تابناک: مسئول امور انجمن‌های سازمان بسیج هنرمندان استان اصفهان گفت: به مناسبت هفته فرهنگی استان اصفهان ویژه برنامه گردشگری محله علی‌قلی‌آقا با اجرای تعزیه توسط چهره‌های برتر استان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷ 15 February 2015

به گزارش تابناک به نقل از فارس، حجت‌الله سلطانی با اشاره به اینکه ویژه برنامه گردشگری محلات اصفهان در محله علی‌قلی‌آقا آغاز شده است، اظهار کرد: این محله یکی از محلات قدیمی و پر‌ارزش اصفهان محسوب می‌شود، علی‌قلی‌آقا خود یکی از خواجه‌سرایان دربار شاه سلیمان صفوی بود که به رسم نیکوکاری، مسجد‌ حمام، بازار‌چه و چهار‌سوقی را در این محله ساخته و وقف کرد.

وی با بیان اینکه این برنامه سبب احیای مشاغل قدیمی می‌شود، افزود: ویژه برنامه بزرگداشت محله علی‌قلی‌آقا با هدف معرفی آداب و رسوم و مشاهیر این محله با برپایی نمایشگاه صنایع دستی، اجرای تئاتر و تعذیه برگزار شده است.

مسئول امور انجمن‌های سازمان بسیج هنرمندان استان اصفهان با اشاره به جایگاه هنر تعزیه در اصفهان تصریح کرد: تعزیه هنری است که سینه به سینه به ما منتقل شده که خود سبب برکات بسیاری بوده و از سوی دیگر رویداد‌های تاریخی و اتفاقات آن به گونه‌های مختلف در این هنر تجلی یافته است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف این ویژه برنامه حفاظت از محله‌های قدیمی و احیای هنر‌های چون تعزیه است که در بین مردم قدیم در محله‌ها رواج داشته، ضمن اینکه زنده شدن سنت‌های قدیمی و آشنایی نسل جوان با آنها سبب ماندگاری سنت‌های ناب مردم اصفهان می‌شود.

سلطانی با اشاره به انتقال هنر تعزیه به نسل‌های آینده تاکید کرد: هنر‌های نمایشی به ویژه آثار دینی و آئین‌های عاشورایی نقش و جایگاه خاصی در اصفهان دارد که نیازمند است فرهنگ اصیل‌مان را مد نظر داشته باشیم که در این زمینه شاهد تحریف‌ نبوده و آن را به نسل‌های دیگر انتقال بدهیم.

وی ادامه داد: تعزیه یک هنر آیینی و مذهبی در کشور محسوب می‌شود که نماد‌های آن بسیار منحصر به فرد است و باید برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران به یک جاذبه توریستی تبدیل شود.

مسئول امور اجرایی تعزیه در ویژه برنامه گردشگری محله علی‌قلی‌آقا گفت: در این ویژه برنامه چهره‌های برتر تعزیه استان اصفهان همچون شکر‌الله جعفری، سعید قاسمی، محمد حاج حیدری، حسین کریمی، حسین زینعلی و اسماعیل احمد‌پور به ایفای نقش می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری فارس، ویژه برنامه هفته فرهنگی استان اصفهان محله علی‌قلی‌آقا به همت کمیته گردشگری شهرداری اصفهان، هیئت امناء محله علی‌قلی‌آقا و سازمان بسیج هنرمندان استان اصفهان برگزار می‌شود و این ویژه برنامه تا یکم اسفند ماه سال جاری همه‌روزه از ساعت دو تا پنج بعدازظهر پذیرای علاقه‌مندان است.

 

بیشتر بخوانید:
 
زیارت عاشورا
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار