شهرستان ممسنی با ٤٦٤ روستا دارای ١٧٦ روستای پر خطر در برابر زلزله معادل با ٣٨ درصد روستاها در رتبه دوم استان قرار دارد.
کد خبر: ۵۴۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰ 26 December 2017

تابناک فارس به نقل از خبرنورآباد:محمد جلالی_ایران جزو ١٠کشور اول دنیا از نظر وقوع بلایای طبیعی محسوب می‌شود و از ٤٢ نوع بلایای طبیعی ٣٢ نوع آن در ایران اتفاق می‌افتد و در زمینه مرگ‌ و میر ناشی از حوادث رتبه دوم را در دنیا داراست و ٩٠ درصد مردم ایران در معرض حوادث ناشی از بلایای طبیعی هستند.
در رابطه با بروز حوادث غیرمترقبه طبیعی، ایران پس از هند، بنگلادش و چین مقام چهارم را در قاره آسیا داراست. در این میان، زلزله به‌ عنوان شناخته ‌شده‌ترین حادثه خطرناک در کشورمان در مقاطع مختلف تلفات زیادی بر جای گذاشته است.(همشهری)

 

اما در استان فارس در صد سال اخیر سه زلزله شدید به وقوع پیوسته است:

 

١- زلزله لار: سال ١٣٣٩ به بزرگی ٧,٦ ریشتر که ٤٠٠ نفر را به کام مرگ کشاند .

 

٢- زلزله قیر: سال ١٣٥١ به بزرگی ٦,٩ ریشتر که ٤٠٠٠ نفر را کشت.

 

٣- زلزله فیروزآباد: سال ١٣٨٣ به بزرگی ٦,٣ ریشتر که ٣٥ نفر را به کام مرگ برد.

 

این آمار در حالی است که در ٢٠ زلزله شدید قرن در ایران، فارس با ٣ زلزله آمار ١٥ درصدی را در اختیار دارد و بعد از خراسان جنوبی با ٤ زلزله در رتبه دوم هم‌طراز با کرمان قرار دارد. (بر اساس تصویرگرافی که در سایت فردا ارائه شده است)

 

هفته گذشته و در روز سه‌شنبه ٢٨ آذرماه زلزله‌ای به بزرگی ٤,٣ ریشتر شهر ایج استهبان را لرزاند. شنیده‌های تأیید نشده‌ای هم وجود دارد که اهالی مسکن مهر نی‌ریز این زلزله‌ را احساس کرده‌اند با این شرایط و در بررسی‌های انجام شده نموداری از روستاهای با خطر زیاد و نسبتاً زیاد در برابر زلزله از سوی بنیاد مسکن فارس ارائه شده است که در این نمودار شرایط ٢٤ شهرستان مورد بررسی قرار گرفته است که در آمارهای استخراج شده جای تأمل وجود دارد.

 

در این آمار ممسنی با ٤٦٤، شیراز با ٤٢٧، کازرون با ٢٧٢، داراب با ٢٦٦، و نی‌ریز با ٢٥٢ روستا، شهرستان‌هایی هستند که بیشترین جمعیت روستایی را در خود جای داده‌اند اما آماری که جای نگرش و تفکر بیشتر دارد این است که از این شهرها، شیراز و کازرون هیچکدام دارای روستاهای پر خطر در برابر زلزله نیستند و جالب‌تر آنکه نیمی از جمعیت روستایی نی‌ریز یعنی ١٢٤ روستا از ٢٥٢ روستا در معرض خطرند یعنی آماری نزدیک به ٥٠ درصد! در حالی که بر اساس همین آمار ممسنی با ١٧٦ روستای پر خطر با ٣٨ درصد در رتبه دوم قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار