بسته دانشگاه های تابناک اصفهان
تابناک: دانشگاه ها یکی از مکان های مهمی هستند که می توانند در رشد و توسعه جامعه موثر باشد و از همین رو مورد توجه قرارگرفتن این مسئله که دانشگاه چه اهمیتی دارد می تواند در رشد و توسعه دانشگاه موثر باشد.
کد خبر: ۵۳۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱ 27 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان،دانشگاه ها یکی از مکان های مهمی هستند که می توانند در رشد و توسعه جامعه موثر باشد و از همین رو مورد توجه قرارگرفتن این مسئله که دانشگاه چه اهمیتی دارد می تواند در رشد و توسعه دانشگاه موثر باشد.
استان اصفهان یکی از استان هایی است که در زمینه دانشگاه فعال بوده و این نهاد های آکادمیک هم از لحاظ کمی و کیفی گستره خوبی در این استان دارند، با توجه به این مسائل شنبه ها قصد داریم به بررسی اخبار و اتفاقات دانشگاهی استان بپردازیم.

در این هفته جمعی از دانشجویان فعال فرهنگی مراکز و واحد های دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در نامه ای خطاب به سرپرست دانشگاه پیام نور، ضمن انقاد از کاهش بودجه فرهنگی این دانشگاه، خواستار رسیدگی به مشکلات معاونت فرهنگی این دانشگاه شدند.

متن نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر سرلک

سرپرست محترم دانشگاه پیام نور

با سلام و احترام

نظر به افزایش ۳۵ هزار تومانی شهریه دانشجویان در آذر ماه سال گذشته تحت عنوان خدمات فرهنگی، و از طرفی کاهش بیش از ۲۰ درصدی بودجه فرهنگی مراکز و واحد های مختلف دانشگاه برخود لازم دانستیم،به منظور روشن شدن سرنوشت حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه خدمات فرهنگی اخذ شده از دانشجویان و بر طرف نمودن تناقض این موضوع با بحث کاهش بودجه فرهنگی ، پس از عدم دریافت پاسخ صریح و شفافی از سوی معاون فرهنگی،این موضوع و بخشی از مهمترین دغدغه های فرهنگی فعالین دانشجویی دانشگاه را با شما مطرح نماییم.

جناب آقای دکتر سرلک!

موفقیت های اخیر دانشگاه پیام نور در حوزه فرهنگی بر هیچ یک از فعالین و مسئولین این عرصه پوشیده نیست و گواه آن نتایج مقایسه ی دانشجویان پیام نوری با دانشجویان سایر دانشگاه ها در جشنواره ها و مسابقاتِ مختلف نظیر،جشنواره ملی حرکت،جشنواره ملی رویش و جشنواره های منطقه ای نشریات دانشجویی است.اما نگرانی امروز دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاه از باب استمرار و ادامه درخشش دانشگاه پیام نور در این عرصه ها است. کاهش بودجه فرهنگی و به دنبال آن عدم حمایت مادی لازم از طرح ها و فعالیت های دانشجویان در مراکز و واحد های دانشگاه، بی تردید تاثیر سویی بر این روند خواهد گذاشت.

در کنار تمامی مشکلات مالی مطرح شده و نشده که حضرتعالی و مسئولین فرهنگی دانشگاه بر آن واقف هستید، عدم همدلی و همزبانی معاون محترم فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با دانشجویان فعال فرهنگی، اندوهی مضاعف را بر قلب دانشجویان دلسوز عرصه فرهنگ دانشگاه پیام نور اضافه نموده است.عدم برگزاری جلسه ای با بدنه دانشجویی فعال دانشگاه در طول سال گذشته خود نمونه و مصداقی روشن از این موضوع است.

کاهش سهم دانشجویان پیام نور در نشست نشریات دانشگاهیِ وزرات علوم، ناخرسندی سردبیران و مدیران مسئول نشریات دانشگاه را به دنبال داشت؛ انتقاد حضرتعالی به این اتفاق ، دقت و توجه سرپرست دانشگاه به این موارد را به خوبی نشان داد و موجب دلگرمی شد ؛ اما،عدم اقدام موثر یا حتی موضع گیری به موقع از سوی معاون فرهنگی دانشگاه در خصوص این اتفاق برای ما هنوز هم سوال برانگیز است.

اما شاید جای گله و انتظاری نباشد،چرا که عدم آگاهی و اطلاع دقیق و کافی از حوزه کاری، احتمالا موضوع با اهمیتی برای ایشان نیست.شاهد این ادعا، اظهارات جناب آقای دکتر نجفی برزگر در نشست خبری شیراز پیرامون افزایش بودجه فرهنگی، آن هم درست در زمان جلسات تفهیم بودجه و کاهش رقم بودجه فرهنگی دانشگاه است.نمی دانیم شما مصاحبه اخیر ایشان را خوانده اید که در آن چگونگی اختصاص اعتباراتِ فرهنگی به دانشگاه ها را به معاونت مالی ارجاع داده اند!؟مگر طبق بخشنامه سازمان امور دانشجویان نباید این وجوه در اختیار معاونت فرهنگی قرار گیرد و در مورد آن تصمیم گیری نمایند؟!

گرچه موارد قابل طرح و بررسی به همین جا ختم نمی شود اما سخن را کوتاه نموده و در پایان متذکر می‌شویم،مسئولیت چگونگی هزینه کرد مبالغ دریافتی دانشجویان(تحت عنوان خدمات فرهنگی) به عنوان دینی شرعی پس از معاون فرهنگی دانشگاه بر عهده شماست و البته امیدواریم با دقت نظری که از حضرتعالی نسبت به امور دانشجویان دیده و شنیده ایم،پاسخی روشن و اقدامی مناسب به این مطالبه به حق دانشجویی از جانبتان دریافت نماییم.

والسلام علی من اتبع الهدی

دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاه پیام نور

بیست و دومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی برگزار می شود

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایمنا، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با رویکرد ترغیب و تشویق دانشجویان و بنیه علمی آنان بیست و دومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی و اولین دوره کتاب انتخاب سال دانشجویان فارسی نویس را برگزار می کند .

این جشنواره در دو بخش موضوع اصلی و ویژه برگزار می شود که بخش اصلی شامل بخش علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی ، هنر و معماری، فنی و مهندسی، علوم پزشکی و دامپزشکی و علوم انسانی با چندین زیرمجموعه مرتبط است.

در بخش ویژه نیز آثار منتشره با محورهایی همچون دولت، ملت، همدلی و همزبانی (به مناسبت نامگذاری سال 1394از سوی مقام معظم رهبری ) اشتغال و کار آفرینی به رقابت گذاشته می شود.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی دولت، در این دوره از جشنواره برای اولین بارآثار تولیدی به زبان و خط فارسی توسط دانشجویان دیگر کشورها نیز پذیرفته و داوری می شود، این دوره فرصتی فراهم کرده است که مولفان و مترجمان فارسی نویس از کشورهای افغانستان ، تاجیکستان ، ازبکستان و ...آثار خود را به جشنوره ارسال کنند .این آثار در بخش ویژه مورد داوری قرار خواهند گرفت .

در فراخوان بیست و دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی که آخرین مهلت ثبت نام در آن 25 شهریور اعلام شده، شرایط پدید آورندگان آثار، نحوه ثبت نام و ارسال آثار و مزایا تعیین شده است .

در این اطلاعیه آمده است: ثبت نام از طریق سامانه اینترنتی به آدرسwww.isba.irیاwww.7cc.irانجام می شود.

*****

خوابگاه‌های دانشگاه امسال کمبود آب ندارد

به گزارش تابناک اصفهان، معاون دانشجويي دانشگاه اصفهان از اسکان دانشجویان تحصیلات تکمیلی که قصد دفاع از پایان‌نامه خود را تا پایان تابستان دارند، در خوابگاه‌ها خبر داد.

علي اكبر كجباف در گفت‌و گو با خبرنگار سرویس علمی و آموزشی خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه اصفهان، درباره اسکان دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاه اصفهان در تابستان اظهار كرد: دانشجويان تحصيلات تكميلي كه قصد دفاع از پایان‌نامه خود را تا پايان تابستان دارند، در خوابگاه‌ها اسكان داده می‌شوند.

وي افزود: اين دانشجويان با دريافت تأییدیه از استاد راهنما، مدير گروه و رييس دانشكده می‌توانند در خوابگاه ساكن شوند.

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان ادامه داد: اسكان دانشجويان در خوابگاه تابستان از دوم تیرماه آغاز می‌شود و دانشجويان می‌توانند تا پايان مردادماه در خوابگاه ساكن شوند.

کجباف با تأکید بر اينكه هیچ‌گونه مشكل كمبود آب در تابستان امسال در خوابگاه‌های دانشجويي دانشگاه اصفهان وجود نخواهد داشت، خاطرنشان كرد: دانشجويان می‌توانند از رستوران‌های آزاد موجود در دانشگاه براي صرف ناهار و شام استفاده كنند.

*****

خرید و فروش مقالات به طور بنیادی متوقف شود

مدیر منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افراد برای نوشتن مقاله باید تیمی کار کنند زیرا یک نفر مهارت و پتانسیل کافی در تمام زمینه‌ها اعم از تخصص مقاله، زبان و علم آمار را ندارد و از جهتی کار تیمی به افراد انگیزه می‌دهد.

رویا کلیشادی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس علمی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه برای کاربردی شدن مقالات باید از ابتدا طرح اولیه مقاله کاربردی باشد، اظهار کرد: از همان ابتدا که بنای پژوهش گذاشته می‌شود، طرح تحقیقاتی اولیه باید دیدگاه کاربردی داشته باشد. وقتی کاربرد از ابتدا تعیین شده باشد طبعاً قسمتی از برون ده که همان مقاله است، کاربردی خواهد شد چراکه موضوع از ابتدا کاربردی بوده است.

وی با اشاره به برخی موضوعات از جمله علوم پایه که مستقیماً مشکل جامعه را برطرف نمی‌کند، افزود: مقالات مربوط به علوم پایه باید به گونه‌ای طراحی شود که بخشی از مشکل جامعه را برطرف کند و در مورد طرح‌های تحقیقاتی این‌گونه مقالات بررسی‌هایی صورت گیرد تا مشخص شود چه کمکی به رفع معضل خواهد کرد. اگر از ابتدا چنین دیدگاهی در نوشتن مقالات وجود داشته باشد و پژوهش کاربردی تعریف شود، پژوهش‌ها به نتیجه عملی خواهد رسید.

مدیر منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در مقالات و پژوهش‌ها باید کیفیت و نوآوری وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: موضوع مقالات نباید تکرار مکررات باشد. نوآوری در موضوع مقالات و تدوین طرح پژوهش بر اساس یک سؤال پژوهشی مشخص برای رفع یکی از مشکلات موجود طبعاً موجب می‌شود برون ده و نتیجه مقالات کاربردی باشد. مثلاً بر اساس مشکلی در صنعت، سؤالی مطرح می‌شود و تحقیقات بر اساس آن سؤال و مشکل صورت می‌گیرد.

کلیشادی در خصوص راهکارهای بالا بردن کیفیت مقالات تصریح کرد: طرح اولیه مقالات باید جدید، به روز و کاربردی باشد و طرح‌های تحقیقاتی مقالات به سفارش مصرف کننده انجام شود. برای مثال معضلی در تصفیه آب وجود دارد و سؤال پژوهشی مشخصی با توجه به آن معضل شکل می‌گیرد، بنابراین از سوی معاونت بهداشت سفارشی برای بررسی معضل و رفع آن داده می‌شود. طبعاً این پژوهش هم می‌تواند مفید واقع و از کیفیت بالایی برخودار شود.

وی در خصوص متناسب بودن مقالات با نیازهای روز جامعه اظهار کرد: در محیط و سازمانی که پژوهش در آن صورت می‌گیرد باید مجموعه تحقیقات انسجام داشته باشد و در سازمان به مجموعه سؤالات مرتبط با معضلی که وجود دارد پاسخ داده شود.

مدیر منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: اگر همکاری بین بخشی در طرح یک مسئله و نقشه پژوهشی مشخص بین سازمان‌ها وجود داشته باشد بر کاربردی شدن و بالا رفتن کیفیت مقالات اثر می‌گذارد. اما معمولاً انسجام لازم در سازمان‌ها وجود ندارد زیرا نقشه راه تحقیقاتی وجود ندارد و مقالات پراکنده نمی‌تواند هم‌افزایی داشته باشد. در نهایت موجب تکراری شدن و موازی کاری مقالات در سازمان‌ها می‌شود که نتیجه سودمندی در عمل نخواهد داشت.

کلیشادی با بیان اینکه دانشجویان برای ارایه کار تحقیقاتی و پایان‌نامه خود هنوز تجربه و مهارت کافی ندارند، افزود: استاد راهنما و پژوهشگرانی که تجربه بیشتری دارند باید در مسیر نوشتن پایان‌نامه و مشخص کردن نقشه کلی و عناوین کلی تحقیق با دانشجویان همکاری کنند.

وی با اشاره به ضرورت وجود وجدان کاری در هر سطحی خاطرنشان کرد: تقلب کردن مثل هر جای دیگری در آموزش هم وجود دارد و وجود وجدان کاری است که از تقلب جلوگیری می‌کند. برای مثال در رعایت مقررات راهنمایی رانندگی هر فردی باید پلیس خود باشد و پلیس در جامعه تا حدی می‌تواند کنترل‌کننده وضعیت قانون و مقررات باشد. اما در بسیاری از موارد علت رعایت نکردن قوانین، عدم اطلاع و آگاهی افراد از خطاهای پژوهشی است، بنابراین نظارت شوراهای پژوهشی حین انجام پروژه اهمیت بسیاری دارد.

مدیر منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به راه‌های ایجاد انگیزه برای دانشجویان در ارایه مقالات کاربردی تصریح کرد: باید جایگاه و ارزش مقالات در سطح بین‌المللی برای دانشجویان مشخص شود تا دانشجویان برای رفع تکلیف به ارایه مقاله روی نیاورند، همچنین افراد برای نوشتن مقاله باید تیمی کار کنند زیرا یک نفر مهارت و پتانسیل کافی در تمام زمینه‌ها اعم از تخصص مقاله، زبان و علم آمار را ندارد و از جهتی کار تیمی به افراد انگیزه می‌دهد.

کلیشادی با بیان اینکه دانشجویان باید خودشان مهارت‌های لازم برای اجرای پژوهش و نگارش مقاله را فرابگیرند، اظهار کرد: اگر دانشجویان از فرد یا شرکت مشاوره‌ای در نوشتن مقاله کمک می‌گیرند باید خودشان در تمام مراحل مشارکت فعال باشند، نه اینکه در مراحلی شاهد خرید و فروش طرح پژوهشی یا مقالات باشیم. باید این روند به طور بنیادی متوقف شود زیرا این مسئله غیراخلاقی به شدت به وجهه علمی کشور آسیب می‌زند.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار