با ورود بیش از 6هزار دستگاه از انواع ماشین آلات شالیکاری به ویژه ماشین نشا کار و کمباین های برداشت ، امسال علاوه بر اینکه سه هزار هکتار به سطح شالیکاری مازندران اضافه شده ، پیش بینی می شود 100 هزار هکتار از زمین های استان دوباره زیر کشت برنج برود.
کد خبر: ۴۵۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴ 13 July 2017
به گزارش تابناک : همزمان با آغاز برداشت مکانیزه برنج مازندران که روز گذشته در روستای اوجابندان قائمشهر با حضور استاندار انجام شد ،عملیات شخم وشیار و نشا کاری دوباره نیز شروع شده است. 
کارشناسان کشاورزی یکی از دلایل اصلی رغبت شالیکاران به کشت دوم و رونق برنجکاری را کم شدن مشقت شالیکاری با استفاده از ماشین های مخصوص نشا کار و کمباین های ویژه برداشت شالی عنوان می کنند. 
بر اساس اظهارات آنان از آنجائیکه 70 درصد هزینه های تولید برنج دراستان مازندران مربوط به کارگری است، اما با ورود ماشین آلات نشا کار و کمباین برداشت شالی، هزینه تولید برنج تا 50درصد کمتر شده است.
متوسط هزینه نشا کاری در هر هکتار با استفاده از 15کارگر نشا کار با احتساب صبحانه، ناهار و عصرانه امسال حدود 18میلیون ریال بوده است ،درحالی که این هزینه با استفاده از دستگاه نشا کار به چهار میلیون ریال کاهش می یابد.
همچنین برای درو سنتی با داس یک هکتار زمین شالیزاری نیاز به 13کارگر است که اگر دستمزد هر کارگر 90 تا 100هزار تومان باشد، با فراهم کردن سه وعده غذا ، حدود 16میلیون ریال هزینه دارد . علاوه بر این برای جمع آوری شالی و کمباین ان نیز حدود 15 میلیون ریال باید پرداخت کرد، اما بابرداشت مکانیزه ، هزینه آن تا 50درصد کاهش می یابد و تنها یک بار در برداشت دستمزد پرداخت می شود. 
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال 30 درصد زمین های شالیزاری استان به صورت مکانیزه نشا کاری شد و 85تا 90 درصد آن نیز به صورت مکانیزه برداشت می شود که این امر کار برنج کاری را نیز بسیار اسان کرد. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مکانیزاسیون ،ثبات قیمت ،ساماندهی بازار داخلی ،کنترل و ساماندهی واردات و توجه به الگوی کشت ،علاوه برافزایش اعتماد شالیکاران برای حفظ زمین های شالیزاری ، انگیزه و رغبت کشاورزان مازندرانی را از سه سال گذشته برای کشت دوباره شالی دوچندان کرده است. 
دلاور حیدر پور افزود: از آنجایی که برنجکاری گل سر سبد کشاورزی در استان مازندران است ، مکانیزاسیون ، اجرای طرح های تجهیز و نوسازی اراضی ، برق دار کردن چاههای کشاورزی مجاز ، اجرای طرح های زهکشی اراضی کشاورزی ، ساماندهی و اصلاح ساختار شالیکوبی ها و بسته بندی برنج به عنوان نیازهای ویژه شالیکاری مورد توجه جدی دولت یازدهم قرار گرفته است. 
وی خاطر نشان کرد: در طول چهار سال دولت یازدهم بیش از 2هزارو 400 میلیارد ریال تسهیلات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون برای کشاورزان مازندرانی جذب شده است. 
وی توضیح داد: به همین دلیل امسال سطح زیر کشت برنج از 210 هزار هکتار سال قبل به 213هزار هکتار افزایش یافته است. 
وی خاطر نشان کرد: کم شدن مشقت کار در نشا کاری سنتی و درو دستی شالی و صد البته بازار خوب سبب شد تا بخشی از زمین های بایر و باغات مرکبات غیر بازده زیر کشت برنج برود. 
فرایند کشت اول برنج در مازندران از اواخر ماه اسفند با خزانه گیری آغاز می شود و پس از طی مراحل آماده سازی زمین ، از اواسط ماه فروردین به نشاکاری یا همان مرحله ای می رسد که در افکار عمومی از آن به عنوان کشت برنج یاد می کنند. 
برنج از محدود محصولات کشاورزی است که هر سه مرحله کاشت ، داشت و برداشت آن با مشقت فراوانی همراه است و کشاورزان برنج کار از مرحله خزانه گیری در اسفند تا برداشت در اواخر ماه تیر باید شبانه روزی تلاش و مراقبت کنند تا بتوانند محصول قابل قبولی برداشت نمایند. 
**کشت دوباره 100 هزار هکتار زمین در مازندران 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: امسال شمار زیادی از شالیکاران مرکزی به ویژه صاحبان زمین های حوزه آبریز هراز واقع در شهرستان های آمل، محمودآباد، فریدونکنار ، بابلسر و بابل همزمان با برداشت مکانیزه برنج ، کشت دوم را به 2 روش نشا کاری مجدد و یا پرورش ساقه شالی ( رتون ) انجام می دهند. 
کشاورزان مازندرانی پرورش ساقه برنج را ' دونوچ ' می گویند و در اصطلاح علمی هم به آن ' رتون ' گفته می شود. 
حیدر پور گفت: پیش بینی می شود امسال 40هزار هکتار دوباره نشا کاری شود و 60هزار هکتار نیز به روش رتون برنج تولید شود. 
وی گفت: در مجموعه کشت اول و دوم پیش بینی می شود ،بیش از یک میلیون و 300هزار تن شلتوک که 5تا 8 درصد بیشتر از سال قبل است در استان تولید برنج داشته باشیم. 
وی وضعیت آب کشاورزی در حوزه 110هزار هکتاری شالیزاری هراز استان مازندران را مناسب عنوان کرد و گفت: البته استرس خشکی و تنش آبی در شهرستان های گلوگاه ، بهشر و نکا در شرق مازندران وجود دارد که اقدامات مدیریتی توزیع صحیح آب در دستور کار است. 
وی بیان داشت: پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون با سود 15درصد و باز پرداخت پنج ساله بدون محدودیت وجود دارد و کشاورزان برای خرید ماشنین آلات کشاورزی مشکلی نخواهند داشت. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به اهمیت تولید ماشین آلات کشاورزی در داخل کشور اشاره کرد و گفت : در دهه 70 ماشین آلات کشاورزی از خارج وارد می شد ، اما اکنون با همت تولیدگران داخلی و کمک دولت ،بسیاری از نیازهای کشاورزی ما در داخل تامین و خیلی از تولید کنندگان ما محصولات خود را صادر می کنند. 
وی اضافه کرد : ما باید به عنوان دست اندرکاران بخش دولتی تلاش کنیم تا با حمایت از صنایع در حال پیشرفت ، بخش کشاورزی را با اجرای طرح مکانیزاسیون احیاء کنیم . 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه زراعت برنج سخترین زراعت در کشاورزی است، گفت: اصلاح و باز سازی شالیکوبی ها با هدف کم شدن ضایعات درمرحله تبدیل شلتوک به برنج سفید مورد تاکید است. 
وی تصریح کرد: صاحبان کارخانه های شالیکوبی باید تا 2 سال آینده نسبت به اصلاح و باز سازی با استفاده از تجهیزات پیشرفته اقدام کنند. 
احمد امینی یکی از کشاورزان بخش لاله آباد شهرستان بابل یکپارچه سازی زمین های خرد کشاورزی را از مهمترین نیازهای کشاوززان برای انجام کشت دوم برنج کاری عنوان کرد و گفت: حذف آبراهه ها و نهرهای پیچ در پیچ و غیر اصولی و ایجاد نهر های بتونی استاندارد که از هدر رفت آب جلوگیری می کند از مهمترین مزیت های طرح یکپارچه سازی نوسازی زمین های شالیزاری است. 
وی اضافه کرد: اگر زمین های کشاورزی استاندارد و یکپارچه سازی شود ،بکار گیری تجیهزات و ماشین آلات کشاورزی در انجام مکانیزه فعالیت های کشاورزی کاربردی می شود. 
وی ایجاد جاده های دسترسی بین مزارع که هر کشاورزی براحتی بتواند به زمین خود دسترسی داشته و به راحتی بتواند ماشین آلات کشاورزی را به سر زمینش ببرد را از دیگر مزیت های اجرای طرح تسطیح و یکپارچه سازی اعلام کرد. 
وی گفت: ایجاد زهکشی استاندارد، مانداب های اضافی مزارع را به راحتی عبور می دهد و زمین را برای کشت های بعدی آماده می کند.
طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در کشور از سال 70 آغاز شد و تاکنون در 70 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان و 55 هزار هکتار در مازندران اجرا شده است. 
بر اساس برنامه ششم توسعه ، یکصد هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان های مازندران و گیلان یکپارچه سازی ، تجهیز و نوسازی می شود .
مکانیزه شدن ،افزایش تولید در واحد سطح ،کاهش هزینه و از همه مهم تر کشت مجدد برنج از مزایای اجرای طرح تسطیح و یکپارچه سازی زمین های شالیزاری است.
مازندران 42درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار