه گروه گشت مشترک تعزیرات بود، به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: سیمان تیپ دو که مخلوط با گچ است برای موزاییک سازی و فرآورده های ساختمانی و بتن ریزی استفاده می شود و سیمان پرتلند پوزولانی نوع ضعیفی از سیمان است که برای ساخت فرآورده های مهم مثل بتن ریزی و موزاییک سازی و ساختمان سازی مناسب نیست.
به گفته وی برخی مصالح فروشی ها، ضعیف ترین نوع سیمان را در پاکت های تیپ دو می فروشند که این موضوع به ایمنی و مقاومت ساختمان ها خدشه وارد می کند و سلامت مردم را تهدید می کند.
مهرداد احمدی نماینده سازمان استاندارد تهران هم به خبرنگار ایرنا گفت: ماهیت و نوع سیمان فله نامعلوم است و لازم است تا نمونه ای از سیمان های سیلوی این واحد برداشته شود تا توسط آزمایشگاه استاندارد مورد بررسی قرار گیرد.
پس از اینکه گروه گشت مدت زمان زیادی را منتظر ماند، به دلیل عدم حضور متصدی این واحد، نماینده سازمان صنعت، معدن، تجارت نتوانست تا پرونده ای برای این واحد تشکیل دهد اما رئیس گشت تعزیرات کارت این مصالح فروشی که شماره تلفن صاحب آن درج شده بود، همچنین برگه فاکتور فروش که بر روی آن شماره تلفن درج شده بود، برداشت تا از طریق مخابرات مشخصات مسئول متخلف گرفته شود.
رئیس گشت تعزیرات به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: تعزیرات حکومتی نهاد نظارتی و مرجع رسیدگی است و تنها به اصناف خوردنی و آشامیدنی و در بازارها نظارت و فعالیت ندارد بلکه هر کجا که تخلف صنفی از نوع ارائه کالا و خدمات به مردم باشد، در چارچوب قانون ورود می کند.
وی با تاکید بر تاثیر کیفیت مصالح ساختمانی بر سلامت و امنیت مردم، افزود: این واحد در فضای باز قرار دارد و معلوم است که شرایط لازم برای دریافت مجوز فعالیت را ندارد و فاقد مجوز قانونی است همچنین با توجه به اینکه ابزار تخلف کشف شد، محرز است که این واحد تخلف کم فروشی دارد و بدون مجوز سیمان فله را بسته بندی می کند، بنابراین تحت پیگرد قرار می گیرد هرچند درباره کیفیت و نوع سیمان باید اداره استاندارد، نتیجه آزمایش ها را اعلام کند.
در پایان بازدید از این مصالح فروشی، تعداد بسیار زیادی پاکت سیمان توقیف شد.
در بازدید دیگری از یک واحد مصالح فروشی، مسئول این واحد گفت که سیلوی سیمان برای مصرف شخصی است و در صورتی که مشتری نیاز به مقدار کمتر از 50 کیلو سیمان داشته باشد، از این سیلو به آنان می دهد.
همچنین در این مصالح فروشی پاکت های سیمان در پاکت های برندی نامعلوم بسته بندی می شد که به گفته طاهره مجتهد کارشناس سیمان در اداره استاندارد، پاکت های سیمان هم مشمول استاندارد می شوند و باید مشخصات و علامت استاندارد بر روی آنها درج شده باشد.
بهمن حسن بیگی رئیس گشت های تعزیرات تهران در پایان این بازدید در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت که تخلفات مصالح فروشی در فروش سیمان زیاد است و باتوجه به گزارش هایی که داشتیم، واحدهای صنفی و کارگاهی فاقد مجوز اقدام به فروش سیمان های بدون مشخصات و استاندارد می کنند.
وی اظهار کرد: وجود سیلوهای سیمان در کارگاه ها و مصالح فروشی های خرد غیرقانونی است و این واحدها برای وجود سیلو باید مجوز داشته باشند این درحالیست که تقریبا همه مصالح فروشی ها سیلوی سیمان دارند و این مساله باعث می شود تا سیمان های فله فاقد مشخصات در پاکت های برندهای معروف بسته بندی و به فروش برسد.
حسن بیگی افزود: در این بازدید سیمان های بسته بندی شده در پاکت برند نامعتبر و فاقد استاندارد توقیف می شود و از آنجایی که این واحد فاقد مجوز فعالیت از اتحادیه سیمان فروشان است، پرونده تخلف تشکیل شد.
وی اظهار کرد: در هفته گذشته نیز تقلب یک واحد تولیدی سیمان غیرمجاز در منطقه شرق تهران که سیمان فله را به نام سیمان پاکتی برند معروف کارخانه سیمان می فروخت، محرز شد و پرونده ای به ارزش 162 میلیون ریال تشکیل شد.
رئیس گشت های تعزیرات تهران یاد آور شد: شهروندان می توانند از طریق سامانه 135 سازمان تعزیرات حکومتی و یا سامانه ١٢٤ سازمان صنعت، معدن و تجارت تخلفات را برای رسیدگی اعلام کنند تا سازمان تعزیرات به همراه نمایندگان دستگاه های نظارتی نسبت به بررسی و برخورد با متخلفان اقدامات لازم را انجام دهند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار