کارشناس امور انتقال خون اداره کل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه نمی‌توان خون و فرآورده‌های خونی را طولانی مدت نگهداری کرد، از همه عزاداران حسینی خواست نذرخون را تنها به روزها تاسوعا و عاشورا محدود نکنند.
کد خبر: ۵۰۱۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰ 28 September 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،یدالله نوری ، با اشاره به ترویج نذر "خون" در ایام تاسوعا و عاشورا طی 10 سال گذشته، گفت: اولین بار کار از استان کرمانشاه و با استقرار تیم‌های سیار خونگیری در مسیر عزاداران شروع شد.

وی افزود: از همان سال خوشبختانه نذرخون شروع و به تدریج در سراسر کشور فراگیر شد، به طوری که همه ساله در روزهای تاسوعا و عاشورا افراد بسیاری جهت انجام نذرخون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کرده و خون اهدا می‌کنند.

نوری با اشاره به افزایش مراجعات در روزهای تاسوعا و عاشورا، گفت: در سالهای گذشته در این روزها تا 1100 واحد خون نیز دریافت داشته‌ایم و این درحالیست که در روزهای عادی به طور میانگین 200 واحد اهداء خون داریم.

 کارشناس اداره کل انتقال خون کرمانشاه با بیان اینکه خون و فرآورده‌های  خونی را نمی توان طولانی مدت نگهداری کرد، گفت: اینکه در یک روز حجم بالای خون به دست ما می‌رسد قابلیت نگهداری ندارد و نمی‌توان از همه آن استفاده کرد.

نوری تصریح کرد: از خون فرآورده‌هایی همچون پلاسما، پلاکت و گلبول قرمز به دست می‌آید که پلاسما را به مدت یک سال، گلبول قرمز را به مدت یک ماه و پلاکت را تنها به مدت سه روز می‌توان نگهداری کرد و در حال حاضر عمده نیاز ما به پلاکت است که مدت نگهداری آن بسیار کوتاه است.

وی افزود: در همین راستا چند سالی است که نذرخون را در کرماشاه مدیریت کرده‌ایم، به طوری که از افرادی که تمایل به اهدا خون و انجام نذرخون در این دو روز را دارند ثبت نام 

کرده و از آنها می خواهیم در تاریخ‌های مقرر شده در روزهای بعد مراجعه کنند.

نوری تصریح کرد: با انجام این کار سال گذشته 400 واحد خون در روز عاشورا دریافت کردیم و سایر عزاداران جهت اهدای خون به روزهای دیگر ارجاع شدند.

وی افزود: همچنین کار دیگری که مرکز انتقال خون کرمانشاه انجام داده این است که عزاداران جهت اهدای خون به ایام ماه مبارک رمضان ارجاع داده شدند تا در این ماه که نیاز به خون بسیار است بتوان از خون‌های اهدایی استفاده کرد.

این کارشناس انتقال خون کرمانشاه افزود: مرکز انتقال خون کرمانشاه در روزهای تاسوعا و عاشورا از عزاداران برای اهدای سلولهای بنیادی، پلاسما و پلاکت نیز نام نویسی می‌کند.

نوری در پایان از همه عزاداران خواست تا نذرخون خود را به روزهای تاسوعا و عاشورا محدود نکنند و در ایام شهادت دیگر ائمه(ع) و ایام تولد این بزرگواران و نیز اعیاد اسلامی این فرهنگ زیبای نذرخون را انجام دهند.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار