معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور
معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی از عکس برداری و تهیه نقشه برای 10 میلیون هکتار از زمین های کشاورزی کشور خبر داد.
کد خبر: ۵۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰ 21 June 2015
به گزارش خبرنگار تابناک ، مهندس فرید صیدی نژاد در گردهمایی 2 روزه مدیران امور اراضی منطقه دو کشور (منطقه زاگرس) که با حضور مسئولان و معاونان سازمان امور اراضی کشور و مدیران امور اراضی استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، همدان، خوزستان، هرمزگان، کرمان، کردستان، مرکزی و کرمانشاه در شهر تبریز برگزار شده بود با بیان اینکه حدود 70 درصد از اراضی کشاورزی کشور فاقد سند می باشد افزود: عکسبرداری و تهیه نقشه کاداستری زمین های کشاورزی از برنامه های سازمان امور اراضی کشور از سال 93 است که مراحل عکس برداری و تهیه نقشه 7 میلیون هکتار از این اراضی در سال گذشته و 3 تا چهار میلیون هکتار نیز در سال جاری انجام می شود.

وی گفت: تبدیل این عکس ها به نقشه هایی با مقیاس یک دوهزارم، فرآیند صدور اسناد زمین های کشاورزی و مدیریت سطح اراضی را آسان سازی و دقیق می کند.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور پیش بینی کرد: با این اقدام صدور اسناد مالکیت برای کشاورزان در برنامه ششم توسعه، وضعیت مطلوبی پیدا کند.

وی سطح زمین های کشاورزی در اختیار مالکان در کشور را 18 میلیون و 700 هزار هکتار برآورد کرد و گفت: براساس آخرین اعلام سازمان آمار کشور، این سطح به 16.7 میلیون هکتار کاهش یافته است.

مهندس صیدی نژاد اضافه کرد: با وجود کاهش دو میلیون هکتاری سطح زمین های کشاورزی، سطح باغات کشور در سال های اخیر، حدود یک میلیون هکتار افزایش داشته است.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور بر ضرورت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از قوانین برای مشارکت مردم در حراست و نگهداری از اراضی کشاورزی هم تأکید کرد.

وی با بیان اینکه در این جلسه به تنظیم برنامه‌ها، آخرین دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی و برنامه‌ها و نشست‌های داخلی پرداخته شد خاطرنشان کرد: مباحث درآمدی در بخش‌های مختلف اعم از واگذاری اراضی ملی و دولتی، وصول درآمدها، اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها و مجوز تغییر کاربری در دستور کار قرار گرفته است که باید تا آخر سال جاری محقق شود و برگشت‌ها نیز به‌صرفه باشد.

وی از ادامه عملیات اجرایی طرح کاداستر اراضی کشاورزی (پایش، تعیین کاربری و سنددار کردن زمین‌های کشاورزی) خبر داد و گفت: امسال در اجرای فاز اول کاداستر اراضی، بین سه تا چهار میلیون هکتار دیگر از زمین‌های کشاورزی عکسبرداری هوایی می‌شوند.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور با اشاره به اجرای مرحله اول عملیات اجرایی این طرح در سال 93 گفت: این طرح از پارسال با امضای توافقنامه عکسبرداری هوایی از هفت میلیون هکتار از زمین های کشاورزی 14 استان، بین روسای سازمان امور اراضی کشور و سازمان نقشه برداری کشور آغاز شد.

مهندس صیدی‌نژاد با اعلام اینکه گشت‌های حفظ کاربری را در سال جاری تداوم می‌بخشیم، تصریح کرد: گزارش‌های تغییر کاربری غیرمجاز را به‌ موقع دریافت و با متخلفان آن به شدت برخورد می‌کنیم. همچنین مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلفی موارد را به سازمان اطلاع دهند تا ضمن بررسی موضوع مطرح شده، پاسخ شکایت خود را دریافت کنند.

وی همچنین با اشاره به بازنگری در طرح هادی روستایی گفت: در قالب تفاهم نامه امور اراضی با بنیاد مسکن، آن بخش از اراضی کشاورزی که به اشتباه در طرح هادی روستایی جانمایی شده است، به‌صورت زمین کشاورزی به چرخه تولید بازگردانده می شود.

مهندس صیدی نژاد افزود: پارسال این بازنگری به‌صورت پایلوت در سه استان گلستان، گیلان و مازندران آغاز شد که طبق بررسی‌ها نزدیک به 200 هزار هکتار اراضی فعال کشاورزی در طرح هادی روستایی قرار دارد.

وی گفت: با هدف بازگشت این زمین‌ها به چرخه تولید، نقشه طرح های هادی روستایی در اختیار سازمان امور اراضی قرار می‌گیرد تا زمین‌هایی که فعالیت زراعی و باغی در آنها انجام می‌شود، مورد بازنگری قرار گیرند.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی تاکید کرد: طرح هادی روستایی با هدف توسعه روستایی و تامین نیاز روستاییان انجام می‌شود و در اجرای این طرح نباید زمین‌های فعال کشاورزی دچار تغییر کاربری و خروج از چرخه تولید شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار