معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه میزان شیوع بیماری تب‎مالت در جمعیت عشایری همدان بالا است، گفت: در ۱۰ ماهه امسال میزان بروز تب‎ مالت در استان همدان ۴ درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۴۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲ 14 February 2015
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه میزان شیوع بیماری تب‎مالت در جمعیت عشایری همدان بالا است، گفت: در ۱۰ ماهه امسال میزان بروز تب‎ مالت در استان همدان ۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش تسنیم  ، حسین عرفانی  در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان درباره وضعیت شیوع بیماری تب ‎ مالت اظهار داشت: تب ‎ مالت یکی از بیماری‌های مهم دارای قابلیت انتقال بین انسان و حیوان است و این بیماری قدرت انتقال بالائی به انسان دارد.

وی با بیان اینکه ریشه کنترل بیماری تب ‎ مالت در انسان‌ها در گروه کنترل بیماری در حیوانات است، افزود: میزان شیوع و بروز بیماری تب ‎ مالت در غرب کشور بسیار بالا است و در این راستا همدان همواره در معرض بروز این بیماری قرار دارد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به هماهنگی منسجم بین دامپزشکی و دانشگاه تصریح کرد: در سال ۷۵ میزان شیوع بیماری تب ‎ مالت در استان همدان  ۲۰۰ مورد در ۱۰۰ هزار نفر بود و اجرای طرح واکسیناسیون و مبارزه با بیماری تب ‎ مالت در سال ۸۸ کمترین میزان بروز این بیماری به میزان ۳۱ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت رسید.

وی با بیان اینکه همدان بعد از کردستان دومین استان کشور از نظر شیوع بیماری تب ‎ مالت است، گفت: در سال گذشته دوباره با افزایش شیوع بیماری تب ‎ مالت مواجه شدیم به طوری که میزان بروز این بیماری به ۸۱ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت رسید.

عرفانی بیان کرد: بیشترین بروز بیماری تب ‎ مالت در بین عشایر استان همدان مشاهده شده است به طوری ۵۶۴ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مبتلا هستند و همچنین در جمعیت روستایی ۱۶۸ مورد در ۱۰۰ هزار نفر و جمعیت شهری نیز از نرم کشوری تبعیت می‌کند و ۲۱ مورد در ۱۰۰ هزار نفر مبتلا وجود دارد.

وی افزود: در ۱۰ ماهه امسال میزان ابتلا به بیماری تب‌مالت ۷۳.۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر بوده است که ۴ درصد افزایش بروز را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: جمعیت فعال جامعه شامل ۱۵ تا ۶۰ سال بیشترین موارد ابتلا به بیماری تب‌مالت را دارند و ناشی از تنفس آلوده از محل نگهداری دام، انتقال پوستی و غیره بوده است.

وی ابراز کرد: در چهار شهرستان استان شامل اسدآباد، تویسرکان، کبودراهنگ و فامنین مواد ابتلا به بیماری تب‌مالت روند کاهشی داشته است و در پنج شهرستان دیگر افزایش ابتلا مشاهده می‌شود.

عرفانی با اشاره به اینکه ۸۷ درصد موارد ابتلا در استان همدان ارتباط مستقیم با دام داشتند، گفت: ۶۲ درصد جمعیت ساکن در مناطق روستایی شیر و لبنیات غیرپاستوریزه مصرف می‌کنند و ۸۲ درصد از بیماران، سابقه ابتلا در اعضای خانواده آنها به بیماری تب‌مالت وجود داشته است.

وی با بیان اینکه ۹۶ درصد از موارد ابتلا به بیماری تب‌مالت، درمان موفق حاصل شده است، افزود: ۵۹ درصد دام‌های منطقه استان همدان واکسیناسیون مبارزه با تب‌مالت دامی انجام شده است و از طرفی در دو سال اخیر میزان پوشش واکسیناسیون دامی کاهش یافته و به تبع آن موارد ابتلای انسانی افزایش یافته است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: کنترل بیماری در جامعه بودجه محور است و باید در برنامه سلامت گنجانده شود در این راستا طرح مشترکی بین دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی استان همدان برای کنترل بیماری تب‌مالت تدوین شده است که برای اجرا نیازمند حمایت مالی بیشتری هستیم.

وی قاچاق دام و جابجایی دام بدون مجوز را از معضلات انتقال بیماری مشترک بین انسان و حیوان برشمرد و افزود: پست‌های قرنطینه دامی استان وضعیت مطلوبی ندارند و همچنین کشتارگاه‌های صنعتی استان همدان محدود هستند و باید این چالش‌ها هرچه سریعتر مرتفع شود.

عرفانی خواستار پرداخت غرامت دامداران خسارت دیده دراسرع وقت شد و تصریح کرد: مجوزهایی که برای عرضه لبنیات سنتی در سطح شهر داده شده است تنها برای ماست‌بندی است اما در این مراکز تمام مواد لبنیاتی به صورت غیرقانونی عرضه می‌شود.

وی موارد ابتلا به بیماری تب‌مالت در همدان را ۲ برابر استان کرمانشاه دانست و گفت: کشتارگاه‌ها و مراکز تهیه و توزیع مواد لبنی غیرپاستوریزه باید ساماندهی شوند و همچنین نخستین آزمایشگاه مرجع تب‌مالت در استان همدان راه‌اندازی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار