جلال میزرایی تشریح کرد:
باتوجه به حضور دکتر جلال میرزایی نماینده استان در ترکیب هیات اعزامی به کشور چین ،در گفتگویی با ایشان ،اهداف ،برنامه ها وچشم انداز روابط اقتصادی ایران با کشور چین ،همچنین دستاوردهای این سفر مهم ،مورد بحث وبررسی قرار گرفت .
کد خبر: ۴۷۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۳ 06 August 2017

در مناسبات سیاسی و اقتصادی هر کشوری ،رفت وآمدهای دیپلماتیک هیاتهای سیاسی،اقتصادی وفرهنگی بعنوان تسهیل کننده مروادات مختلف تجاری واقتصادی  ،رفع تنازعات واختلافات ،بهبود مناسبات سیاسی همواره بعنوان بخش جدایی ناپذیر سیاست توسعه ارتباطات و مناسبات کشورها مطرح بوده است . گاه این موضوع توسط هیات های دیپلماتیک وسیاسی دولتها پیگیری و گاها نیز توسط هیاتهای پارلمانی ویا تلفیقی از هردو به مرحله اجرا درآمده است.

به گزارش تابناک ایلام ؛دوهفته قبل نیزبدنبال سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه مناسبات اقتصادی ،سیاسی وفنی با کشورها دوست وهمراه ،یک هیات پارلمانی شامل برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ،تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ،سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مدیران وزارت نفت نظیر معاون پارلمانی و مدیرعامل تاسیسات دریایی وزارت نفت، بمنظور رایزنی وافزایش تعاملات حوزه نفت وگاز عازم کشور چین شدند.

کشور چین بعنوان یکی از مهمترین شرکای اقتصادی وتجاری ایران در طول سنوات اخیر نقش مهمی در بهبود شرایط اقتصادی کشور در شرایط تحریم خصوصا در حوزه منابع نفت وگاز کشور ایفا نموده است لذا به نظر می رسد توسعه همکارهای دراز مدت وراهبردی با این کشور مهم واثر گذار باید در اولویتهای سیاست خارجی کشور قرار بگیرد.

باتوجه به حضور دکتر جلال میرزایی نماینده استان در ترکیب هیات اعزامی به کشور چین ،در گفتگویی با ایشان ،اهداف ،برنامه ها وچشم انداز روابط اقتصادی ایران با کشور چین ،همچنین دستاوردهای این سفر مهم ،مورد بحث وبررسی قرار گرفت .

جلال میرزایی در تشریح ترکیب و اهداف این سفر گفت : با توجه به ضرورت توسعه مناسبات اقتصادی و فنی با کشورهای مهم واثر گذار نظیر چین ونقش این کشور در وضعیت اقتصادی کشور و تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز در صنایع مهم خصوصا صنعت نفت ،یک هیات پارلمانی مرکب از برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به اتفاق جمعی از مدیران وزارت نفت نظیر معاون پارلمانی ومدیرعامل تاسیسات دریایی این وزارتخانه به کشور چین اعزام شد.

عضو کمیسیون انرزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هدف از این سفر چند روزه ،بازدید از ظرفیتهای کشور چین در حوزه نفت وگاز وبه صورت اخص نفت بود که در این راستا دو بازدید شامل بازدید از تاسیسات نفتی ویکی از شرکتهای مهم اقتصادی و تجاری کشور چین برای هیات اعزامی در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد:دراین سفر از شهر مهم ومطرح بندری شن زن یک بازدیدی داشتیم،این شهر تجاری یکی از مهمترین بنادر کشور چین است که از طریق یک پل دریایی به هنگ کنگ متصل می شود .این شهر کاملا منطبق بر استانداردهای بندری بنا شده که فعالیت بخش اعظمی از شرکتهای مهم تجاری وتولیدی چین را در خود جای داده است.

میرزایی افزود: با توجه به ضرورت افزایش تعامل با شرکتهای بزرگ و مطرح چین ، توانستیم از شرکت چاینا ر چن یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در صنایع مختلف بازدید وبا مدیران آن رایزنی داشته باشیم ،جالب است که بدانید این شرکت از سال 2006 به صنعت حفاری نفت و ساخت کشتی های حمل ونقل گاز ورود کرده است .

نماینده استان خاطر نشان کرد: این شرکت مهم چینی در سالهای گذشته قرار داد ساخت دو سکوی بزرگ حفاری دریای را با شرکت ملی نفت ایران منعقد نموده که یکی از این سکوها قبلا تحویل شرکت نفت شده است .در بازدیدی که از روند فعالیت آن داشتیم ،مشخص شد که کار ساخت وآماده سازی دیگر سکوی حفاری مراحل پایانی خودرامی گذراند و آماده انتقال به کشور است . یقینا با تحویل این سکوی حفاری ، یکی از مهمترین نیازمندیهای شرکت ملی نفت ایران یعنی حفاری در دریا تامین و مشکل کشور در این حوزه مرتفع خواهد شد.

وی افزود : با توجه به مشکل کشور در زمینه صادرات ال ان جی ،ونبود کشتی حمل ونقل آن در کشور ،می توانیم از ظرفیت این شرکت مهم چینی در توسعه صادرات ال ان جی بهره مند شویم ،دراین سفر مقدمات تحقق این امر فراهم شد و لازم است شرکت ملی نفت برای نهایی شدن آن با شرکت چینی وارد مذاکره شود.

میرزایی تاکید کرد: حقیقتا شرایط برای توسعه همکاریهای و جلب مشارکت این شرکت مهم واثر گذار چینی در طرحهای نفت وگاز کشور فراهم است ،این شرکت با دارابودن یک بانک بزرگ خصوصی با بیش 980میلیارد دلار سرمایه می تواند با سرمایه گذاری در طرحهای نفت وگاز و حفاری کشور ،نقش موثری را در توسعه ورونق اقتصادی کشور ایفا نماید.

نماینده استان در تشریح برنامه های سفر خود به کشور چین تصریح کرد: ما همچنین توانستیم در بازدید از صنایع الکترونیک چین از نزدیک در جریان فعالیت این صنایع قرار بگیریم. صنایع الکترونیک این کشور چیزی شبیه صا ایران است که در حوزه تولیدات االکترونیک در شهر پکن فعالیت دارد.

وی ادامه داد : صنایع الکترونیک چین هم از قابلیتها و ظرفیتهای بسیار بالایی برای همکاری در حوزه های مختلف کشور برخوردار است .در رایزنی با مدیران این مجموعه حضور آنان در بازار ایران خصوصا در حوزه های نفت مطرح شد و اعضای کمیسیون انرژی این قول را دادند که شرایط حضور این شرکت در بازار کشور تسهیل شود.

میرزایی بیان داشت : در نهایت نیز دیداری با آقای خاجی سفیر ایران در کشور چین داشتیم . در نشست با سفیر ایران موانع توسعه روابط تجاری واقتصادی ایران با کشور چین با توجه با قابلیتها وفرصتهای موجود در هر هردو کشور مورد بحث وبررسی قرار گرفت .

وی ادامه داد : در این جلسه این سوال از وزیر مطرح شد که چرا باوجود ناامنی در کشور پاکستان ،نگاه سیاستمداران چینی به حوزه سرمایه گذرای در این کشور معطوف شده است ؟سفیر ایران در پاسخ به این سوال بیان داشت که چینی ها به رویکرد جمهوری اسلامی در خصوص توسعه مناسبات با کشور چین انتقاد دارند.

به گفته میرزایی چینی ها معتقدند که مسئولین جمهوری اسلامی نگاه راهبردی دراز مدتی به مناسبات اقتصادی وسیاسی دوکشور ندارند ،عدم شفافیت در قوانین تجاری ،وجود قوانین ومقررات دست وپا گیر و بی ثباتی در قوانین از جمله موانع جدی در توسعه مناسبات تجاری واقتصادی چین با جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

میرزایی معتقد است با توجه به وجود ظرفیت بالای اقتصادی و تکنولوژی چینی ها و رشد بالای 6در صد این کشور ،نگاه مسئولین سیاسی و اقتصادی کشور به روابط با چین باید به فاز روابط راهبردی و دراز مدت تغییر یابد.

میرزایی با توجه به چشم انداز اقتصادی کشو چین گفت : با توجه به رشد قابل توجه اقتصادی چین یقینا در آینده این کشور آمریکا را هم پشت سرخواهد گذاشت و مسئولین کشور ما باید روی موضوع توسعه مناسبات تجاری و راهبردی سازی روابط با چین متمر کز شوند.

وی افزود : به موازات نگاه توسعه روابط با کشور چین ، مجلس شورای اسلامی هم بایستی به مقوله آسان سازی مقررات و تصویب قوانین تسهیل کننده در حوزه تجارت و سرمایه گذاری ورود نماید .

میرزایی یکی از دلایل جا ماندن کشور از کشورهایی نظیر افغانستان و برخی کشور های عرب حوزه خلیج فارس در توسعه مناسبات تجاری با چین را نداشتن کارشناس اقتصاد سیاسی و چین شناس عنوان کرد وگفت : یکی از مشکلات کشو ما نداشتن کارشناس چین شناس متبحر برای شناسایی ظرفیتها وفرصتهای اقتصادی وتجاری چین است .ابهام در این موضوع خاص و نبود راهکارهای منطقی وعلمی برای توسعه مناسبات و بهره گیری از ظرفیتهای این کشور ،باعث شده تا ما نتوانیم آنچنان باید وشاید از ظرفیتهای این کشور بهره مند شویم.

جلال میرزایی بیان داشت: به نظرم بنای روابط فعلی ما با کشور چین براساس اضطرار واجبار آنهم بر پایه تحریمهای بین المللی بوده است ،چرا که تحریم ها و بسته شدن سایر معابر ما رابه سمت بازار چین سوق داده است واین موضوع اصلا به نفع اقتصاد کشور نیست.

وی درپایان تاکید : باید نگاه به روابط با چین از نگاه اضطرار ورابطه متزلزل به سمت رابطه راهبردی ومحکم تغییر یابد. دراین راستا لازم است با توجه به موقعیت این کشور ووضعیت توسعه صنعتی ودستاوردهای آن ،در قوانین کشور اصلاحات لازم صورت پذیرد زیرا نگاه فعلی کشورهای غربی نیز به رابطه با چین نگاهی پایدار وراهبردیست.

شایان ذکر است حجم مراودات تجاری جمهوری اسلامی با کشور چین در سال 91بالغ بر 51میلیارد دلار اعلام شده است که در حال حاضر این سطح مبادلات تجاری به کمتر از نصف یعنی 25میلیارد دلار کاهش یافته است . این کاهش چشمگیر مبادلات تجاری باید مورد بررسی و موشکافی کارشناسان حوزه های مختلف قرار گیرد. کاهش مبادلات تجاری قطعا در روند مناسبات سیاسی وامنیتی کشور نیز اثرگذار خواهد بود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار