رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: سرمایه گذاری در حوزه ملی برای کسب مدل های بومی آب و هوایی نشده است.
کد خبر: ۵۵۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱ 15 January 2018

 

محمد جعفر ناظم السادات ظهر یکشنبه در نشست خبری «پیشنهاد سیاست های مرتبط با منابع آب با توجه به شرایط اقلیمی»افزود: ذخایر زیر زمینی که کم شده، ذخایر اتمسفر نیز کاهش یافته که نگران کننده است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در ماه های بهمن و اسفند هم به نظر نمی آید در جنوب ایران بارندگی موثری داشته باشیم؛ آنچه ما از مطالعات جوی بدست آوردیم هم شرایط مساعدی را نشان نمی دهد و چندان برای بارندگی های خوب مساعد نیست.

این پیش بینی رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز نشانگر آن است که شرایط مساعدی برای باران دی ماه نیست، اما به گفته ناظم السادات، شواهد موجود شرایط مساعد برای باران را نشان نمی دهد.

وی افزود: شرایط برای کشور و از جمله در جنوب خوب نیست چراکه بیشترین کاهش در جنوب ایران داشتیم درحالیکه زمانی جنوب ایران بیشترین ذخایر رطوبتی را داشته اما امروز خوب نیست.

رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه بارش معمولا با نوسانی ۱۰ -۱۵ درصدی همراه است اما استفاده از آب در برخی جاها مانند کلانشهرها از جمله شیراز افزایش یافته گفت: این موضوع به دلیل افزایش جمعیت در این شهرهاست که هماهنگ با شرایط آب و هوایی پیش نرفته است؛ جمعیت را باید براساس آب و هوا و شرایط موجود تنظیم کنیم و امیدی به انتقال آب بین حوزه ای نداشته باشیم و به اطلاعات کارشناسان نیز توجه شود.

وی در عین حال افزود: ما تنها به درمان توجه کرده و به علوم دیگر پشت کرده ایم، در حالیکه با یکصدم پولی که برای درمان میگذاریم می توانیم در حوزه ریزگرد وارد شویم در حالی که سرمایه گذاری نکرده و متخصصین آن را نیز از کشور فراری می دهیم و بعد مجبوریم هزینه ای چند برابری صرف درمان کنیم، در سایر بخش ها نیز همینطور است.

نظام السادات عنوان کرد: یکی از راه حل های پیشنهادی ما این است که قانون آب که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده پاسخگوی نیاز آبی کشور نیست؛ این قانون برای زمانی که سطح آب های زیرزمینی پر و منابع رطوبتی خوب و جمعیت کم بوده است امروز رطوبتی و آبی کاهش یافته و جمعیت هم بیش از ۲ برابر شده قانون فوق باید تغییر یابد.

وی افزود: شاید به این نتیجه برسیم که حتی قانون آب در استان ها نیز متفاوت باشد و این می طلبد که از اندیشمندان هر منطقه برای بازنگری قانون آب بهره گرفته شود و در این بازنگری اختیارات دولت کاهش یافته و اختیارات بخش خصوصی و تعاونی ها افزایش یابد.

رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز در ادامه گفت: برای نمونه باید برداشت آب را دولت نظارت کرده و با همکاری سازمان های نظارتی دقت کرده تا برداشت آب از یک حوزه بیشتر نشود، بعنوان مثال در دشت مرودشت، اما اینکه در برداشت دولت دخالت کند نه از توان دولت بر می آید و همراه با فساد اداری است و تاکنون هم نشان داده موفق نبوده است.

وی افزود: در مورد آب و هوا کاری که ما باید انجام دهیم نیاز است تمام سرمایه گذاری دولت برای پرورش افرادی که در زمینه آب و هوایی تخصص دارند و می توانند حرف بزنند مورد توجه قرار گیرد.

ناظم السادات گفت: سرمایه گذاری در حوزه ملی برای کسب مدل های بومی آب و هوایی نکرده ایم؛ آنچه ما الان استفاده می کنیم خروجی مدل های کشورهای صنعتی جهان است هرکس در ایران کاری را شروع کرده بعد از مدتی بعلت نبود حمایت کار خود را رها کرده اند زیرا که ساخت مدل های اقلیمی مدلی پیوسته است و باید ادامه یاابد.

وی ادامه داد: امروز اگر مدل های خارجی به ما نرسد بسیاری از پایه های پیش بینی فرو می ریزد زیرا که مدل های ملی نداریم دانشگاه های ما خالی از تحقیقاتی اینچنینی شده است.

ناظم السادات با این وجود افزود: ما هر ساله هفته ای با نام درختکاری در نظر می گیریم که به صورت سبلیک داریم اگر درختانی که در عرض ۱۰ سال گذشته توزیع و کاشته اند اگر درست نگهداری می کردند امروز باید جنگل های گسترده می داشتیم، درحالی که اینچنین نیست و از آن سو جنگل ها آتش می گیرد و کم می شود درحالیکه این آمارها نمایشی است زیرا اعتبارات لازم برای نگهداری در نظر گرفته نشده و چرای بی رویه و سوء برنامه همه آنها را از بین برده است.

وی افزود: یکی از مهم ترین کارها برای افزایش رطوبت جنگل کاری و کشت درختان خود رو در منطقه جنوب ایران با مشارکت مردم و کمک به ان جی او و دخالت کمتر دولت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار