کهگیلـــــویه و بـــــویــراحمد؛
دستگیری 41 زن از ابتدای سالجاری در کهگیلویه و بویراحمد که جز توزیع کنندگان مواد مخدر بودند نشان از این دارد که اعتیاد به سمت زنانه شدن در حال پیشرفت است.
کد خبر: ۵۴۴۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۲ 29 December 2017

به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد، اعتیاد یک مقوله بسیار مهم در کهگیلویه و بویراحمد است که اگر به آمار معتادان استان نگاه کنیم می بینیم این آمار برای استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد کمی زیاد است و می توان گفت زنگ خطر به صدا در آمده است.

هفته ای یک بار می بینیم که چندین محموله مواد مخدر در محورهای مواصلاتی استان کشف می شوند و این نشان می دهد که آن میزانی که کشف نشده اند چه بلایی بر سر جوانان این استان می آورد، آینده جوانان استان چه می شود اگر اعتیاد همچنان ادامه داشته باشد و جامعه ما چه سرنوشتی دارد؟؟؟ اما در این میان نکته ای که همه را نگران کرده است افزایش اعتیاد در میان بانوان است به گونه ای که در ابتدای سال جاری تا کنون 41 زن که توزیع کننده مواد مخدر بودند در استان دستگیر شده است و این نشان می دهد وارد شدن زنان به مواد مخدر درکهگیلویه و بویراحمد حال افزایش است.

برخی از کارشناسان استان از جمله خانم دکتر رحمانی که کلینیک مشاوره را اداره می کند می گوید: بسیاری از همین بانوان توزیع کننده خود دچار اعتیاد می شوند یعنی می توان گفت توزیع کنندگان به دلیل کنجکاوی خود معتاد می شوند.

وی بیان کرد:  یکی دیگر از دلایل اعتیاد در بانوان، اعتیاد سرپرست و یا مرد خانه است که باعث می شود زنی که در چنین خانه ای زندگی می کند معتاد شود و به فرزندان خود نیز منتقل شود، در چنین خانه ای نباید انتظار انسجام داشت.

براساس آخرین آمار و اطلاعاتی که در سال 90 و 91 طرح شیوع شناسی انجام شده و  می توان گفت که در استان 1.8 جمعیت استان معتاد هستند یعنی چیزی حدود 7 هزارو 500 نفر و تا هشت هزار نفر دچار سوء مصرف مواد مخدر هستند و در کشور چیزی حدود 9 تا 10 درصد معتادین خانم ها هستند و در استان ما این کمتر از 5 درصد است. 

 60 درصد معتادان استان بیشتر مواد سنتی تریاک استفاده می کنند، و مواد دیگری مانند شیشه با مواد سنتی نیز به طور مشترک استفاده کرده و استفاده از مواد و قرص های روانگردان نیز در سطح بسیار پایین است.

سایت ایل بانو از قول دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد نوشت:  در استان کمتر از پنج درصد بانوان معتاد هستند که می توان گفت اعتیاد به سمت زنانه شدن در حال پیشرفت است.

ناصر رضایی عنوان کرد: 22 کمپ ترک اعتیاد در استان وجود دارد که یکی از آنها ویژه بانوان است و به طور میانگین 30 زن و برخی مواقع نیز کمتر در این مرکز درمان می شوند که اکثرا نیز از استان های دیگر به استان آمده اند.

وی گفت: این استان از نظر اعتیاد در میان زنان نسبت به کشور وضعیت بهتری دارد اما با این حال بانوان سعی کرده اند که در عرصه های مختلف مواد مخدر وارد شوند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از دلایل اعتیاد بانوان دلایل عمومی یعنی حس کنجکاوی و دوستان معتاد ، کمبود امکانات، مشکلات رفاهی و اجتماعی است و از دلایل دیگر اعتیاد سرپرست خانواده است که سعی می کند زن خانه را نیز معتاد کند، گاها نیز برخی از آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی در اثر موادی که مصرف می کنند معتاد می شوند.

رضایی ادامه داد: در مرحله اول تریاک، هروئین و ماری جوانا از بیشترین موادی هستند که توسط  زنان معتاد مصرف می شود.

این گزارش نشان از آن دارد که در مبحث اعتیاد باید توجه بیشتر و ویژه ای نسبت به بانوان در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد داشت، توجه ای به لطافت جنس زنانه و به دور از هرگونه قوه قهریه؟ چون زنان هم به لحاظ جنس ظریف زنانه بودنشان و هم به لحاظ عاطفه مادرانه نیازمند این توجه خاص هستند.

امیدوارریم که در آینده نزدیک شاهد تدبیر اقدامات لازم از سوی مسئولان ذیربط باشیم و در استان ما اعتیاد به بروز رفتارهای پرخطر و تولد فرزندان معتاد و دیگر موارد منجر نشود و از این حیث مانند کلان شهرها نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار