رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: براساس تصمیم شورا، شهرداری تهران طی سال جاری و سال آینده در هر منطقه یک مدرسه خواهد ساخت.
کد خبر: ۴۵۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹ 10 June 2015
به گزارش فارس، محمد سالاری با اشاره به جلسه رؤسای کمیسیون‌های سه‌گانه شهرسازی و معماری، فرهنگی و اجتماعی، عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با ریاست سازمان نوسازی وزارت آموزش و پرورش و همچنین مدیرکل سازمان نوسازی استان تهران اظهار داشت: این جلسه با موضوع بهسازی و نوسازی فضاهای آموزشی شهر تهران برگزار شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه رویکرد شورای شهر تهران و شهرداری در ارتباط توسعه و بهسازی فضاهای آموزشی، رویکرد تعاملی و مثبت است، به همین دلیل در مجموعه فرایند به بودجه‌های سالانه شهرداری نیز اعتباراتی برای بهسازی و نوسازی و ارتقای کیفیت محیط‌های فضاهای آموزشی دیده می‌شود.

سالاری بیان داشت: در همین ارتباط، ما در طول شورای چهارم شاهد حضور وزیر آموزش و پرورش و همچنین مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در صحن علنی شورای شهر تهران بودیم که این خود گام مؤثر و مهمی جهت تعامل مدیریت شهری با مسئولان وزارت آموزش و پرورش است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: متأسفانه علی‌رغم اینکه در اذهان عمومی اینگونه تلقی می‌شود که شهر تهران به لحاظ دارا بودن فضاهای آموزشی بسیار غنی و مشکل آن چنانی در مقایسه با سایر نقاط کشور ندارد، ولی در بررسی و گزارش‌های واقعی دوستان در وزارت آموزش و پرورش مشخص شده که شهر تهران جزو فقیرترین شهرهای کشور در ارتباط با فضاهای آموزشی است.

وی در ادامه با اشاره به حجم گسترده دانش‌آموزان در شهر تهران گفت: حدود یک میلیون و 85 هزار نفر دانش‌آموز در شهر تهران داریم که این تعداد در 4 هزار و 100 واحد آموزشی مشغول به تحصیل هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه 110 هزار کارمند آموزش و پرورش در شهر تهران وجود دارد، افزود: به جز این تعداد، 4 هزار و 300 نفر نیز در رده مدیریتی در وزارت آموزش و پرروش فعالیت می‌کنند که براساس آمار، 2 میلیون و 300 هزار نفر از جمعیت شهر تهران که قسمت قابل توجهی از جمعیت شهر را دربرمی‌گیرد با وزارت آموزش و پرورش مرتبط هستند.

سالاری گفت: براساس گزارش‌های وزارت آموزش و پرورش از 33 هزار کلاس درسی که در شهر تهران داریم، 17 هزار کلاس نیاز به مقاوم‌سازی و بهسازی دارند و قطعاً نوسازی و بهسازی این کلاس‌ها با اعتبارات محدود آموزش و پرورش و بدون کمک مدیریت شهری و همچنین خیرین مدرسه‌ساز امکان‌پذیر نیست.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: خوشبختانه با مجموعه فرهنگ‌سازی صورت‌گرفته توسط آموزش و پرورش و روحیه خیرین مدرسه‌ساز در توسعه فضاهای آموزشی، حدود 30 درصد از این فضاها توسط خیرین مدرسه‌ساز بهسازی و نوسازی می‌شوند، و این در حالی است که در مقایسه با مشکلاتی که در ارتباط با فقر فضاهای آموزشی وجود دارد، اگر به همین منوال پیش برود، بودجه‌ای که دراختیار وزارت آموزش و پرورش است، ما برای ساخت 7 هزار کلاس درسی نیازمند به اعتبار 3 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه است.

وی با اشاره به اعتبارات قطره‌چکانی وزارت آموزش و پرورش شهر تهران و عوارضی که از محل فرایند صدور پروانه دریافت می‌کند، گفت: اگر بخواهیم بر اساس همین اعتبارات، بهسازی و نوسازی مدارس را در دستورکار خود قرار دهیم، 42 سال زمان لازم است تا کلاس‌های اشاره شده بهسازی و نوسازی شوند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: به همین دلایل، پیشنهاد شورای شهر همواره بر این بوده که برای حل مشکلات کلان‌شهری مثل تهران باید مدیریت یکپارچه شهری تحقق یابد که یکی از مهمترین تصدی‌گری‌های درون‌شهری که هم صاحب‌نظران و مسئولان نظام در سطوح مختلف اعتقاد دارند می‌بایستی برون‌سپاری شوند و به شهرداری‌ها و مدیریت شهری سپرده شوند که مأموریت وزارت آموزش و پرورش از اینگونه مسائل است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر نیز بنا بر گزارش مسئولان شهرداری شهر تهران، سالانه بیش از 9 میلیون تومان به هر مدرسه و فضای آموزشی در شهر تهران کمک‌های نقدی می‌شود و این به جز کمک‌هایی است که شهرداری در ارتباط با اخذ عوارض ناشی از صدور پروانه و مجموعه اقدامات دیگر انجام می‌دهد.

سالاری اظهار داشت: بنا بر همین دلایل، ما فکر می‌کنیم با تصویب لایحه جامع مدیریت شهری در دولت تدبیر و امید و در نهایت با تصویب مجلس شورای اسلامی، شاهد تحقق مدیریت یکپارچه شهری و شاهد برون‌سپاری مأموریت‌های آموزش و پرورش به شهرداری‌ها باشیم، ضمن اینکه در کنار برون‌سپاری مأموریت‌ها و انجام وظایف و اختیارات، می‌بایستی اعتبارات مربوطه نیز به شهرداری‌ها تخصیص یابد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها با کمک شوراها می‌توانند سیاستگذاری لازم را در حوزه آموزشی بهتر از وزارت آموزش و پرورش انجام دهند و در تحقق مأموریت‌های آموزش و پرورش مؤثر باشند.

سالاری در ادامه به اهمیت فضاهای آموزشی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: این موضوع از اهمیت ویژه‌ای در بین شورا و شهرداری برخوردار است چرا که یکی از مهمترین معضلات کلان شهر تهران در مواجه با بحران ها و اساساً در مقوله مدیریت بحران، عدم وجود عرصه‌های عمومی در مواقع بحرانی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: فضاهای آموزشی مدارس بهترین مکان‌ها در زمان بحران هستند، البته فضاهایی که با اصول مرتبط با قوانین و مقررات ساختمانی احداث شده باشند و همه شاخص‌های مدنظر را رعایت کرده باشند و این فضاها بهترین مکان‌ها برای زمان بحران از جمله زلزله هستند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: بنا بر تصویب دولت مسئولیت بحران در شهر تهران، شهرداری است، و ما می‌توانیم بدون پرداخت مبلغی برای تملک فضاهای عمومی و این چنینی سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهیم و در مواقع بحرانی از آنها استفاده کنیم، گرچه اعتبارات شهرداری تهران محدود است و کلان‌شهری مثل تهران معضلات بسیار بسیار زیادی دارد، اما انشاءالله با رویکرد شورای شهر تهران بتوانیم در آینده به سمت درآمدهای پایدار برویم و در توسعه فضاهای آموزشی، بهسازی و نوسازی آنها مؤثر واقع شویم.

سالاری در ادامه با اشاره به اینکه در این جلسه مقرر شد کمیته‌ تخصصی جهت پیگیری مصوبات جلسه تشکیل شود، گفت: قرار شد نمایندگانی از کمیسیون‌های سه‌گانه شورای شهر تهران (شهرسازی و معماری، فرهنگی و اجتماعی، عمران و حمل و نقل) به انضمام نماینده شهرداری تهران و سازمان نوسازی شهر تهران و همچنین اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران در این کمیته حضور یابند و در سطح سیاستگذاری و راهبردی تصمیم‌گیری کنند.

سالاری گفت: متأسفانه شاهد هستیم که در مناطق بیست و دوگانه تهران، معاونت‌ها و بخش‌های مختلف اعتبارات غیرهدفمندی را در حوزه فضاهای آموزشی هزینه می‌کنند که می‌بایستی این اعتبارات و کمک‌ها به صورت هدفمند و با هدف توسعه فضاهای آموزشی، بهسازی و نوسازی آنها صورت گیرد.

سالاری خاطرنشان کرد: بر همین اساس، تصویب شد که مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری از مجموعه اعتبارات سال جاری و سال آینده و از بخشی از اعتبارات سایر حوزه‌ها در هر منطقه یک مدرسه ساخته شود.

وی ادامه داد: این اقدام در فرهنگسازی و مشارکت بخش خصوصی و حضور خیرین مدرسه‌ساز مؤثر خواهد بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر کمک‌هایی که به شهرداری تهران به فضاهای آموزشی و مدارس انجام می‌دهد بعضاً پیدا نیست و نمود ندارد و  ما اعتقاد داریم که مشکل اساسی و اصلی شهر تهران ایجاد فضاهای آموزشی مقاوم و توسعه و بهسازی و نوسازی فضاهای آموزشی است.

سالاری در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسه مقرر شد که فضاهای آموزشی متعلق به وزارت آموزش و پرورش که در راستای فضاهای تجاری و اداری واقع هستند، نه با نگاه درآمدزایی بلکه با نگاه ایجاد ارزش افزوده جهت افزایش املاک آموزش و پرورش، شهرداری و شورا کمک کند تا بتوان از محل ارزش افزوده و تغییر کاربری فضاهای ایجاد شده، گامی در راستای توسعه فضاهای آموزشی برداشته شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار