مسوول اداره منابع طبیعی آبدانان گفت: 70 درصد گیاهان دارویی که تاکنون در استان ایلام شناسایی شده است، در این شهرستان یافت می شوند.
کد خبر: ۵۷۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷ 04 July 2015
به گزارش تابناک ایلام،یعقوب عزیزی گفت: یک هزار گونه گیاهی دارویی تاکنون در استان ایلام شناسایی شده است.

وی ادامه داد: 145 گونه از این تعداد درختی و درختچه ای ، 95 گونه بومی ، 50 گونه کاشته شده و غیر بومی و مابقی نیز به شکل بوته ای و علفی هستند.

وی افزود: برابر نظر کارشناسان تاکنون 366 گونه دارویی ، 75 گونه درختی ، 35 گونه زراعی و باغی و نزدیک به 500 گونه دیگر از گیاهان دارویی شهدزا شناسایی شده که ارزش آنها برای زنبورداری بسیار مهم و اثر بخش است.

وی شهرستان آبدانان را به دلیل تنوع آب و هوایی و اقلیم و توپوگرافی خاص یکی از مهم تریم مناطق مستعد گیاهان دارویی دانست و تاکید کرد: 70 درصد گیاهان دارویی استان ایلام در شهرستان آبدانان یافت شده و در دسترس هستند.

این کارشناس منابع طبیعی اضافه کرد: وجود گونه های دارویی علاوه بر طراوت محیط زیست در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال فصلی در شهرستان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عزیزی گل گاوزبان، اویشن ، پونه کوهی و بابونه را از مهم ترین و پر مصرف ترین گیاهان دارویی اعلام کرد و گفت: مهم ترین اصل در بهره برداری از منابع طبیعی تجدید شونده ، اصل بهره برداری مستمر است ، یعنی به اندازه ای از منابع برداشت شود که نه تنها به ادامه حیات آن لطمه ای وارد نشود، بلکه تداوم و تکثیر این گونه های بی بدیل نیز تضمین و تعادل رویشی در سطح عرصه های جنگلی ایجاد شود.

وی بهره برداری زود هنگام از گیاهان دارویی را برای ادامه رویش آنان مضر و خطرناک دانست و یادآور شد: بهره برداری بی رویه و پدیده خشکسالی های پی در پی باعث فشار بیش از حد به رویشگاه ها و عدم تعادل در سطح منابع شده که ضمن ایجاد اختلال در فیزیولوژی گیاه آنها را در معرض انقراض قرار می دهد.

مسوول منابع طبیعی شهرستان آبدانان تاکید کرد: وجود گیاهان دارویی در رویشگاه های منطقه علاوه بر ارزش صنعتی و تزیینی در طول سال برای درمان امراضی مانند ناراحتی های اعصاب و روان، سنگ کلیه ، مثانه، التهاب روده و معده، سرخک، سرفه ، آرام بخش ها ، سوء هاضمه ، دردهای مفصلی، اسهال، تشنج ، عفونت ، صرع، سیاتیک، ناراحتی های کبدی، نفخ شکم ، اشتها و تقویت کننده حافظه مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

شهرستان آبدانان در 164 کیلومتری ایلام 50 هزار نفر جمعیت داشته و دارای 253 هزار هکتار منابع و مراتع ملی و عرصه های جنگلی است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار