معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در کشور ما میزان مصرف قندهای ساده ۶۶ گرم در روز و ۳ برابر حد مجاز است.
کد خبر: ۵۴۹۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸ 08 January 2018
به گزارش تابناک : علیرضا رییسی در نشست خبری کمپین تغذیه سالم ضمن تشکر از سخنگوی وزارت بهداشت برای برگزاری جلسات منظم هفتگی با خبرنگاران، گفت: در حوزه پیش‌گیری مهم‌ترین اقدام، رفتارسازی و تاثیرگذاری بر جامعه است. سهم عمده‌ای از برنامه‌های رفتارسازی در آموزش انجام می‌شود.
 
وی افزود: برای تمام مواد غذایی، دوز یا میزان مجازی وجود دارد. به طور مثال در مورد آب سالم نیز باید گفت اگر کسی حتی آب زیادی بخورد، مسمومیت با آب نیز ایجاد می‌شود. اگر مکانیزم تشنگی یا رفع تشنگی مختل شود، فرد دچار مسمومیت با آب می‌شود.
 
رییسی ادامه داد: ماده غذایی که مصرف می‌کنیم باید بهداشتی و سالم باشد و حتی باید به میزان مصرف آن نیز توجه کنیم.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: استفاده از روغن جامد یا روغن مایع نیز به میزان آن بستگی دارد. هر چیزی که می‌خوریم در نهایت به انرژی تبدیل می‌شود. بدن مکانیزم مشخصی دارد و اگر بیش از نیاز سلول‌ها به آن مواد غذایی برسد، این مواد غذایی جایی انبار می‌شود و راحت‌ترین شکل آن فشرده‌سازی به صورت چربی است.
 
معاون وزیر بهداشت با بیان این‌که ذخیره چربی در بدن می‌تواند عامل بیماری‌های بسیاری باشد، اظهار کرد: از این جا افراد دچار افزایش وزن و چاقی می‌شوند. چاقی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جهان و کشور ما محسوب می‌شود. مهم‌ترین علت مرگ و میر در کشور ما، بیماری‌های غیرواگیر است. در کشور ما ۷۶ درصد بار بیماری‌ها و علت عمده مرگ و میر به بیماری‌های غیرواگیر مرتبط می‌شود. این بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان و فشار خون و غیره، پایه‌ای از روش تغذیه دارند.
 
رییسی گفت: اگر می‌خواهیم بار بیماری در کشور کم شود و زندگی سالمی داشته باشیم و هزینه‌های درمان کمتر شود، راه آن از تغذیه و زندگی سالم می‌گذرد.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این‌که در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱.۹ میلیون نفر در جهان دچار اضافه وزن بودند، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۱ میلیون کودک زیر ۵ سال در جهان دچار اضافه وزن هستند. در ایران نیز حدود ۱۴ درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه در معرض خطر اضافه وزن هستند. البته این رقم در برخی استان‌ها تا ۲۰ درصد نیز افزایش دارد. طی روند ده ساله، چاقی کودکان در ایران ۲ برابر شده و این هشدار مهمی است. ۲۰ درصد دانش آموزان ۷ تا ۱۸ ساله دچار اضافه وزن و چاقی هستند که مهم‌ترین دلیل آن نیز بحث تغذیه و عدم تحرک کافی است.
 
وی افزود: بر اساس معیارهای جهانی توصیه می‌شود یک فرد حداکثر ۲۵ گرم شکر یا ۵ قاشق چای خوری شکر در روز استفاده کند. این شکر در کیک و بستنی و کلوچه و غیره نیز وجود دارد. در کشور ما میزان مصرف قندهای ساده ۶۶ گرم در روز و ۳ برابر حد مجاز است. از طرفی ثابت شده مصرف قند اضافه ضمن ایجاد چاقی با شیوع سرطان نیز ارتباط دارد.
 
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: چربی خوبی که در بدن وجود دارد با قند کاهش می‌یابد و مصرف بیش از حد قندهای ساده باعث افزایش تری‌گلیسیرید می‌شود.
 
وی با بیان این‌که کودکان در ایران به خوردن غذاهای شیرین عادت کردند، هشدار داد: برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه غذا و دارو و حوزه‌های دیگر تغذیه در راستای کم کردن نمک و چربی و شکر مواد غذایی است. یکی از اعتراضاتی که به ما می‌شود این است که می‌گویند نمی‌توانیم شکر بستنی و نوشابه را کاهش بدهیم، زیرا کسی این محصولات را نمی‌خرد. در نتیجه باید اصلاح را از خودمان شروع کنیم. در همین راستا در جهان اقدامات زیادی انجام شده است. به طور مثال برای نوشابه‌هایی که شکر زیادی دارند، مالیات بیشتری وضع شده است.
 
رییسی بیان کرد: در طرح تحول سلامت نیز یکی از اقدامات بسیار مهم این بود که در حال حاضر همه مراکز جامع سلامت، کارشناس تغذیه دارند. مشاوره‌های رایگان این کارشناسان در اختیار افرادی که دچار اضافه وزن و دیابت هستند قرار می‌گیرد.
 
 
 
 
منبع : تندرست نیوز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار