تابناک تهران - مرتضی حیدری فرماندار شهرستان پردیس چند ماه قبل از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای شورای شهر پردیس و شورای روستایی کرشت خبر داده بود. این درحالی است که مسئولان مربوطه در استانداری تهران احتمال برگزار نشدن انتخابات میان دوره ای و ادامه این رویه تا سال 96 را مطرح می‌کنند.
کد خبر: ۵۱۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲ 22 June 2015
انتخابات شورای شهر و روستا طبق رویه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 برگزار شد. پس از آن در مرداد ماه همان سال حسین طلا رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان تهران با بیان اینکه پرونده انتخابات شورای اسلامی استان تهران بسته شد، گفت «از مجموع 41 شهر استان تهران انتخابات شوراها در 40 شهر تایید شده است و تنها انتخابات شهر پردیس از شهرستان پردیس باطل شد».

به این ترتیب شهر پردیس بدون شورا ماند و اکنون بعد از گذشت دو سال که انتخابات مجددی در کار نبوده است با به انتخابات میان دوره ای برای روشن شدن تکلیف شورای این شهر امید بست.

 گفتنی است مرتضی حیدری فرماندار شهرستان پردیس نیز چند ماه قبل از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای شورای شهر پردیس و شورای روستایی کرشت خبر داده بود. این درحالی است که مسئولان مربوطه در استانداری تهران احتمال برگزار نشدن انتخابات میان دوره ای و ادامه این رویه تا سال 96 را مطرح می‌کنند.

یوسفی مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استان تهران در خصوص اینکه انتخابات مجدد برای شورای شهر پردیس چه زمانی انجام می شود، به تابناک تهران گفت: هنوز مشخص نیست و منتظر اعلام وزارت کشور هستیم.

وی افزود: تکلیف شورای شهر پردیس و موارد دیگری که مانند آن وجود دارد با انتخابات میان دوره ای شوراها روشن می شود و زمان برگزاری این انتخابات نیز بستگی به نظر وزارت کشور دارد.

یوسفی در مورد زمان احتمالی آن نیز گفت: ممکن است اصلا تصمیمی برای برگزاری نگیرند زیرا برگزاری انتخابات یک قدرت اجرایی می خواهد و هزینه اقتصادی نیز دارد لذا برگزار کنندگان انتخابات باید این مسایل را در نظر بگیرند.

وی در پاسخ به اینکه آیا در نظر گرفتن هزینه ها و قدرت اجرایی لازم به معنی آن است که انتخابات به خاطر هزینه بر بودن برگزار نشود؟ گفت: منظور دقیقا این نیست اما سازوکار قانونی انتخابات که وزارت کشور مسئول برگزاری آن است با توجه به همین مسایل مقرر شده است.

مدیر کل امور سیاسی و انتخابات استان تهران توضیح داد: زمانی که در انتخابات یک انتخابات داشته باشیم و دامنه آن همه کشور باشد امکانات لازم ساده تر فراهم می شود مانند انتخابات ریاست جمهوری که نهایتا 4 یا 5 کاندیدا در سطح کشور هستند اما در انتخاباتی مانند شوراهای شهر و روستا کار سخت تر می‌شود. در انتخابات شورای روستاها هر روستا یک حوزه انتخابیه است و این گستردگی مسایل و مشکلات برگزاری انتخابات را بیشتر می کند.

وی ادامه داد: به همین خاطر است که در سازوکار انتخابات کشور تصمیم گرفته شده تا انتخابات شوراها و ریاست جمهوری همزمان انجام شود زیرا علاوه بر اینکه همزمانی انتخابات موجب افزایش مشارکت می شود، کار اجرایی دو انتخابات نیز یکباره انجام می شود. انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی نیز با هم برگزار میشود زیرا برگزاری انتخابات خبرگان رهبری که در استانها سه یا چهار کاندید وجود دارد در مقایسه با انتخابات مجلس کار ساده تری است.

یوسفی در واکنش به اینکه اگر قرار باشد انتخابات میان دوره ای برگزار نشود و انتخابات شوراها همزمان با ریاست جمهوری سال 96 انجام شود برخی از مناطق مانند پردیس که انتخابات قبلی آن باطل شده است، بدون شورا می مانند نیز گفت: منحل شدن انتخابات قبلی و نداشتن شورا به معنی روی زمین ماندن کارها نیست. اکنون در جاهایی که شورا ندارند کما فی سابق امور مربوط به شهرداری ها با مدیریت استانداری و وزارت کشور انجام می شود لذا از این بابت مشکلی وجود ندارد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سختی کار در برگزاری انتخابات شوراها سبب می شود که وزارت کشور علی رغم نیاز به انتخابات میان دوره ای از برگزاری آن صرف نظر کند، گفت: این احتمال وجود دارد اما هنوز اعلامی صورت نگرفته است . به هر حال  احتمالا همین روزها تکلیف این موضوع روشن می شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار