در شرايطي که با تشديد بحران کم آبي و فرونشست زمين در استان فارس، بحث انتقال آب از خليج فارس و درياي خزر به اين استان با صرف هزينه هاي گزاف و البته فراز و نشيب فراوان به ميان آمده است، عدم توجه به مديريت منابع آبي باقي مانده به ويژه در حوزه کشاورزي و تداوم کشت محصول آب بر برنج که توليد هر کيلوگرم آن بيش از هشت هزار ليتر آب مي بلعد، تبديل زمين هاي زراعي اين استان به شوره زار را محتمل کرده است. در چنين شرايطي نه تنها قانون طرح نکاشت برنج در اين استان کم آب اجرايي نشده بلکه در سايه بي توجهي مسئولان امسال هزاران هکتار از زمين هاي زراعي زير کشت غيرقانوني برنج رفته است!
کد خبر: ۵۴۴۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱ 27 December 2017

 

تابناک فارس به نقل از جوان آنلاین:طي سالهاي اخير بارها اعلام شده بحران آب، فارس را تهديد مي كند و در نتيجه کم ابي هاي اخير ايجاد فرونشستهای گسترده زمین در دشتهای مرودشت و کامفیروز امنیت زیستی و غذایی میلیونها نفر از شهروندان استان را مورد تهديد قرار داده است. با اين وجود در سايه عدم مديريت منابع آبي به ويژه در حوزه کشاورزي نه تنها از شتاب خشکسالي و اثرات ناخوشايند آن کاسته نشده بلکه انجام اقداماتي چون عدم اجراي طرح نکاشت براي جلوگيري از تداوم کشت برنج در اين استان وضعيت ابي منطقه را بحراني تر کرده است!

وضعيتي که طي روزهاي گذشته صداي اعتراض برخي نمايندگان مردم استان در مجلس را براي چندمين بار در آورد! علی اکبری نماینده مردم شیراز با انتقاد از عدم استفاده بهینه از منابع آبی استان در صنعت کشاورزي تداوم کشت برنج در استان فارس را غيرمنطقي و بدون توجيه اعلام کرد و افزود: طبق قانون کشت برنج درمناطق کم آب ممنوع است و به منظور حفظ ذخاير آبي باقي مانده نباید برای اهداف کوتاه مدت کشت برنج را جایگزین برنامه‌های بلند مدت کرد.

 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکيد بر اينکه برای حفاظت از منابع آبی استان فارس باید برای محصولی پرآبی چون برنج طرح نکاشت اجرایی شود ادامه داد: وزارت کشاورزی با ابلاغ بخشنامه های خواستار توقف کشت برنج در استان فارس شده است با اين وجود کشاورزان برخلاف تاکیدات وزارت کشاورزی در فارس محصول پر آب برنج را به زیر کشت بردند!

نکاشت، طرحي که رنگ اجرا نديد!

از آنجا که با توجه به نياز آبي 8 هزار ليتر براي کشت هر کیلوگرم برنج در فارس بيش از ۵۷۰ میلیارد لیتر از منابع آبي استان صرف کشت اين محصول می‌ شود اجراي طرح نکاشت برنج در مناطقي چون کامفيروز ، فیروزآباد، کوار، ممسنی، رستم، سپیدان، شیراز، استهبان، جهرم که قطب توليد برنج استان محسوب مي شود در دستور کار جهاد کشاورزي اين استان قرار گرفت تا با اجراي موقت اين برنامه در يک دوره پنج ساله، از تشديد چالش کم آبي و خشکسالي و فرونشست زمين در استان پيشگيري شود. اما پس از گذشت 4 سال از تصويب اين طرح نه تنها از کاشت اين محصول آب بر در استان ممانعت نشده بلکه مساحت قابل توجهي از زمين هاي استان به ويژه در منطقه کامفيروز( بيش از 26 هزار هکتار) زير کشت غيرقانوني برنج رفته است! وضعيتي که به قیمت خشکی تالاب ها و از بین رفتن کامل منابع آبی زیرزمینی تمام می شود.

کشاورزان زير بار نمي روند!

اجراي قانون نکاشت برنج در مناطق کم آب کشور اگرچه طرحي کارگشا براي مقابله با بحران کم آبي استانها به نظر مي رسد اما ثمر بخشي آن در گرو نظارت دقيق بر اجرا و البته توجه به ملاحظات و بررسي هاي دقيق تر است. در کنارعدم نظارت مسئولان جهاد کشاورزي بر پياده سازي اين طرح ، بي توجهي به کشت جايگزين، الگوي مصرف و البته سود اقتصادي و معيشت کشاورزان نيز عامل مهمي براي بي نتيجه ماندن اين قانون است.

برنج کاري در فارس به ويژه در منطقه کامفيروز شغل ابا و اجدادي محسوب مي شود که کشاورزان را طي چند دهه به خود مشغول کرده و برنجکاران جز کشت برنج چاره اي پيش پاي خود نمي بينند. ضمن اينکه براي اصلاح الگو و يا کشت جايگزين هم اموزش و اطلاعاتي دريافت نکرده اند و معتقدند کاري غير از برنجکاري بلد نيستند!

از طرفي به گفته برخی از کارشناسان هر هکتار شالی، 300 میلیون ريال درآمد را به جیب کشاورزان سرازیر می کند، در آمدی که دولت توانایی تامین آن به منظور ترغيب کشاورزان به اجراي طرح نکاشت را ندارد. اين در شرايطي است که طبق گزارشات اداره کل جهادکشاورزي فارس برای طرح نکاشت برنج مبلغ چهار هزار میلیارد ريال بودجه نیاز است که با توجه به منابع درامدي محدود دولت تامين اين رقم برای هیچ استانی امکانپذير نيست.

لازم به ذکر است به رغم اينکه دولت برای برخی استانهای کشور مبالغي براي پرداخت هزینه نکاشت تعيين کرده تاکنون هيچ مبلغي به اين منظور به استان فارس پرداخت نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار