دو سال پیش بود كه شادی عید سعید قربان به كام مسلمانان دنیا به خاطر بی‌كفایتی آل سعود تلخ شد. فاجعه‌ای كه تمام دنیا را به بهت و حیرت واداشت چرا كه در آن هزاران زائر بیت‌الله‌الحرام در هنگام اعمال رمی جمرات زیر دست و پا له شدند و هنوز كه هنوز سنگینی و غم این فاجعه عظیم بر دل‌های مسلمانان دنیا سنگینی می‌كند.
کد خبر: ۴۸۷۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 02 September 2017
تابناک فارس به نقل از ایکنا: عید قربان، یكی از بزرگترین اعیاد مسلمانان در طول تاریخ است كه در روایات اسلامی به آن یوم النحر و یوم‌الاضحی نیز گفته می‌شود كه دارای فضیلت‌ها و بركات بسیاری برای مسلمانان است.
این عید یكی از اعیاد مشترك مسلمانان است كه در آن تمام مسلمانان علاوه بر انجام مناسك عبادی كه برای آن شمرده شده است، جشن و شادی نیز برگزار می‌كنند.

یكی از مهم‌ترین فرازهایی كه در احكام اسلامی به عید قربان توجه ویژه و خاصی داشته است، اعمال این روز در رمی جمرات است كه زائر بیت‌الله‌الحرام باید آن را در آخرین روز از حج تمتع خود به جا آورند و این مراسم نیز اكنون بیش از هزار است كه توسط مسلمانان در سرزمین وحی انجام می‌شود.


فاجعه‌ای كه دنیا را به بهت و حیرت واداشت

اما دو سال پیش بود كه شادی عید سعید قربان به كام مسلمانان دنیا به خاطر بی‌كفایتی آل سعود تلخ شد. فاجعه‌ای كه تمام دنیا را به بهت و حیرت واداشت چرا كه در آن هزاران زائر بیت‌الله‌الحرام در هنگام اعمال رمی جمرات زیر دست و پا له شدند و به شهادت رسیدند.

هنوز كه هنوز سنگینی و غم این فاجعه عظیم بر دل‌های مسلمانان دنیا سنگینی می‌كند. عمق آن فاجعه به حدی بود كه باور كردنی نبود. مگر می‌شود در قرن بیست و یكم و عصر ارتباطات و تكنولوژی‌های پیشرفته، عده‌ای از شریف‌ترین و برگزیده‌ترین انسان‌ها كه در ثقل این كره خاكی برای انجام اعمال عبادی خود گردهم آمده بودند به این شكل قربانی شوند؟! آری! منا فاجعه‌ای بود كه هیچگاه از اذهان آزادگان دنیا پاك نخواهد شد.


هنوز هم حقوق شهدای منا احقاق نشده است

بیش از ۷ هزار نفر از زائران بیت‌الله‌الحرام زیر دست و پا له شدند، آن هم به جرم انجام فرایض الهی و عبادت حضرت حق. سهم ایرانیان در میان قربانیان این فاجعه، ۴۶۴ شهید بود كه هنوز هم حقوق هیچكدام از این شهدا توسط دولت عربستان احقاق نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوفاضل رضوی اردكانی، امام جمعه موقت شیراز در این رابطه گفت: آل سعود عمداً مؤمنین بی‌ سلاح را محاصره كرد و موجب جان سپردن بسیاری از حجاج بیت‌الله‌الحرام شد كه قطعاً این مسئله موجب نابودی آل سعود خواهد شد.


آل سعود برای از بین بردن امت اسلام به وجود آمده است

وی ضمن برشمردن جنایات آل سعود در طول تاریخ بشری، كشتار شیعیان عربستان، تخریب قبور ائمه بقیع، حمله به حرم امام حسین(ع) و كشتار شیعیان كربلا را از جمله جنایات این خاندان دانست و گفت: در حقیقت شجره ملعونه آل سعود برای محو كردن تاریخ و امت اسلام به وجود آمده است.

رضوی اردكانی با تأكید بر اینكه آل سعود خادمین شیطان هستند نه حرمین شریفین، گفت:‌ چنانچه مشاهده كردیم آل سعود و وهابیون موجب شكل‌گیری داعش و حمایت از آنان شده است كه در واقع این گروه تروریستی برای ضربه زدن به اسلام شكل گرفته شده‌اند اما همانا وعده‌های الهی محقق خواهد شد و سرنوشت ذلت‌باری برای این ظالمان نیز رقم خواهد خورد.


در قضیه منا عمد در كار بوده است

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در این رابطه گفت: در قضیه منا عمد در كار بوده است؛ جنایات آل سعود در اسلام آنقدر عمیق و گسترده شده است که دیگر جای هیچ‌گونه درنگ نگذاشته است.

وی تأكید كرد كه امروز دیگر امیدی به اصلاح آل سعود نیست که متأسفانه برخی افراد می‌گویند خوب است ما به سراغ آل سعود برویم و دست محبت به سوی آن‌ها دراز کنیم و آن‌ها به سوی ما می‌آیند.


خادمین حرمین شریفین، كارگزاران آمریكا و اسرائیل هستند

آیت‌الله ایمانی گفت: این‌ها کارگزاران آمریکا و اسرائیل هستند و رژیم کودک کشند و چقدر ما باید از كنار این مسائل با سادگی بگذریم.

امام جمعه شیراز با تأكید بر اهمیت احقاق حقوق شهدای منا اظهار كرد: متأسفانه هنوز حقوق اولیه آن‌ها از طرف دولت عربستان پرداخت نشده است و باید وزارت امور خارجه و مسئولان ذیربط این معنا را دنبال و پی بگیرند كه حق حاجیان ما و حجاج دنیا ضایع نشود.

بنا بر این گزارش، خانم شمسایی، همسر شهید علی محمد خادمی‌زاده از شهدای منا استان فارس سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا نیز گفته بود: من به همراه همسرم در حج ۹۴ حضور داشتیم كه متأسفانه همسرم در فاجعه منا به شهادت رسیدند.


تنها پشتیبان خود را مقام معظم رهبری می‌دانیم

وی ضمن قدردانی از حمایت‌های عالمانه و دلسوزانه رهبر معظم انقلاب بر این نكته تأكید كرده بود كه تنها پشتیبان خود را معظم‌له می‌دانند چرا كه بعد از آن سخنرانی مدبرانه و مقتدرانه، رفتار دولت عربستان با حجاج ایرانی تغییر پیدا كرد و اجازه شناسایی اجساد قربانیان فاجعه منا را داده بودند.


انتقام شهدای منا باید گرفته شود

شمسایی، خواستار احقاق حقوق شهدای منا شد و گفت: حقوق شهدای منا فقط این نیست كه دیه به ما پرداخت كنند، ما دیه نمی‌خواهیم و بحث ما فقط دیه نیست، بلكه بحث این است كه این‌ها مظلومانه در حرم امن الهی توسط حكام سعودی به شهادت رسیدند و آنان باید قصاص كارشان را پس دهند و انتقام شهدا از آنان گرفته شود.

همسر شهید خادمی‌زاده همچنین اعتبار جمهوری اسلامی را در بازپس گیری حقوق شهدای منا دانست و گفت: اگر نتوانید حقتان را بگیرید اعتبار و عزتتان زیر سئوال می‌رود و اصلاً چرا چنین اتفاقی در حرم امن الهی می‌افتد و آل سعود به چه جسارتی چنین كاری انجام داد و هیچ عذرخواهی هم نكرد.

برپايی دومين سالگرد شهدای منا در فارس

به گزارش ایكنا، امسال و در دومین سالگرد وقوع فاجعه منا، مراسم تكریم و بزرگداشت یاد شهدای این فاجعه به‌همت بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس همراه با برگزاری مراسم معنوی دعای عرفه در گلزار شهدای شیراز و در جوار مزارهای پاك این شهدا همراه با خانواده‌های آنان برگزار شد.

سیدعلی محمدی، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس در این مراسم با یادآوری اینكه در فاجعه منا قریب ۵۰۰ نفر از هم‌وطنان ایرانی ما به شهادت رسیدند، گفت: از این تعداد ۴۹ نفر از استان فارس بودند كه امروز اقدام به برگزاری مراسم تكریم و یاد آن ها کرده ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار