استاندار فارس:ر بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت پرهیز مدیران از طرح وعده های غیرواقعی به مردم افزود: باید فرهنگ پاسخگویی مسئولان و کارمندان دستگاه ها و نهادها به مردم و همچنین مطالبه گری مردم در چارچوب حقوق قانونی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.
کد خبر: ۵۵۵۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 22 January 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: اسماعیل تباداردر یکصد و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس افزود: طرح مباحث از رسانه ها و انتساب برخی مطالب به مسئولان و فرزندان آنها از یک سو و دامن زدن به مطالبات و انتظارات غیرواقعی از سوی دیگر، زمینه ساز کاهش اعتماد عمومی است و از این رو باید از طرح این مباحث پرهیز شود.
وی اظهار کرد: در حالی که سرمایه اجتماعی حاصل مشروعیت ناشی از مردم و اعتماد عمومی است، برخی افراد با طرح مباحث بی پایه در زمینه تملک برخی کارخانه ها توسط خانواده برخی مسئولان و طرح اتهامات بی پایه به برخی مدیران به طور مداوم به دنبال پاک کردن و آسیب زدن به سرمایه اجتماعی هستند.
استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت پرهیز مدیران از طرح وعده های غیرواقعی به مردم افزود: باید فرهنگ پاسخگویی مسئولان و کارمندان دستگاه ها و نهادها به مردم و همچنین مطالبه گری مردم در چارچوب حقوق قانونی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.
تبادار با اشاره به طرح مقاله های علمی در زمینه راهکارهای ارتقای سرمایه اجتماعی در آغاز این نشست گفت: برای تقویت اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی باید نگاه جامعی به مسائل اجتماعی داشت و نمی توان در این زمینه نسخه ای واحد ارائه کرد.
وی با اشاره به طرح پیشنهاد تقویت حضور مدیران در مساجد با هدف تقویت ارتباط مردم و مسئولان در این نشست افزود: اگر در جامعه به چارچوب برگرفته از دین، یعنی قانون مداری توجه کنیم و آن را در همه ارکان تسری دهیم و اگر ادارات به وظایف ذاتی خود در چارچوب قانون عمل کنند، دیگر نیازی نیست که مدیران برای تقویت ارتباط با مردم ناگزیر به اتخاذ چنین راهکاری شوند.
استاندار فارس گفت: اگر در ادارات به وظیفه ذاتی خود آگاه باشیم و صداقت و مسئولیت پذیری را در چارچوب کاری در نظر بگیریم بسیاری از مشکلات مردم برطرف می شود.
تبادار در ادامه با اشاره به 2 برنامه ملاقات عمومی خود با مردم در 2 ماه گذشته گفت: این که امروز مطالبات مردم از دهه های گذشته انباشته شده است نشاندهنده وجود اشکال در عملکرد مسئولان است.
وی افزود: بخشی از این مطالبات در چارچوب وظایف ما مدیران است مانند درخواست مردم برای اشتغال و تسهیلات درمان و بخشی دیگر در چارچوب قانونی وظایف مدیران نیست که باید تبیین شود.
استاندار فارس با دعوت از استادان دانشگاه و متخصصان حوزه اجتماعی برای ارائه الگوی عملیاتی و اجرایی در زمینه تقویت سرمایه اجتماعی گفت: حضور گسترده مردم در صحنه و خلق جلوه های زیبا در طرفداری از نظام در ناآرامی های اخیر سبب شد آرامش برای جامعه فراهم شود و این فرصتی است که مردم به مدیران داده اند تا در رفتار و گفتار خود تجدید نظر کنند.
وی ادامه داد: نمی توان در پاسخ به مطالبات عقب مانده مردم، اقدامی خارج از حد تصور و در حد شق القمر داشت اما باید در مسیر حل مشکلات گام برداشت.
تبادار در این نشست درباره پیشنهاد یکی از مدیران مبنی بر تعطیل شدن جلسات درساعت اداری با هدف رسیدگی به امور مردم گفت: این پیشنهاد را راه حلی برای موضوع نمی دانم و بر این باور هستم که اگر مدیران به حوزه کاری خود اشراف داشته باشند و فرهنگ پاسخگویی در مجموعه تحت مدیریت خود به مردم را فراهم کنند گامی در مسیر تقویت اعتماد عمومی خواهد بود.
استاندار فارس اظهار کرد: برگزاری جلسات در ادارات برای دستیابی به راهکارها برای انجام بهتر خدمت به مردم است و در صورت نهادینه شدن فرهنگ پاسخگویی در سطح کارمندان ادارات و پرهیز از ایجاد نارضایتی توسط آنها می توان گام های خوبی در مسیرتقویت اعتماد عمومی برداشت.
تبادار در ادامه نقش رسانه ها در تقویت آگاهی در جامعه را مهم توصیف کرد و گفت: رسانه های منصف و تکلیف مدار که در مدار قانون حرکت می کنند و رکن چهارم دموکراسی محسوب می شوند نقش مهمی در آگاهی بخشی به مردم در زمینه حقوق آنها و چهارچوب پیگیری آنها دارند.
استاندار فارس در بخش آغازین سخنان خود در این نشست با گرامیداشت فرارسیدن ماه بهمن و ایام سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بالاترین جلوه سرمایه اجتماعی را می توان در مشارکت عمومی مردم، آگاهی آنها و حرکت در مسیر ترسیم شده توسط رهبری حضرت امام (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی یافت.
وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب، شاهد کارهای بزرگی در حوزه مشارکت عمومی و اعتماد مردم به حاکمیت بودیم و با اتکا به این سرمایه اجتماعی، جنگ تحمیلی با عنایت خدا و پشتوانه مردم و مشارکت جمعی به پایان رسید و با وجود این که دنیا مقابل نظام جمهوری اسلامی بود، مشارکت جمعی و اعتماد عمومی موفقیت ایران اسلامی را رقم زد.
در ابتدای این نشست، دیدگاه های علمی در زمینه راهکارهای ارتقای تقویت سرمایه اجتماعی از سوی پژوهشگران دانشگاهی مطرح شد و مدیران حاضر در نشست به تبادل نظر در این زمینه پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار