آيا روش‌ها تفاوت مي‌كند؟
سال ۱۳۸۵ بود كه يك روزنامه اصلاح‌طلب تيتر نخست خود را به «سقوط رشد توليدات صنعتي» اختصاص داد و موجي از بحث‌ها درباره آمارهاي ارايه شده در اين باره راه افتاد.
کد خبر: ۵۱۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷ 23 June 2015
به گزارش تابناک یزد با استناد به آمارهاي ارايه شده از سوي بانك مركزي خبر از سقوط رشد توليدات صنعت داد كه بنيان اعداد كلي را به هم مي‌ريخت. پس از مجادلات زياد سرانجام پاي مركز آمار به ميان كشيده شد و در آن سال به هر حال رشد توليدات صنعتي توسط معاون اول وقت بيش از ۸ درصد اعلام شد. پس از آن بود كه مركز آمار ايران براي بانك مركزي يك رقيب جدي شد كه تا امروز ادامه دارد.
 
مركز آمار ايران روز ۲ تيرماه گزارش داد: شاخص مقدار توليد صنعت بر مبناي پايه (۱۰۰=۱۳۹۰) در سال ۱۳۹۳ به عدد ۸۸.۳ رسيد كه در مقايسه با ۱۳۹۲رشدي معادل ۲.۸ درصد را تجربه كرده است.
اين در حالي است كه بانك مركزي چند روز پيش گزارش داده بود: شاخص كل توليد كارگاه‌هاي بزرگ صنعتي در سال ۱۳۹۳ بر مبناي سال پايه ۱۳۹۰ به عدد ۹۲.۹ رسيد كه در مقايسه با سال ۱۳۹۲ معادل ۶.۷ درصد رشد را تجربه كرده است.
به گزارش ساعت ۲۴، بانك مركزي در گزارش خود تاكيد كرده بود كه «در سال ۱۳۹۳ شاخص توليد ۱۴ گروه صنعتي كشور در مقايسه با سال ۱۳۹۲ افزايش داشته‌اند و شاخص توليد ۱۰ گروه صنعتي ديگر در سال ۱۳۹۳ نسبت به ۱۳۹۲ كاهش داشته‌اند.
در گزارش بانك مركزي جزييات تحولات شاخص مربوط به هر رشته صنعتي درج شده و در آن بر پيشگام بودن گروه «صنايع توليد وسايل نقليه موتوري، تريلر و نيم‌تريلر با رشدي معادل ۵۱.۲ درصد» تاكيد شده بود.
در گزارش مركز آمار ايران نيز تاكيد شده است: جمع‌آوري آمار مورد نياز تهيه شاخص‌هاي توليد از سال ۱۳۹۰ در مركز آمار ايران شروع شد. بر اساس اطلاعات مقادير توليد كالاهاي منتخب بر مبناي آمارگيري «شاخص قيمت و تعداد توليدكننده بخش صنعت» براي بيش از ۱۸۰۰ كارگاه صنعتي بالاي ۱۰ نفر كاركن در مقاطع فصلي جمع‌آوري شده است. بر اساس گزارش مركز آمار ايران پس از آنكه رشد شاخص صنعت در تابستان ۱۳۹۳ به ۳.۹ درصد رسيد در پاييز به ۱.۴ و در زمستان ۳.۳ درصد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار