۹ هزار و ۳۰۰ تن گلرنگ امسال به صورت تضمینی از کشاورزان استان فارس خریداری شده است.
کد خبر: ۵۴۳۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸ 25 December 2017

تابناک فارس به نفقل از صداو سیما: مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه سه کشور گفت: امسال از طریق ۱۴۰ مرکز خرید، ۹ هزار و ۳۰۰ تن دانه روغنی گلرنگ تضمینی از کشاورزان استان خریداری شد.
لطیف رستاد افزود: قیمت هر کیلو گلرنگ خریداری شده دو هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شده بود.
وی ادامه داد: برای خرید این میزان گلرنگ از کشاورزان استان ۲۴ میلیارد تومان به آن‌ها پرداخت شده است.
دهقان مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس گفت: امسال ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی فارس به کاشت گیاه گلرنگ اختصاص یافته است که نسبت به پارسال این سطح زیر کشت دو و نیم برابر افزایش یافته است.
دهقان با بیان اینکه امسال ۱۰ هزار تن گلرنگ از مزارع استان برداشت شده است، افزود: این گیاه اوایل بهمن تا اواخراسفند کاشته و در تیرماه برداشت می‌شود وپس ازبرداشت، برای تهیه روغن به کارخانه‌های روغن کشی سراسر کشور فرستاده می‌شود.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس گفت: روغن گلرنگ به دلیل داشتن مقدار زیادی اسید‌های چرب غیر اشباع یکی از سالم‌ترین روغن‌های نباتی به شمار می‌رود، که اصلاح بافت خاک، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و تناوب زراعی با محصولات دیگر از جمله گندم دیم از دیگر مزایای کشت دانه‌های روغنی گلرنگ است.
وی ادامه داد: مقاومت بالا به شوری و پایین بودن نیاز آبی از عوامل انتخاب گیاه روغنی گلرنگ برای کشت در استان فارس به دلیل تغییر الگوی کشت با هدف مقابله با پدیده خشکسالی است.
دهقان افزود: شهرستان‌های شیراز، مرودشت، خرامه، سپیدان و سروستان از عمده‌ترین تولید کنندگان این گیاه هستند.
دانه گلرنگ دارای ۲۵ الی ۴۵ درصد روغن، ۱۲ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۳۵ الی ۶۰ درصد پوسته است و کنجاله گلرنگ حدود ۲۳ درصد پروتئین و ۳۵ درصد فیبر دارد و به عنوان نیمه مکمل پروتئین در تغذیه دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گل گیاه گلرنگ در صنایع داروسازی و رنگرزی و ساقه آن هم بعنوان علوفه کاربرد دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار