ریه های ایلام هر روز از غبار پر می شود
چند روزی است که آسمان رنگ آبی اش را در ایلام گم کرده و اکسیژن هوا با ذرات ریز و درشت گرد و غبار معلق در هوا در هر دم و بازدم ریه ها را پر از غبار می کند.
کد خبر: ۵۳۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶ 26 June 2015
اینجا دیگر چشم ها دور دست را بدلیل ذرات ریز گرد و غبار نمی بینند، اینجا نفس ها به شماره افتاده و توده ای از خاک همه کوه های اطراف و همه شهر را پوشانده است.

وزش باد خشک همراه با گرد و غبار تمام در و دیوار شهر را غبار آلود کرده و مردم شهر در این روزهای غبار آلود حتی حوصله خودشان را هم ندارند.

شادابی و طراوت و سر سبزی از گلها، پارک ها و جنگل های شهر هر روز رخت بر می بنندد و غبار است که همه جا را در خود فرو می برد، اینجا هر روز مردمش خودروهای گلی خود را می شویند و صبح روز بعد همان خودرو گلی دیروز را رویت می کنند.

اینجا شستن کوچه و خیابان دیگر معنی ندارد، نظافت و گردگیری خانه ها برای زنان ایلامی این روزها کار تکراری و زجر آوری شده و تکرار چندین باره آن در روز، شستن همه ظرف هایی که با روشن کردن کولرهای آبی، خاکی می شوند، ملال آور شده است.

سرفه های مکرر افراد کهنسال، چشم های متورم و سرخ کودکان، نفس های به شماره افتاده افراد بیمار و زنان باردار، خشکیدگی پوست و موی افراد و سرخی چشم بسیاری از شهروندان در بالای ماسک هایی که بر صورت می زنند، خود روایت دردناکی از آلودگی هوا است.

تا دلت بخواهد دل درختان پهن برگ بلوط عروس زاگرس هم در این روزهای غبار آلود گرفته و توده ای غبار منافذ آنان را پوشانده و موجب شده که روز بروز خشک و بی طراوت شوند.

این روزهای غبار آلود خستگی را بر تن همه زنبورداران، باغداران، دامداران و کشاورزان ایلامی را بواسطه کاهش هر روز ثمر تلاش شان ماندگار کرده و آنان را در این معرکه بازار که دست شان به هیچ کجا بند نیست، تنها گذاشته است.

کاش مسوولان و همه آنهایی که دلشان برای بشر و انسان می تپد در روزهای گرد و غبار سری به مراکز درمانی ایلام می زدند تا ببینند این مردمان صبور و فداکار که روزگازی جسم خویش را سپر گلوله دشمن برای حفظ استقلال میهن کردند، امروز بر روی تخت های بیمارستان چگونه برای تنفس هوای پاک تقلا می کنند.

آری امروز مردمان مرزنشین ایلام ریه های خویش را در هر نفس از غبار پر می کنند و این بلا بی شک آتش زیر خاکستری است که چند سال دیگر با موجی از انواع بیماری های پوستی، سرطان، ناراحتی های تنفسی، قلبی و عروقی، چشمی خود را نمایان می کند.

کاش مسوولان برای حفظ سلامتی این مردمان سخت کوش، فداکار که همواره قناعت را در برابر کاستی ها پیشه کرده اند و در برابر همه ناملایمتی ها سکوت می کنند، دغدغه خاطری می شد تا با سوبسید شیر رایگان، کاهش هزینه های درمانی، کاهش تعرفه های آب و برق، اعمال فوق العاده های ویژه بدی آب و هوا برای کارکنان ادارات، یاری شان می کردند.

، بیش از 10 سال است که مردم مرزنشین ایلام با دارا بودن 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق ایام زیادی از روزهای سال را شاهد ورود توده های گرد و غبار از سمت بیابان های عربستان و عراق بداخل کشور هستند و سالانه خسارت هنگفتی بدلیل تهدید سلامتی، کاهش فرآورده های دامی، باغی و کشاورزی و پدیده خشکیدگی درختان بلوط پرداخت می کنند.

به گزارش مسوولان هواشناسی استان ایلام، مردم این استان امسال (سه ماه ابتدای سال) تاکنون 14 روز غبار آلود و آلوده و نا سالم را م تجربه کرده اند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار