اداره آموزش همگانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد که برای پیشگیری از وقوع جرایم قاپی زنی نسبت به رعایت برخی نکات و راهکارهای زیر اقدام کنند.
کد خبر: ۴۷۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲ 14 June 2015
حمل غیر ضروری وجوه نقد بالا، طلاجات یا مدارک و اسناد مهم و با ارزش،بی احتیاطی در حمل اموال با ارزش، تردد در مکان های خلوت همراه با وجود نقد فراوان یا اموال با ارزش ، در دسترس قرار دادن کیف دستی، زیورآلات و سایر اموال قیمتی، قراردادن کیف، اسناد و اموال با ارزش داخل خودرو بدون رعایت نکات ایمنی، فریب خوردن توسط سارقان و غافل شدن از اموال با ارزش از مواردی است که زمینه را برای وقوع جرایم قاپ زنی فراهم می کنند.


*راهکارهای مواجهه با این پدیده و پیشگیری از آن 


اداره آموزش همگانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در ادامه با اشاره به راهکارهای مواجهه با این پدیده و پیشگیری از آن عنوان کرد که اگر سارقان با توسل به زور کیفتان را از دستتان کشیدند، آن را رها کنید تا مورد حمله شدیدتر قرار نگیرید یا به دنبال کیف کشیده نشوید. 

از همراه داشتن اسناد غیر ضروری پرهیز شود،هر گاه کارتان با شناسنامه، گذرنامه، سند منزل یا هر مدرک دیگری به پایان رسید آن را از کیف دستی خود خارج کنید و در جای امن نگه دارید. 

در تلفن همراه، لپ تاپ، کیف دستی یا درون خودرو خود از نگهداری فایل ها و اسناد خصوصی نظیر عکس های شخصی، فیلم های خانوادگی، نامه های شخصی و هر مدرکی که افراد بتوانند از آن علیه شما استفاده یا اقدام به اخاذی کنند، بپرهیزید. 

برای خرید یا انجام عملیات بانکی سعی کنید به جای حمل پول از کارت های عابر بانک استفاده کنید، برای جابجایی پول تا حد امکان از چک های بین بانکی یا حواله جات تلفنی و اینترنتی استفاده شود، هنگام به همراه داشتن پول نقد، اموال قیمتی یا اسناد و مدارک مهم، موارد ایمنی را رعایت کنید. 

در صورت به همراه داشتن کارت عابر بانک از نوشتن رمز عبور در کنار آن خودداری کنید و از نگهداری رمز کارت در محلی نزدیک به آن در کیف یا جیب خود و حتی در گوشی موبایلتان با اسم مشخص امتناع شود.

رمز کارت عابر بانک خود را اعداد قابل حدس و ساده نظیر شماره شناسنامه، تاریخ تولد و... قرار ندهید، چنانچه به عللی مجبورید پول نقد یا اسناد مهمی را در کیف یا ساک دستی و... حمل کنید، سعی شود از اقوام و دوستان خود به عنوان همراه و مراقب کمک بگیرید تا حد امکان پیاده نروید و با اتومبیل تردد کنید ضمن اینکه از خیابان های خلوت رفت و آمد نکنید.

هنگام خرید از فروشگاه، کیف خود را داخل سبد های فروشگاهی یا روی پیشخوان نگذارید ضمن اینکه هنگام ترک خودرو، کیف و اموال با ارزش خود را جلوی چشم دیگران داخل صندوق عقب قرار ندهید. 

در رستوان کیف خود را پشت صندلی یا در محلی دور از چشم خود نگذارید.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار