مسئول گنجینه تمبر و سکه مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی گفت: محمدصادق محفوظی یکی از گرانبهاترین مجموعه‌های خود شامل 240 سکه ضرب چکشی از جنس طلا، نقره و برنز را به گنجینه تمبر، سکه و اسکناس موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.
کد خبر: ۴۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲ 10 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، محمد حسین یزدی نژاد اظهار کرد: عشق و ارادت به بارگاه مقدس حضرت رضا(ع) سبب شد محمدصادق محفوظی مجموعه‌دار و رئیس مرکز دایرةالمعارف انسان‌شناسی یکی از گرانبهاترین مجموعه‌های خود شامل 240 سکه ضرب چکشی از جنس طلا، نقره و برنز را به گنجینه تمبر، سکه و اسکناس موزه آستان قدس رضوی اهدا کند.

مسئول گنجینه تمبر، سکه و اسکناس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی افزود: قدمت سکه‌های اهدایی این مجموعه‌دار به 2500 سال قبل باز می‌گردد که یکی از قدیمی‌ترین سکه‌هایی است که تاکنون به گنجینه تمبر، سکه و اسکناس موزه آستان قدس رضوی هدیه شده است.

وی گفت: این سکه‌های اهدایی مربوط به ساتراپ‌های هخامنشیان، شاهان پارس ارد اول و خسرو از سلسله ایلیمائی، عمر ابن اعلاء از حکام عرب طبرستانی، سکه‌های پادشاهان سلسله‌های عباسیان، سامانیان، غزنویان، آل بویه، حمدانیان در سوریه، ایلخانان مغول، مظفریان، تیموریان، صفویان، سلجوقیان، افشاریان و قاجاریان است.

یزدی نژاد ادامه داد: سکه‌های مزبور در شهرهای معدن لولو، سیواس، مدینه قونیه، اهواز، مدینه السلام، سمرقند، سرمن رای، بصره، نیشابور، بخارا، شیراز، اصفهان، واسط، جنابا (گناوه)، ارجان، یزد، تبریز، کرمان، قزوین و کاشان در دوره های مختلف تاریخی ضرب شده است.

وی گفت: این سکه‌ها پس از بررسی، مستندسازی و تصویربرداری بر اساس سلسله‌ها و دوره‌ها در موزه آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته می‌شود.

مسئول گنجینه تمبر، سکه و اسکناس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی با بیان اینکه این موزه یکی از موزه‌های فعال در زمینه جمع‌آوری، مستندسازی و نمایش سکه‌های تاریخی ایران است، عنوان کرد: حدود 60 هزار سکه از ایران و 100 کشور خارجی در این گنجینه نگهداری می‌شود و قدیمی‌ترین سکه‌های مجموعه‌های اهدایی به این گنجینه مربوط به حلقه‌های مبادلاتی است که قبل از سکه به جای پول برای دادوستد بین مردم رایج بوده است.

وی با بیان اینکه اهدای مجموعه‌های ارزشمند به گنجینه تمبر، سکه و اسکناس موزه آستان قدس رضوی همچنان تداوم دارد، افزود: طی دو ماه نخست امسال 230 سکه نقره و طلا و 100 سکه برنز و مس - نیکل مربوط به ایران و کشورهای خارجی به این گنجینه اهدا شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار