معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: طراحی و اجرای تونل امیرکبیر از اواسط دهه 70 آغاز شد اما به دلیل عدم انجام مطالعات کارشناسی و تعریف کارکردهای ترافیکی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی طراحی آن 2بار در طول این دهه تغییر کرد تا نهایتا زیرگذر امین حضور ساخته شد.
کد خبر: ۵۵۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱ 01 July 2015
علیرضا جاوید، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در این باره افزود: اسناد و مدارکی که از زیر گذر امین حضور در معاونت فنی و عمرانی و شهرداری منطقه 12 به جا مانده نشان می دهد که طراحی و اجرای این تونل از اواسط دهه70 از سوی شهرداری منطقه 12 به عنوان کارفرما شروع شد اما در همان سال ها این طرح دوبار تغییر کرد و در نهایت با اتمام زیرگذر امین حضور به حال خود رها شد.

آنطور که جاوید توضیح داد، براساس طرح اولیه قرار بود که زیرگذری خیابان 17شهریور را به خیابان شکوفه متصل کند. روشی که برای اجرای این طرح انتخاب شده بود، روش طرح و اجرا بود. به این صورت که کارفرما مطالعات خود را درخصوص ضرورت اجرای این طرح در قالب چند سطر در اختیار پیمانکاری که از طریق مناقصه انتخاب شده بود قرار می داد و پیمانکار موظف بود که هم مطالعات کاربردی را انجام دهد و هم طراحی و اجرای آن را همزمان پیش ببرد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در این باره اظهار داشت: گویا در آن زمان به این نتیجه رسیده بودند که کار اتصال 2خیابان توسط یک تونل شهری عمیق انجام شود، اما باز هم طراحی ثانویه کنار گذاشته شد و گزینه سوم که همان ساخت زیرگذر امین حضور بود، اجرایی شد. وی ادامه می دهد: هرچند قرار بود خیابان 17شهریور به خیابان شکوفه متصل شود اما این طرح به دلیل مشکلات فراوان و معارضانی که وجود داشت یکباره کنار گذاشته شد و طرح دیگری که برمبنای آن یک زیرگذر خیابان 17شهریور را به خیابان امین حضور متصل می کرد، اجرایی شد و مابقی طرح با وجود انجام عملیات عمرانی و حفاری به حال خود رها شد.

به گفته جاوید بعد از آنکه فاز تکمیلی این طرح که همان اتصال خیابان 17شهریور به سمت غرب و محدوده بازار بود ناتمام باقی ماند؛ نزدیک به یک دهه اجرای این پروژه به دلیل تغییر مدیریت ها، کمبود منابع مالی، ناتمام ماندن طراحی اولیه این تونل و در نهایت تغییر نیازها این طرح به طور کامل به فراموشی سپرده شد.جاوید درباره عدم اجرای 2طرح اولیه تونل امیر کبیر گفت: در آن زمان گویا در اجرای پروژه پیمانکار به شبکه آب های سطحی، لوله های فاضلاب و... برخورد کرده بود که براین اساس کارفرما به جای رفع معارضان دستور به تغییر طرح داده بود.



*ضرورت تعیین تکلیف تونل

نزدیک به یک دهه پروژه ساخت تونل شهری امیرکبیر به حال خود رها شد و این کار با اعتراض شهروندان روبه رو شد تا اینکه اواسط دهه80 مدیریت شهری فعلی پایتخت عزم خود را جزم می کند تا طرح های به زمین مانده تهران را مانند بزرگراه امام علی تکمیل کند.

معاون شهردار تهران در این باره نیز گفت: اواسط دهه80 آقای قالیباف به صراحت اعلام می کند که در قالب یک طرح جهادی تصمیم دارد تا تمامی پروژه های به زمین مانده شهر تهران را در طول 3سال به پایان برساند. یکی از این پروژه ها تکمیل بزرگراه امام علی بود که به عنوان یک بزرگراه شمالی - جنوبی باید اجرا می شد.

وی ادامه داد: با توجه به تصمیم شهرداری تهران مبنی بر تکمیل بزرگراه امام علی تکمیل پروژه به زمین مانده تونل امیر کبیر نیز ضروری بود. به همین دلیل بازطراحی این تونل دوباره از سوی مهندسان مشاور آغاز شد.

علیرضا جاوید با بیان اینکه براساس طراحی جدید مقرر شد تا از زیرگذر خیابان 17شهریور به خیابان امین حضور استفاده بهتری شود، یادآور شد: با توجه به مشکلات ترافیکی ای که در محدوده بازار و بافت قدیمی و تاریخی منطقه12 ایجاد شده بود، در طراحی ها راهکارهای ترافیکی، زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی منطقه12 مدنظر قرار گرفت. براین اساس مشخص شد تا با امتداد تونل امیرکبیر به سمت بزرگراه امام علی بتوان از مشکلات ترافیکی محدوده بازار کم کرد. 

بر همین اساس کار مطالعاتی و در نهایت عملیات عمرانی این تونل از سال85 آغاز می شود و در نهایت سال92 این پروژه با تمام فراز و نشیب هایی که داشت به بهره برداری می رسد.


*کاهش بارترافیک با تونل امیرکبیر

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با اشاره به تأثیر ترافیکی تونل امیر کبیر افزود: این تونل توانسته نقش خود را در آرام سازی ترافیکی منطقه12 ایفا کند. علاوه بر آن در آخرین طراحی این تونل مقرر شده بود تا امکان دسترسی خودروها به سمت بازار و بافت تاریخی منطقه12 محدود شود و بالعکس خروج خودروها از محدوده بازاربه بزرگراه امام علی سرعت داده شود که در عمل به اهدافش رسیده است.

وی تأکید کرد: طراحی و ساخت تونل امیرکبیر در دوره فعلی مدیریت شهری تهران کاملا منطبق با راهبردهای طرح جامع و تفصیلی شهر تهران به ویژه منطقه12 است.

به این صورت که این تونل کارکرد ترافیکی خودروها را از غرب به شرق برای خروج خودروها از بافت مرکزی شهر به سمت بزرگراه امام علی فراهم می کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار