برای حفظ محیط زیست
تابناک : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: مشارکت مردمی در تحقق امر پیشگیری از آتش‌سوزی و اطفاء آن بسیار مهم است.
کد خبر: ۵۶۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶ 02 July 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی یوسف یوسفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و مراتع و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری صحیح و اصولی از این منابع خدادادی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های برنامه‌ریزان توسعه پایدار در کشور به‌شمار می‌رودگفت : منابع طبیعی تجدید‌شونده نقش اساسی در توسعه پایدار هر کشوری دارد و بدون این منابع توسعه امکان‌پذیر نخواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: متأسفانه استفاده‌های غیراصولی، تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی، آفات و بیماری‌ها، تصرفات غیرمجاز، افزایش جمعیت، وقوع حریق در مراتع که موجب می‌شود درختان و بوته‌هایی که به سختی پا گرفته‌ و استمرار حیات و تداوم زندگی هستند و فواید بی‌شماری برای بشریت دارند، به راحتی زمین‌های سرسبز را به تلی از خاکستر و زمین‌های لخت و لم‌یزرع تبدیل کنند.

یوسفی با اشاره به وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی افزود: همان اندازه که آتش می‌تواند در خدمت بشر باشد، چنانچه مهار نشود به بزرگ‌ترین مخرب و نابود‌کننده مبدل می‌شود، از زمانی که بشر قادر شد آتش را کشف کند، تاکنون منابع مالی و اقتصادی زیادی بر اثر آتش‌سوزی‌ها از بین رفته و جان هزاران نفر هر ساله بر اثر این پدیده از بین می‌رود.

وی بیان کرد: طبق آمارهای موجود در استان مرکزی طی سال‌های 75 تا 86 در یک محدوده 10 ساله 202 فقره آتش‌سوزی در سطحی معادل سه هزار هکتار از مراتع تبدیل به خاکستر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی ادامه داد: علل بروز آتش‌سوزی در هر منطقه‌ای متفاوت است، اما انسان‌ها در اکثر آتش‌سوزی‌ها سهیم هستند، شناخت علل بروز حریق در جنگل‌ها و مراتع برای جلوگیری و تقلیل خسارت‌های ناشی از آتش سوزی بسیار الزامی است، چرا که از بین بردن این علل می‌تواند موجب کاهش آتش‌سوزی‌ها شود.

یوسفی با بیان اینکه آتش‌سوزی مراتع به دو دسته طبیعی و غیرطبیعی تقسیم می‌شود، خاطرنشان ساخت: آتش‌سوزی‌هایی که بر اثر آتش گرفتن گیاهان خشک به وسیله صاعقه ایجاد می‌شوند، آتش‌سوزی جنگل‌ها بر اثر ورزش بادهای گرم، خودسوزی گیاهان بر اثر شدت گرما و خشکی شدید گیاهان، آتش‌سوزی‌هایی که به علت وجود اجسامی مانند ته لیوان، استکان و یا بطری‌های شکسته در مراتع ایجاد می‌شوند، جزء آتش‌سوزی‌های طبیعی محسوب می‌شوند.

وی گفت: آتش زدن مراتع، سهل‌انگاری افرادی که برای تفرج و تفریح به طبیعت می‌روند در خاموش کردن آتش، پرتاب سیگار در مسیر جاده و بی‌مبالاتی در خاموش کردن آن، فعالیت اشرار و گروهک‌ها، چرای بیش از حد دام و... از عوامل موثر در وقوع آتش‌سوزی غیرعمد به‌شمار می‌روند.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی از بین رفتن منظر زیبای طبیعت، از بین رفتن پوشش گیاهی در منطقه، از بین رفتن گردشگاه‌ها و تفرجگاه‌های طبیعی، عدم جذب ذخیره نزولات آسمانی، آسیب رساندن به محیط زیست، مساعد شدن زمینه فرسایش‌های بادی و آبی، از بین رفتن گونه‌های نادر حیات‌وحش، از بین رفتن زمینه‌های اشتغال، شیوع آفات و امراض گیاهی و... را از مهم‌ترین خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی در مراتع عنوان کرد.

یوسفی با اشاره به نقش مردم در پیشگیری، کشف و اطفاء آتش‌سوزی‌ها بیان داشت: با توجه به اینکه اکثر آتش‌سوزی‌ها در مراتع توسط انسان‌ها و به دلایل مختلف رخ می‌دهد، نقش انسان‌ها در از بین بردن دلایل ایجاد آتش‌سوزی بسیار مهم و حیاتی است.

وی ادامه داد: مشارکت مردمی در تحقق امر پیشگیری از آتش‌سوزی بسیار مهم است که در این راستا سازماندهی نیروها و تشکیل گروه‌های اطفاء، آگاه‌سازی مردم در رابطه با اهمیت حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار