اما و اگرهایی که جهاد کشاورزی باید پاسخ دهد؛
در شرایطی که روستای حسن‌آباد نیزار هیچ توسعه‌ای نداشته این سئوال در ذهن شکل می‌گیرد بر چه اساسی مجوز راه‌اندازی مرغداری‌ها در مجاورت این روستا بدون توجه به حریم روستا صادر شده است؟
کد خبر: ۴۸۷۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷ 31 August 2017
به گزارش تابناک قم، بیان مشکلات متمادی مردم روستاهای نیزار به خاطر مزاحمت و آلودگی‌های مرغداری‌های این منطقه چند روزی می‌شود که در رسانه‌های استان جای گرفته است. این مشکل تا آنجا نفسگیر شده که روستائیان را وادار به تجمع در مقابل استانداری کرد. چند هفته‌ای از اعتراضات اهالی روستا گذشت اما به نتیجه نرسیدن پیگیری‌ها این بار مردم را به تجمع در مقابل بخشداری سلفچگان کشاند.

مردم از مشکلات خود گفتند از هجوم حشرات و بوی نامطبوع مرغداری‌هایی که بی‌توجه به اعتراض روستائیان به کار خود ادامه می‌دهند و استاندار هم وعده پیگیری سه ماهه داد. حالا مردم روز شمار گذاشته‌اند تا با گذشت 3 ماه ریه‌هایشان هوای پاک روستا را پس از سال‌ها استشمام کند.

پیش از این قول و وعده استاندار اما اظهارات ضد و نقیضی از مسئولان مختلف استانی شنیده شد، از اینکه دیگر مجوز مرغداری صادر نمی‌شود و تنها واحدهای جوجه کشی راه‌اندازی خواهند شد تا توجیه توسعه روستا بااجرای طرح هادی و در نتیجه نزدیک شدن محل سکونت مردم با واحدهای مرغداری.

از همین رو در ادامه پیگیری‌های خود به سراغ معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان رفت تا موضوع که چرایی و چگونگی اجرای طرح هادی روستای حسن آباد نیزار را بررسی کنیم.

ولی رحمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با رد این ادعا که توسعه روستا بر اساس طرح هادی سبب شده فاصله روستا از مرغداری‌ها کاهش یابد اظهار داشت: موضوعی که درباره روستای حسن آباد نیزار کاملا مشخص است اینکه این روستا اصلا توسعه نداشته بلکه در قالب طرح هادی تنها محدوده روستا مشخص شده تا ساخت و سازهای غیر مجاز در آن صورت نگیرد.

وی با تاکید براینکه طرح هادی بنا نیست معجزه کند افزود: روستاها یا طرح هادی دارند یا ندارند، اینکه به بهانه طرح هادی اعطای مجوزها توجیح شود درست نیست، روستاها  چه طرح هادی داشته باشند چه نداشته باشند مجوزهایی که داده می‌شود برای هر کاربری باید حریم را رعایت کند و هیچ ارتباطی هم با طرح هادی ندارد، کسی که پروانه را صادر کرده باید این شرایط را مورد توجه قرار می‌داده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان با اشاره به اینکه در تعریف طرح هادی برای روستاها صرفا موضوع توسعه در میان نیست بلکه محدوده‌ای برای روستاها تعریف می‌شود خاطرنشان کرد: روستای حسن آباد به هیچ عنوان توسعه نداشته و طرح هادی تنها با هدف تعیین محدوده برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه روستا بوده است.

به گفته رحمانی، طرح هادی هیچ ارتباطی به مسائل زیست محیطی و مرغداری‌های روستای حسن آباد ندارد طرح هادی سندی راهگشا برای جلوگیری از تخلفات است، حسن آباد روستای کوچک و از روستاهای قدیمی است که در طرح هادی آن تنها معابر سنگ فرش شده است.

وی با تاکید براینکه مرغداری‌ها بعد از روستاها ایجاد شده که کار غیرقانونی بوده است تصریح کرد: متولی که کار صدور پروانه را انجام داده باید در آن زمان موارد قانونی در رعایت فاصله قانونی از روستا حفظ می‌کرده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان قم خاطرنشان کرد: تاریخچه کد آبادی و قدمت روستا مشخص است، روستای حسن آباد از ابتدا روستا بوده از همین رو دستگاه‌های متولی باید بگویند چرا به این مرغداری‌ها مجوز داده‌اند؟

در آخرین گفت‌و‌گوی محمدرضا طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با خبرنگار تسنیم، گفته بود: این واحد مرغداری قبلا با روستا 1500 متر فاصله داشته و با توسعه روستا فاصله به 500 متر رسیده است از همین رو نمی‌توان آن را تعطیل کرد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار