رئیس جهاد کشاورزی قم خبر داد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: پسته، سیفی جات و سبزی از جمله محصول های شاخص قم است که با نشان تجاری در کشور توزیع می شود.
کد خبر: ۴۸۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰ 30 August 2017
به گزارش تابناک قم، محمدرضا طلایی در آیین افتتاح 76 طرح بخش کشاورزی در شهرک صنعتی شکوهیه قم، تولید محصولات سالم با نشان تجاری را از جمله اولویت های قم اعلام کرد و افزود: آزمایشگاه مرجع تایید محصول استان تا 2 ماه دیگر به بهره برداری می رسد که این آزمایشگاه قابلیت معرفی محصول های سالم با نشان تجاری را در قم فراهم می کند.

وی توجه ویژه به صنایع تبدیلی و تکمیل زنجیره تولید را از دیگر اولویت های امسال جهاد کشاورزی قم عنوان کرد و گفت: نبود تکمیل زنجیره تولید یکی از مشکل های اساسی کشاورزی قم است که بر اساس ظرفیت های کشاورزی استان، زنجیره های تولید و صنایع تبدیلی کشاورزی تکمیل می شود.

طلایی همچنین پرداخت نشدن خسارت سرمازدگی محصولات کشاورزی قم را مورد انتقاد قرار داد گفت: با وجود موافقت وزیر جهاد کشاورزی با پرداخت 500 میلیارد ریال تسهیلات خسارت سرمازدگی به کشاورزان قم، تا کنون این موضوع محقق نشده است که نیاز به پیگیری مسئولان استان برای تحقق این خواست به حق کشاورزان دارد.

وی درخشان ترین حوزه دولت تدبیر و امید را بخش کشاورزی دانست و گفت: اتفاقات بسیار خوبی در بخش کشاورزی و محصولات راهبردی به ویژه گندم، شکر و روغن در این دولت اتفاق افتادده است.

وی با بیان این که اعتبارات تخصیص یافته بخش کشاورزی قم توسط دولت یازدهم در تاریخ کشاورزی قم بی نظیر بوده است ادامه داد: تخصیص 460 میلیارد ریال اعتبارات ملی به بخش کشاورزی قم بی سابقه است.

تجهیز 25 هزار هکتار از راضی کشاورزی قم به سیستم های نوین آبیاری تا پایان دولت دوازدهم

طلایی در ادامه سخنان خود، حرکت به سمت استفاده از روش های نوین آبیاری را از اولویت های کشاورزی قم برشمرد و افزود: هم اکنون هشت هزار و 100 هکتار از اراضی کشاورزی قم با سیستم های نوین، آبیاری می شود که با بهره برداری از یک هزار و 700 هکتار دیگر تا پایان امسال، 10 هزار هکتار از زمین های کشاورزی قم با سیستم های نوین آبیاری می شود.

وی افزود: تا پایان دولت دوازدهم 25 هزار هکتار از زمین های کشاورزی قم مجهز به سیستم های نوین آبیاری می شود.

طلایی ادامه داد: نیاز به آبیاری تحت فشار و استفاده از سیتم های نوین آبیاری برای مدیریت مزرعه ضروری است و این فرهنگ در بین کشاورزان استان ایجاد شده است.

وی از افزایش 10 برابری اعتبار بازسازی قنات های قم خبر داد و گفت: در حالی که در بهترین حالت در سال های گذشته 2 میلیارد ریال برای بازسازی قنات ها به قم تخصیص داده می شد، امسال 20 میلیارد ریال فقط از اعتبارات ملی برای این بخش تخصیص داده شده است.

طلایی با تاکید بر حرکت کشاورزی قم در مسیر تحول گفت: با وجود کاهش سطح زیرکشت و صرفه جویی 180 میلیون مترمکعبی آب، برداشت محصولات مختلف در قم افزایش یافته که این نشان از تحقق الگوی کشت در قم دارد.

10 برابر شدن اعتبارات بخش کشاورزی در چهار سال گذشته

رئیس سازمان برنامه و بودجه قم نیز در این آیین، 10 برابر شدن اعتبارات بخش کشاورزی در چهار سال گذشته را نشان از توجه ویژه دولت تدبیر و امید به این بخش عنوان کرد و گفت: با توجه به ارزش بالای آب در قم و کمبود آب در این استان باید به ارزش اقتصادی آب در بخش کشاورزی توجه ویژه شود و از کشت محصول هایی که نیاز به آب فراوان دارد جلوگیری شود.

سید حسن رضوی، حمایت از تولید داخلی و مدیریت جهادی را نقشه راه تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: با وجود این که در سند آمایش قم، گردشگری به عنوان محور توسعه و رشد استان تعیین شده ولی از بخش کشاورزی و صنعت هم غافل نشده به طوری که در 2 سال گذشته رشد بخش کشاورزی موجب شد تا برای نخستین بار در کشاورزی در مباحث کلان اقتصادی اثرگذار باشد.

وی با بیان این که شرایط آبی قم موجب شده تا کشت سیفی توجیه اقتصادی نداشته باشد، ادامه داد: آبیاری نواری نیاز به کار کارشناسی مجدد دارد و با توجه به افزایش اعتبارات ملی نباید خود را گرفتار طرح های اشتباه کنیم. 

وی تاکید کرد: اگر اقتصاد مقاومتی که بخشی از آن تکمیل زنجیره تولید است در قم اجرایی شود، نیازهای استان برطرف می شود و شاهد تحول در کشاورزی استان خواهیم بود.

در این آیین 76 طرح بخش کشاورزی با اعتبار 456 میلیارد و 115 میلیون ریال و اشتغال زایی 466 تن همزمان با ششمین روز از هفته دولت، به بهره برداری رسید.
دوم تا هشتم شهریور ماه سالروز انفجار دفتر نخست وزیری به دست منافقان و شهادت مظلومانه شهیدان رجایی و باهنر در سال 1360 به نام هفته دولت نامگذاری شده است. 

در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان قم شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صنفی جات اختصاص یافته است. 

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است که هر سال به این میزان افزوده می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار