کد خبر: ۵۳۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷ 27 June 2015
شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز در حصار ساخت و سازهای غیرمجاز توسط افرادی سودجو قرار گرفته، به گونه ای که اراضی مرغوب و باغ های پربار با تصرف عده ای به ویلاهایی بدقواره مبدل می شود.
چندین سال است که شاهد دست درازی سودجویان و ساخت و سازهای غیر مجاز در زمین های کشاورزی و باغات ساوجبلاغ که به نگین سبز استان البرز شهرت دارد، هستیم که از این پدیده منفی و مخرب می توان به عنوان یک تهدید جدی در تخریب اراضی کشاورزی و باغی در این شهرستان نام برد.
شهرستان ساوجبلاغ نگین سبز استان البرز دارای 27 هزار هکتار زمین زراعی و باغی با آب و هوای مناسب است که در سال های اخیر مورد توجه سودجویان زمین قرار گرفته و هر روز شاهد تخریب و قطعه قطعه کردن این اراضی و باغات هستیم و این در حالی است که گویا کشاورزان و مسوولان هنوز با شفافیت صدای بلند این زنگ خطر را نشنیده اند تا چاره ای بیندیشند.
در این شهرستان سودجویانی در کمین نشسته اند که بی محابا و بی توجه به نوع کاربری زمین ها به دنبال سود بیشتر باشند تا با تخریب اراضی کشاورزی و باغات ره صد ساله را یک شبه در این شهرستان که نقش مهمی در تولید و تامین محصولات کشاورزی استان تهران و البرز دارد، طی کنند.
کارشناسان فعال در بخش کشاورزی از ساخت و سازهای غیر مجاز به عنوان پدیده ای مخرب که دستاوردی جز به هم زدن سیمای این منطقه سبز، تخریب اراضی کشاورزی، کاهش تولیدات کشاورزی که در نهایت فلج کردن صنعت کشاورزی و باغداری چیز دیگری به همراه ندارد، یاد می کنند، زیرا تصرف غیر قانونی اراضی، تغییر کاربری و تخریب زمین ها و باغ های کشاورزی در شهرستان ساوجبلاغ به گونه ای گسترش یافته که این روند تهدیدی جدی برای کشاورزی منطقه به شمار می آید.
رییس اداره محیط زیست ساوجبلاغ در این باره گفت: ایجاد مخاطرات زیست محیطی و توسعه ناموزون شهری از تبعات اصلی ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهرستان است که باید از رشد آن جلوگیری کرد.
محمد جواد نیک کار افزود: این شهرستان به دلیل داشتن شرایط اقلیمی خاص، مناظر سرسبز، زیبا و بکر، آب و هوای سالم و پاک، نزدیکی و دسترسی آسان به مراکز استانی تهران و البرز چندین سال است که طبیعت بکر و حاصلخیز آن مورد حمله افراد سود جو و فرصت طلب قرار گرفته است که باید برای نجات زمین این منطقه یک فکر اساسی، کاربردی و عملیاتی کرد.
مدیر جهاد کشاورزی ساوجبلاغ نیز رشد قارچ گونه بنگاه های املاک به خصوص در روستاها و همکاری برخی از مشاوران املاک با افراد سودجو در خرید و فروش غیر قانونی زمین های کشاورزی و باغی در این شهرستان را یک معضل دانست که لازم است با این افراد برخورد قاطع قضایی صورت گیرد.
محرمعلی اسدزاده از ساخت و سازهای غیرمجاز به عنوان یک تهدید جدی در بخش کشاورزی ساوجبلاغ نام برد زیرا در این شهرستان سالانه بیش از 250 هزار تن محصولات زراعی و باغی تولید می شود که در تامین سبد غذایی خانواده های ساکن یافته در تهران و البرز از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی در ادامه به امرار معاش بخش عمده ای از خانوارهای روستایی از طریق بهره برداری های کشاورزی و فعالیت های جانبی آن در ساوجبلاغ اشاره و خاطرنشان کرد: در صورت تداوم پدیده مخرب ساخت و سازهای غیرمجاز طولی نمی کشد که شاهد مهاجرت روستاییان به مراکز شهری خواهیم بود که این رویکرد معنایی جز تبدیل شدن اراضی حاصلخیز منطقه به یک مشت سنگ، آجر و آهن ندارد.
وی گفت: از سه سال پیش یگان حفاظت از اراضی کشاورزی و باغی این شهرستان فعالیت خود را آغاز کرده که در این مدت توانسته است در پیشگیری از تخریب اراضی کشاورزی در قالب ساخت و سازهای غیر مجاز عملکرد خوبی داشته باشد، اما این یگان برای گشت زنی، کنترل و نظارت شبانه روزی نیاز به همکاری بیشتر به ویژه در بخش تامین نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات مورد نیاز دارد.
نماینده شهرستان های ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تاکید بر این موضوع مهم که اراضی کشاورزی ساوجبلاغ در معرض نابودی است، گفت: زمین خواری و ساخت و ساز های غیر مجاز پدیده هایی هستند که در اراضی ملی و کشاورزی منطقه ساوجبلاغ که از آن به عنوان نگین سرسبز استان البرز در کشور یاد می شود، سایه انداخته اند.
حجت الاسلام مفید کیایی نژاد بیان کرد: دست های آلوده به خصوص در بنگاه های معاملات ملکی و برخی از دستگاه ها در هموار کردن مسیر ساخت و سازهای غیر مجاز، تصرف، تملک غیر قانوانی اراضی ملی با اسناد جعلی و امکانات خدماتی چون واگذاری انشعاب های آب ، برق ، گاز ، تلفن و حتی جاده موجب شده اند تا پدیده زمین خواری و ساخت و سازهای غیر مجاز در شهرستان ساوجبلاغ جان بگیرد و امروز به یک عامل مهم تهدید کننده و مخرب اراضی کشاورزی تبدیل شود که مهار کردن این پدیده کاری سخت و نیاز به مشارکت صد در صدی کشاورزان ،همه مردم ، مدیران منطقه و استان البرز دارد.
دادستان انقلاب و عمومی ساوجبلاغ نیز گفت: با تمهیدات اندیشیده شده در بخش مبارزه با پدیده زمین خواری و سااخت و سازهای غیر مجاز خواب اجازه نمی دهیم زمین خواران در این شهرستان مانور درآمد های میلیاردی داشته باشند و خواب راحت را از چشمانشان می گیریم.
حسن جهانشاهلو ضمن اشاره به فعال کردن یک شعبه ویژه رسیدگی به پرونده های زمین خواری و ساخت و سازهای غیر مجاز در این شهرستان، یادآور شد: در سه ماهه گذشته چندین هکتار از اراضی ملی و کشاورزی ساوجبلاغ که مورد تصرف و ساخت و ساز غیر مجاز در بخش های چندار، مرکزی و چهارباغ صورت گرفته بود، با حکم دادستانی به رغم هزینه های میلیاردی که افراد سود جو کرده بودند، آزادسازی و تخریب شد.
فرماندار ساوجبلاغ هم ضمن قدردانی از تلاش دستگاه قضایی در خصوص تسریع در روند رسیدگی به پرونده های زمین خواری و ساخت و سازهای غیر مجاز در این شهرستان گفت: نزدیکی به پایخت ، آب و هوای مناسب ، مناطق بکر و طبیعی ، وجود مزارع ، باغات زیبا و افزایش ارزش افزوده اراضی را از عوامل گرایش سودجویان در تصرف اراضی ملی و ساخت و سازهای غیر مجاز در این منطقه برشمرد.
ابوالقاسم پالیزگیر تخریب اراضی ملی و کشاورزی ، تفکیک و قطعه بندی آن برای ساخت ویلا ، باغچه های ییلاقی خطراتی است که زمین های منابع طبیعی کشاورزی و باغی مستعد این شهرستان را به شدت تهدید می کند.
وی افزایش تعداد بنگاههای املاک در روستا ها ، بلوک زنی های غیر مجاز و پیمانکاران مدعی در ساخت ویلا به صورت تضمینی را در اراضی کشاورزی و خارج از بافت را از دیگر عوامل دامن زدن به رشد ساخت و سازهای غیر مجاز در ساوجبلاغ ذکر کرد.
فرماندار ساوجبلاغ برخورد جدی با فعالان در بخش مبارزه با زمین خواری و ساخت و سازهای غیر مجاز را در اولویت کاری و برنامه ریزی این شهرستان قرار گرفته است که عزم جدی دستگاههای مسوول از جمله جهاد کشاورزی ، بخشداری ، دهیاری ، امور آب ، خدمات رسان ، منابع طبیعی در کنار حمایت دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در منطقه امری ضروری است.
وی در ادامه به نقش مهم ساخت و سازهای غیر مجاز در کم آبی ساوجبلاغ اشاره کرد و افزود: از هر گونه واگذاری انشعاب آب ، برق ، گاز و تلفن به این واحدها که فاقد پروانه ساخت و ساز هستند باید خودداری شود.
پالیز گیر گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون شاهد آزاد سازی 30 هکتار از اراضی کشاورزی و تخریب 12 ، 15 و 18 ویلای مجلل غیر مجاز در بخش های مرکزی ، چهارباغ و چتدار با حکم قضایی و همکاری نیروی انتظامی بودیم که نوید از مبارزه جدی مدیران این شهرستان در پدیده مخربگر زمین خواری و ساخت و سازهای غیر مجاز دارد.
شهرستان ساوجبلاغ با 250 هزار نفر جمعیت در سه بخش و 5 شهر در 35 کیلومتری غرب کرج مرکز استان البرز قرار دارد.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار