آلودگی های بی رویه در این رودخانه موجب مرگ ماهیان فراوانی گردیده است و تاسف بار تر این که هیچ مسئولی اقدام عملی برای این کار انجام نداده ، به شکلی که این آلودگی ها حتی جان انسانها را هم به خطر انداخته است .چون اگر ماهیان رودخانه به مرضی مبتلا شوند در صورت مصرف ناخواسته این بیماریها به انسان منتقل می شود .
کد خبر: ۵۰۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۳ 03 October 2017

 به گزارش تابناک مازندران ، متاسفانه به رغم پیگیری های مختلف و رسانه ای شدن مسئله آلودگی آب رودخانه بابلرود متاسفانه همچنان این معضل بلاتکلیف مانده است و هیچ کار مثبتی برای این امر مهم انجام نشده است .

آلودگی آب رودخانه بابلرود همچنان ادامه دارد.

 بر اساس این گزارش،  آلودگی معادن از طریق شستشوی شن و ماسه استخراج شده از معادن کوهی، آلودگی فاضلاب شهری به دلیل عدم اجرای کامل شبکه جمع آوری و سیستم تصفیه فاضلاب شهری ، آلودگی تخلیه برخی از زباله ها توسط مردم به داخل رودخانه ها ، آلودگی ناشی از هدایت فاضلاب از طریق تانکرهای فاضلاب کشی و آلودگی پس آبهای کشاورزی سبب آلودگی رودخانه بابلسر شده است.

 این آلودگی ها سبب بیماری هایی مانند حصبه ، گوارش و انواع بیماری های میکروبی و ویروسی که در نوع خود در درازمدت سبب مرگ و میر میشود ، خواهد بود.

حمایت و مشارکت همه جانبه مردم در جهت حفظ و حراست از محیط زیست ، اجرای کامل شبکه جمع آوری و سیستم تسویه فاضلاب در کلیه شهرها ، احداث کارخانه کمپوست یا کارخانه تولید برق ، برای رفع این مشکلات و آلودگی های موجود ، کارساز و مهم خواهد بود.

آلودگی ناشی از فعالیتهای انسانی باعث افزایش غلظت فلزات سنگین در محیط رودخانه ها میشود. بنابراین بررسی رسوبات رودخانه ها به عنوان اصلی ترین جاذب آلایندههای فلزی، دارای اهمیت بسیاری است. از این رو در این تحقیق به منظور ارزیابی کیفیت رسوبات، پس از نمونه برداری از رسوبات رودخانه بابلرود سنجش وضعیت آلودگی ایستگاه نمونهبرداری با شاخصهای کیفی انباشت ژئوشیمیایی، غنی سازی و درجه آلودگی اصلاح شده برای فلزات Ni,Cr,Zn,Co,Pb,Cd,Cu مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده از این سه شاخص بیانگر آن است که فلزات کب الت، سرب در محدوده غیر آلوده تا آلودگی متوسط و کادمیم در محدوده آلودگی بسیار شدید بر اساس شاخص انباشت ژئوشیمیایی قرار دارند و در شاخص غنی سازی که تاثیر فعالیتهای انسانی را نشان میدهد فلزکادمیم در محدوده بسیار غنی شده قرار دارد. همچنین شاخص درجه آلودگی اص لاح شده که آلودگی کلی را مورد بررسی قرار میدهد، آلودگی رسوبات ایستگاه نمونهبرداری را در محدوده آلودگی بسیار شدید بیان میکند.

هرگونه تخلیه ای به رودخانه آلودگی به مبنای احض آن نیست بلكه آن دسته از تخلیه ها آلودگی محسوب می شود كه باعث تغییر حالت فیزیكی و شیمیایی أب شده و محیط زیست را غیر قابل نحمل می نماید . میزان و حد مجاز ألودگی أب رودخانه ها در فصول مختلف سال تاكنون از سوی هیچ سازمانی مشخص نشده است لذا بدرستی نمی توان اعلام كرد كدام رودخانه ألوده و كدام رودخانه سالم می باشد .

گفتنی ست شهرستان بابلسر دارای 3 رودخانه بابلرود ، شازده رودخانه و تلار است که تاکنون به خوبی مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

 به هر روی تعیین کیفیت‌آب‌های‌سطحی جهت مصارف مختلف مهم بوده ‌و شناخت نقاط ‌آلوده و آلاینده‌های ‌منطقه باعث استفاده بهینه‌ آب در مصارف مختلف می گردد، بنابراین با توجه به اهمیت ‌موضوع، امیدواریم از این پس مسئله آب رودخانه ‌بابلرود بیش از پیش مورد توجه باشد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار