نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس:
نماینده مشگین‌شهر در مجلس گفت: خسارت وارده به باغداران توان اقتصادی آنان را نابود کرده و چشم و امیدها به کمک‌های دولت دوخته شده است.
کد خبر: ۵۹۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱ 28 April 2018

به گزارش تابناک اردبیل، ولی ملکی روز گذشته در بازدید از باغات خسارت دیده شهرستان مشگین‌شهر اظهار کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای حمایت از باغداران و کشاورزان خسارت دیده از عوامل طبیعی  مبلغ یک هزار و 350  میلیارد تومان اعتبار به صورت صد در صد به صندوق بیمه محصولات کشاورزی اختصاص دادند که در مواقع بحرانی خسارت باغداران و کشاورزان خسارت دیده را تا حدودی جبران نماید.

وی افزود: این وضعیت در طی سال‌های گذشته به گونه‌ای بوده که تنها 20 الی 30 درصد از این بودجه به تصویب می‌رسید بنابراین مجلس به وظیفه قانونی خود در خصوص حمایت از باغداران و کشاورزان خسارت دیده عمل کرده است و دولت اجازه هزینه کرد این میزان اعتبار را در جاهای دیگر ندارد .

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سطح بیمه باغات در مشگین‌شهر از 22 الی 25 درصد بیشتر نیست و عمده دلیل کاهش سطح بیمه محصولات سردرختی به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی از سوی مسؤولین بوده  که درطی سال‌های گذشته علی رقم وقوع حوادث غیر مترقبه خسارت آن‌ها را اندک و دیر هنگام پرداخت نمودند، به گونه ای که در سال 1392 با وجود اینکه باغداران در سطح 10 هزار هکتار باغات خود را بیمه کردهبودند فقط میزان خسارت پرداختی به آنان 30 میلیارد تومان بوده که این رقم ناچیزی با توجه به گسترده سطح هکتاری بیمه محسوب می‌شود .

ملکی از پیگیری‌های وزیر جهاد کشاورزی در خصوص رسیدگی به خسارت باغداران خسارت دیده استان تشکر کرد و افزود: درآمد اختصاصی باغداران این شهرستان از طریق محصولات سردرختی تامین می‌شود و میزان خسارت وارده به باغداران این شهرستان توان اقتصادی آنان را نابود کرده و این خسارت سرمازدگی به مانند زلزله‌ای است که زندگی و هست و نیست باغداران را از بین برده است و در این شرایط باغداران چشم و امیدشان را به کمک‌های دولت دوخته‌اند.

وی توضیح داد: به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌های اساسی همچون صنعت سورتنیگ و بسته‌بندی و برندسازی و با وجود اینکه بازار بزرگ روسیه خواستار تأمین مایحتاج غذایی از کشورمان است، متأسفانه نتوانستم در صادرات محصولات کشاورزی به کشور هدف با موفقیت عمل کنیم و در این حوزه به وزیر صنایع پیشنهاد داده شده که صنعت سورتینگ و بسته بندی محصولات سردرختی را با برند مناسب و مورد قبول جهانی در اردبیل راه‌اندازی کنیم و تنها در این صورت است که می‌توان به نحو اصولی از باغداران و زارعین حمایت کرد.

ارقام دیرگل ده راه مبارزه با سرمازدگی درختان است

محمد علی طهماسبی معاون وریز جهادکشاورزی روز پنجشنبه در بازدید از باغ های خسارت دیده اردبیل افزود: سرمای اواخر فروردین خسارت های قابل ملاحظه ای را در 17 استان کشور وارد کرد که اردبیل نیز جزو آنهاست و این خسارت در محصولات سردرختی بیشتر مشهود است.
او اظهار کرد: اردبیل ، زنجان ، قزوین و بخشی از استان تهران ، بخشی از استان قم و آذربایجان شرقی دچار خسارت بیشتری ناشی از سرما شدند و محصولات گردو ، سیب ، زرد آلو ، آلبالو ، گیلاس و آلو در برخی از مناطق به میزان 100 درصد خسارت دیدند.
وی همچنین گفت: اقدامات ارزشمندی در زمینه مقابله با سرما در باغ ها توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام شده که توزیع و گسترش ارقام چندلر در درختان گردو است که دیر گل بوده و پس از سپری شدن سرمای دیر رس بهاره فعالیت های رویشی خود را آغاز می کند.
وی افزود: کشاورزان باید برای مقابله با سرما و دیگر شرایط نامساعد محیطی از آخرین تکنولوژی و فناوری های لازم استفاده کنند و دراین رابطه دستگاههای مولد باد هیترهای باغی و دستگاههای تولید مه به صورت ارزان قیمت آن هم با استفاده از تسهیلات باغی در اختیار باغداران قرار می گیرد. به گزارش ایرنا ، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در سفر خود به استان اردبیل از باغ های شهرستان های کوثر ، مشگین شهر و نمین بازدید می کند.
اردبیل جزو 10 استان کشور در زمینه فراوانی وقوع حوادث طبیعی به شمار می رود و هر از گاهی بروز حادثه هایی مانند زمین لرزه ، رانش زمین ، سیل ، خشکسالی ، صاعقه ، طوفان ، سرمازدگی ، برف سنگین ، سرما و یخبندان شدید خسارت ها و تلفات زیادی بر جای می گذارد.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 41 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش از 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.

انتهای پیام

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار