مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین خبر داد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: سرشماری زمستانه حیات وحش استان در 6 منطقه انجام شد و این سرشماری نسبت به 3 سال گذشته 35 درصد افزایش جمعیت حیات وحش را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۵۴۳۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶ 25 December 2017

 سیاوش شمسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در قزوین اظهار داشت: سرشماری زمستانه پستانداران شاخص علف‌خوار در مناطق تحت مدیریت استان قزوین با حضور ماموران اجرایی یگان حفاظت، معاونان، رؤسا، کارشناسان ادارات تابعه و ستادی، اعضای تشکل‌های مردمی، علاقمندان و جوامع محلی به تعداد 158 نفر روز با برنامه‌ریزی اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست قزوین و به روش مشاهده مستقیم آغاز و پس از سرشماری حیات وحش مناطق الموت شرقی و غربی، طارم سفلی، باشگل و آوج- آبگرم به پایان رسید.

وی افزود: هدف از این سرشماری برآورد جمعیت، وضعیت گروه‌های سنی وحوش، نسبت جمعیت گونه‌های نر و ماده، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط ضعف و قوت مدیریت مناطق و انجام تحلیل‌های کیفی و کمی از وضعیت زیستگاه‌های استان در سیاستگذاری و مدیریت وحوش شاخص استان از جمله قوچ و میش، کل و بز و آهو است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: در مجموع دو هزار و 845 رأس از گونه‌های شاخص جانوری شامل آهو، کل، بز و قوچ و میش در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان در سال جاری مشاهده و آماربرداری شده است.

شمسی‌پور یادآور شد: نکته قابل توجه در سرشماری زمستانه امسال افزایش 6 درصدی مشارکت مأموران در سرشماری، افزایش 10 درصدی سطح پوشش مناطق سرشماری و افزایش چهار برابری مشارکت علاقمندان و جوامع محلی در سرشماری بود.

این مسؤول مطرح کرد: سرشماری زمستانه حیات وحش استان در 6 منطقه انجام شد و این سرشماری نسبت به 3 سال گذشته 35 درصد افزایش جمعیت حیات وحش را نشان می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین اضافه کرد: این استان به دلیل تنوع اقلیمی زیستگاه پستاندارانی همچون گوسفند وحشی، کل و بز، آهو، پلنگ، خرس، سیاه گوش، گراز، روباه، گرگ و خرگوش و پرندگانی همانند عقاب طلایی، دال، هما، تیهو، کبک دری، کبک چیل، سارگپه و غیره است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار