رئیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی فارس با اشاره به اینکه در چند سال گذشته بنا بر تصمیم‌گیری برخی از مسئولان، فضاهای پارکینگ در شهر افزایش یافته است، می‌گوید: هنوز مشاهده می‌شود در زمینه پارکینگ با مشکل مواجه هستیم و برخی از رانندگان با پارک کردن خودروهای خود در اماکن توقف ممنوع، جریمه‌های هنگفت را به قبض‌های پارکینگ ترجیح می‌دهند.
کد خبر: ۵۵۳۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱ 17 January 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: افزایش بار ترافیکی در چند سال اخیر یکی از مشکلات مهم کلانشهر شیراز به شمار می‌رود. در این سال‌ها برای رفع این معضل تمهیدات فراوانی در نظر گرفته شد که مهم‌ترین آن احداث تقاطع‌های غیر همسطح بود. این راهکار به صورت قابل ملاحظه‌‌ای موثر بود اما هنوز در مناطق مرکزی شهر، ترافیک سنگین به چشم می‌خورد.

رئیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی فارس با اشاره به اینکه در چند سال گذشته بنا بر تصمیم‌گیری برخی از مسئولان، فضاهای پارکینگ در شهر افزایش یافته است، می‌گوید: هنوز مشاهده می‌شود در زمینه پارکینگ با مشکل مواجه هستیم و برخی از رانندگان با پارک کردن خودروهای خود در اماکن توقف ممنوع، جریمه‌های هنگفت را به قبض‌های پارکینگ ترجیح می‌دهند.

عباسی در عین حال می‌گوید: احداث پارکینگ در هسته مرکزی شهر به منزله دعوت رانندگان به مناطق پرتردد است و انگار به افزوده شدن ترافیک شهر تمایل نشان داده‌ایم.

وی همچنین اجرای طرح پارک سوار برای ایام نوروز را پیشنهاد می‌کند و ادامه می‌دهد: کلانشهر شیراز به پارک سوارهای متعددی نیاز دارد که رانندگان و مسافران در هر ایامی بتوانند با استفاده از این پارک سوارها در کاهش ترافیک موثر باشند.

رئیس پلیس راهور فارس با اعلام اینکه وضعیت ترافیکی کلانشهر شیراز به صورت محسوس و نامحسوس کنترل می‌شود، می‌گوید: با نصب 300 دوربین ثبت تخلفات در معابرشهری و همچنین با فعالیت ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی وضعیت ترافیکی شیراز به گونه‌ای تبدیل شده که روزانه آمار تخلفات در حال کاهش است.

عباسی می‌‌افزاید: با توسعه یافتن کلانشهر شیراز پیش‌بینی می‌شود شهر شیراز در آینده نزدیک به تعداد 2500 دوربین دیگر ثبت تخلفات نیاز پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد از رانندگان قوانین راهنمایی و رانندگی را در شیراز رعایت می‌کنند، ادامه می‌دهد: در بیشتر شب‌هایی که طرح برخورد با رانندگان متخلف اجرا می‌شود به طور میانگین 15 الی 20 خودرو د توقیف می‌شود.

عباسی با بیان اینکه به دلیل فعال نبودن دوربین‌های ثبت تخلفات در شمال شرق شیراز، آمار تصادفات در این مناطق در حال افزایش است، اضافه می‌کند: تلاش می‌کنیم که دوربین‌‌های این مناطق به زودی وارد مدار شوند اما تا زمان نصب به صورت شبانه‌روزی با اجرای طرح‌های مختلفی به صورت محسوس و نامحسوس رانندگان متخلف را شناسایی و با آنان برخورد می‌کنیم.

این مقام انتظامی معتقد است در جوامع امروزی باید ماموران پلیس، مهندسی ترافیک را برعهده بگیرند زیرا با گذشت زمان و افزایش تعداد خودروها، همچنین توسعه شهر دیگر نیروی فیزیکی در سر چهارراه جوابگوی نیازها نخواهد بود.

به عقیده رئیس پلیس راهور فارس، پل‌های روگذر و زیرگذری که در چند سال گذشته در شیراز احداث شده‌اند در کاهش ترافیک شیراز نقش موثری دارند.

سرهنگ مصطفی عباسی با بیان اینکه مشکل اساسی ترافیک شیراز در حال حاضر نبود فرهنگ ترافیکی و همچنین کافی نبودن تعداد دوربین‌های نظارتی است، می‌گوید: این کمبود موجب شده در برخی از نقاط مرکزی شهر ترافیک سنگینی مشاهده شود.

وی می‌افزاید: باید این فرهنگ در بین شهروندان ایجاد شود که با استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌توان تعداد سفرهای شهری با خودروشخصی را کاهش دهیم.

عباسی که اعتقاد دارد در هر شهری باید زیرگذر و روگذر استانداری مانند پل چند سطحی بولوار تخت جمشید ساخته شود، اضافه می‌کند: نبود بار ترافیکی در این منطقه نشان می‌دهد که احداث این تقاطع مفید بوده است.

وی با اشاره به اینکه اکثر خیابان‌های شیراز قابل تعریض نیستند و گنجایش خودروی زیاد را ندارند، ادامه می‌دهد: باید مسئولان اجرایی شهر برای رفع این معضل تدابیری در نظر بگیرند چرا که در تمامی موارد نمی‌توان رانندگان و شهروندان را مقصر دانست.

رئیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی فارس اجرای طرح ترافیک را برای شیراز تسکین‌دهنده موقتی می‌داند و می‌گوید: تا زمانی که زیرساخت‌های ترافیکی شهر تکمیل نشوند نباید انتظار داشت که اجرای طرح ترافیک مشکلات شهر را رفع کند.

عباسی ادامه می‌دهد: اجرای طرح ترافیک تکمیل‌کننده بخشی از زیرساخت‌های ترافیکی است که می‌توانیم با اجرای آن ترافیک شهر را به صورت مقطعی درمان کنیم.

وی بر اهمیت رعایت فرهنگ ترافیکی تاکید و اضافه می‌کند: آموزش فرهنگ ترافیکی اهمیت فراوانی دارد اما در کلانشهر شیراز به دلیل برخی از شاخص‌های ترافیکی، مشکلات فعلی در این حوزه به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه گشودن گره ترافیکی یک کار جمعی است و به سازمان و نهاد خاصی محدود نمی‌شود، می‌افزاید: باید تمامی مسئولان مربوطه این مهم را در اولویت فعالیت خود قرار دهند و با آموزش فرهنگ ترافیکی به تمامی گروه‌های سنی جامعه، این معضل را برطرف کنند.

عباسی اضافه می‌کند: افراد تمام مشکلات ترافیکی را متوجه پلیس می‌دانند در حالی که ماموران تنها وظیفه اعمال و اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی را بر عهده دارند.

رئیس پلیس راهور فارس با اشاره به اینکه بر اساس آمارها بیشترین تصادفات در شهر‌ مربوط به عابران پیاده است، می‌گوید: متاسفانه به فرهنگ عبور عابر پیاده بی‌توجهی می‌شود و برخی از رانندگان گمان می‌کنند فقط خودشان هنگام عبور در اولویت قرار دارند.

عباسی اضافه می‌کند: در شرایط فعلی ترافیک شیراز بیشتر از هر موضوع دیگری نیازمند همکاری شهروندان است زیرا هر چقدر ماموران راهنمایی و رانندگی قانون را اعمال کنند در نهایت رانندگان هستند که می‌توانند با رعایت فرهنگ شهروندی و ترافیکی گره‌گشای ترافیک شیراز باشند.

وی جریمه کردن را تنها راهکار برای حل این مشکل نمی‌داند و می‌گوید: به طور میانگین و بر اساس آمارهای قبلی به طور میانگین روزانه 6 تا 7 هزار خودرو در فارس اعمال قانون می‌شوند که بخش مهم این جریمه‌ها مربوط به رانندگان شیرازی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار