طرح نجات‌بخشی و آغاز آبرسانی به فلامینگوهای گرفتار شده در دریاچه خشک بختگان آغاز شد.
کد خبر: ۴۹۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰ 08 September 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم:در ادامه بارندگی‌ای بسیار خوب زمستان ۹۵، طبیعت دریاچه بختگان فارس، دومین دریاچه بزرگ ایران، جان تازه‌ای گرفت و چند ماهی پرآب شد. با آبگیری دریاچه و بازگشت حیات به آن، عرصه برای حضور دوباره انبوه پرندگان مهاجر زادآور از جمله دسته‌هاى بزرگ فلامینگوها نیز فراهم آمد. امسال پس از حدود ۱۰ سال بار دیگر هزاران فلامینگو در آن لانه‌گزینى و تخم‌گذاری کردند و جوجه‌هایشان در بختگان به دنیا آمدند.

اما این شور حیات دیرى نپایید و به مرور و با شدت گرفتن گرمای تابستان، آب بختگان رفته رفته کمتر شد و این تالاب مملو از زندگى، بار دیگر  به بیابان و شوره‌زار تبدیل شد.فلامینگوهای بالغ برای تامین غذای خود و جوجه‌ها با چالش جدى روبه‌رو شدند و در بستر داغ و خشک بختگان به دام مرگ تدریجى افتاده و به نوعی حادثه تلخ ۱۰ سال گذشته در مورد اتلاف فلامینگوها تکرار شد.

اواسط مرداد در قسمت شمالی تالاب به کمک محیط‌بانان و اهالی منطقه، گودال‌هایی کوچک حفر شد و مقداری آب از بستر دریاچه براى فلامینگو در این گودال‌ها جمع شد اما این آب، بسیار گرم و درصد زیادی املاح و نمک داشت و سبب بسته شدن حفره‌های تنفسی و رسوب نمک در منقار و پرهاى پرندگان شد.

فلامینگوها همراه با جوجه‌ها که تازه توان راه رفتن پیدا کرده بودند برای فرار از گرما و بی‌آبی و هم چنین تامین غذا، طى پیمایشى حدود ۶ کیلومتر از شمال دریاچه به حاشیه جنوبی آن روی آوردند. در حال حاضر جوجه‌ها کمى توان پرواز بدست آوردند اما والدین بنا بر رفتار طبیعى دیگر مانند گذشته جوجه‌ها را تغذیه نمی‌کنند.

در نتیجه جوجه‌ها شبانه به مزارع و باغات، استخرها و  روستاهای حاشیه جنوبی از جمله محمدآباد مراجعه و روز را در میانه بستر تفتیده تالاب بختگان سپری می‌کنند.

استخرهاى ذخیره آب کشاورزى در حاشیه تالاب بختگان اینک مورد توجه فلامینگوهاى تشنه هستند اما خود تبدیل به دام مرگ براى جوجه ‌اى بسیارى شده‌اند چرا که فلامینگوها اساسا مانند مرغابى‌ها شناگر نیستند و پس از مدتى تلاش بى‌نتیجه براى خروج از آب عمیق، در نهایت غرق می‌شوند.

آب و غذاى کافى نیز براى این تعداد جوجه  در حال رشد در نهر و استخرهاى کشاورزى حاشیه تالاب موجود نیست.با هر جابجایى شبانه تعدادى از فلامینگوها توسط سگ‌ها و روباه‌ها از پا در مى آیند و یا دچار سانحه و قطع بال و شکستگى پا و گردن می‌شوند.

خبرنگار تسنیم، در پی گزارش‌های متعدد خود از وضعیت نامناسب فلامینگوها در دریاچه بختگان این بار نیز به بررسی آخرین وضعیت آنان پرداخته است.

طرح نجات‌بخشی فلامینگوها در بختگان کلید خورد

دبیر تشکل مردم نهاد دیده‌بان استهبان در این زمینه اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به اینکه  آمادگی و توان جوجه فلامینگوها برای پرواز پایین بوده و قادر نیستند مسافت‌های طولانی را پرواز کنند شاهد افزایش روز افزون تلفات آنها در بختگان هستیم.

رسول حاجی باقری افزود: با همراهی و حمایت‌های مسئولان محیط زیست استهبان و همچنین استان فارس طرح نجات‌بخشی و آبرسانی به جوجه فلامینگوها در حال اجرا است.

حاجی باقری گفت: در این زمینه تاکنون حدود یک کیلومتر لوله‌های مخصوص آبرسانی در کف دریاچه بختگان خوابانده شده تا آب فلامینگوها از آب مزارع روستای محمدآباد تامین شود و افزایش آن تا دو کیلومتر پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: اکنون یک طرح فوری نجات برای ایجاد چند حوضچه با عمق کم و در پی آن آب و غذارسانی تنظیم شده تا بتوان میزان تلفات این پرندگان زیبا را کاهش داد.

حاجی باقری گفت: احداث حوضچه‌ها (مشابه استخرهاى کشاورزى با پوشش کف پلاستیکى) می‌تواند در طی یک ماه آینده علاوه بر آب، غذا را در اختیار جوجه فلامینگوهاى باقیمانده در تالاب قرار دهد تا میزان توانایی جوجه فلامینگوها بالا رفته و قادر شوند خود را به مقصد بعدی برسانند.

وی بیان کرد: از تمام علاقه‌مندان راستین طبیعت درخواست می‌شود بنا بر احساس مسئولیتى که در وجود خود نسبت به حیات وحش مظلوم و درد دیده احساس می‌کنند، فرصت را مغتنم شمرده و به هر میزان و در اسرع وقت یارى‌رسان ما براى انجام عملیات نجات جوجه فلامینگو ها با اجراى تمهیدات ذکر شده باشند.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: بازدید هاى میدانى و تحقیقات زیادی نیز در مورد جانمایى حوضچه‌ها، نحوه اجرا و نوع غذاى مناسب، انجام شده که بدون شک نتیجه بخش است.

همکاری کشاورزان محمدآبادی در آبرسانی به فلامینگوهای تشنه بختگان

عضو شورای اسلامی روستای محمدآباد نیز از همکاری کشاورزان این روستا در طرح آبرسانی به فلامینگوهای گرفتار شده در بختگان خبرداد و اظهار داشت: پس از اینکه مردم این روستا شاهد حضور فلامینگوها برای آب و غذا در مزارع و حاشیه جداول آب کشاورزی شدند، با هماهنگی محیط زیست در نجات آنان سهیم شدند.

علی شاهسون افزود: خوشبختانه با برنامه‌ریزی و تلاش مضاعفی که توسط گروه‌های مردم نهاد از جمله آقای حاجی باقری دبیر تشکل دیده‌بان استهبان وجود داشت، شاهد حضور به موقع مسئولان و کارشناسان محیط زیست در تالاب بختگان بودیم و به اهداف مورد نظر در نجات فلامینگوها دست یافتیم.

عضو شورای اسلامی روستای محمدآباد گفت: فعالان محیط زیست در روز نخست لوله‌گذاری آب در پهنه بختگان تا ساعت ۵ بامداد و تاریکی شب مشغول خدمت‌رسانی بودند که جای تجلیل از فعالیت آنان دارد.

وی تصریح کرد: دریاچه بختگان به عنوان دومین دریاچه بزرگ ایران همواره محل زاد و ولد پرندگان است و امیدواریم مسئولان محیط زیست برای احیای این تالاب برنامه‌ریزی کنند.

شاهسون با بیان اینکه دریاچه بختگان امروز به یک دشت بزرگ شوره‌زار تبدیل شده که وزش بادهای نمکی همواره مورد تهدید زمین‌های کشاورزی است گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس به ویژه کمیسیون آب و کشاورزی احیاء بختگان را در اولویت برنامه‌ها قرار دهند.

اسماعیل شاهسونی یکی از کشاورزان روستای محمدآباد نیز اظهار داشت: زمانی که از یک ماه پیش جوجه فلامینگوها تشنه، گشنه و بال شکسته را در اطراف زمین کشاورزی دیدم بسیار متاثر شده و تصمیم به همکاری برای تامین آب و غذای این پرندگان کردم.

شاهسونی افزود: معتقدم باید مردم نسبت به محیط اطراف خود به ویژه حیات وحش و زندگی آنان توجه ویژه داشته و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکنند.

وی بیان کرد: سخن ما با مسئولان، تنها و تنها احیاء بختگان و نجات این دریاچه از وضعیت موجود است که امیدواریم مورد توجه قرار گرفته و روزی دوباره شاهد پر آب شدن بختگان و حضور پرندگان مهاجر در آن باشیم.

این جوان خاطرنشان کرد: بدون شک احیاء بختگان در تغییر آب و هوای منطقه و ایجاد رطوبت برای رشد درختان دیم همانند انجیر تاثیرگذار است.

به گزارش آبشارنیوز به نقل از تسنیم، دریاچه بختگان در حال حاضر حدود ۱۴ سال است که به دلیل سوء‌مدیریت در بخش منابع آب، سدسازی‌های بی‌رویه در بالادست رودخانه کر و سیوند و برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های حوضه آبریز توسط کشاورزان همچون بسیاری از تالاب‌های این استان خشک و به ورطه نابودی کشیده شده و با‌وجود مصوبات متعدد دولت یازدهم برای تخصیص حقابه تالاب‌ها،همچنان محروم از حقابه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان فارس است.

با این حال بارندگی‌های نسبتاً خوب اواخر سال گذشته سبب شد تا این پهنه آبی همچون سال ۸۶ بار دیگر به‌طور موقت آبگیری شود؛ آبگیری بختگان و دیگر تالاب‌های استان فارس در چند ماه گذشته اگرچه سبب شادی برخی طبیعت‌دوستان شد اما سرانجام بار دیگر به قتلگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده است.
 
طرح‌ آبرسانی به فلامینگوهای گرفتار شده در بختگان آغاز شد+تصاویر
فلامینگو
طرح‌ آبرسانی به فلامینگوهای گرفتار شده در بختگان
طرح‌ آبرسانی به فلامینگوهای گرفتار شده در بختگان
طرح‌ آبرسانی به فلامینگوهای گرفتار شده در بختگان
طرح‌ آبرسانی به فلامینگوهای گرفتار شده در بختگان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار