پنجمین جلسه شورای اسلامی استان فارس، در حالی برگزار شد که اغلب اعضای این شورا، با اذعان به برخی نقص‌های چند جانبه، نسبت به قرار نداشتن این شورا در جایگاه واقعی خود، گلایه داشتند.
کد خبر: ۶۰۶۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 17 May 2018

تابناک فارس به نقل از ریواس جنوب:پنجمین جلسه شورای اسلامی استان فارس متشکل از نمایندگان شوراهای اسلامی ۲۹ شهرستان فارس، با حضور اکثریت اعضا برگزار شد.

این نشست که در بخش پایانی آن با حضور مدیرکل صداوسیمای استان فارس به اتمام رسید، با گلایه‌ها، پیشنهادات و مصوباتی همراه شد که بخش‌هایی از آن، در ادامه می‌آید.

** جای تأسف است که فرمانداری‌ها برای مکان جلسات شوراها همکاری نمی‌کنند
سلیمی، نماینده شهرستان استهبان در شورای اسلامی استان فارس در این نشست با انتقاد از عدم همکاری جدی برخی نهادهای اجرایی شهرستان‌ها، گفت: جای تأسف است که با گذشت ۸ ماه از آغاز به کار شوراها، فرمانداری شهرستان علی‌رغم تصریحِ قانون، هنوز مکان تشکیل جلسات شورای اسلامی شهرستان را تأمین نمی‌کند.

او همچنین نسبت به عدم برگزاری جلسات شوراهای شهرستانی ابراز نگرانی کرد.

** اینکه فرمانداری حاضر نشود حتی یک اتاق در اختیار نمایندگان مردم قرار دهد، شرم‌آور است
علی خرمی، نماینده شهرستان مرودشت و رئیس شورای اسلامی استان نیز با تأیید سخنان سلیمی، گفت: با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، اینکه فرمانداری شهرستان حتی حاضر نشود یک اتاق در اختیار نمایندگان مردم قرار دهد به معنای واقعی شرم‌آور است.

او با اشاره به تأکیدات استاندار فارس برای همکاری نهادهای مختلف دولتی با نمایندگان مردم در شورهای شهرستانی، تأکید کرد: علی‌رغم این تأکیدات و همچنین نهایت همکاری که اعضای شوراها با نهادهای دولتی دارند متأسفانه همکاری متقابل به خوبی صورت نمی‌گیرد و مخصوصاً در دولت تدبیر و امید این برخوردهای عجیب به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

رئیس شورای اسلامی استان فارس در بخشی از اظهارات خود همچنین با اذعان به برخی کم‌کاری‌ها از سوی خود اعضای شوراها، تصریح کرد: من اینجا لازم است هم گلایه کنم، هم تذکر دهم و هم خواهش کنم از برخی همکاران خودم که در شورای استان و شورهای شهرستان حضور در جلسات و جایگاه خود را خودشان آنگونه که باید جدی نمی‌گیرند.

** درخواست ملاقات فوری یک عضو شورا که به «مراسم چهلم» هم نرسید!
عباسی، نماینده مردم کوار در شورای اسلامی فارس نیز نداشتن کانال‌های ارتباطی آسان برای دیدارهای نمایندگان مردم در شوراهای شهرستانی و استانی با مدیران کل را ازجمله کمبودهای جدی دانست و در ادامه سخنان خود به مثال جالبی اشاره کرد؛

او اظهار داشت: چندی پیش در شهرستان ما حادثه‌ای رخ داد که منجر به کشته‌شدن سه نفر از شهروندان شده بود و من به عنوان نماینده مردم نیاز به دیدار فوری با یکی از مدیران کل داشتم و درخواست ملاقات فوری دادم. اما عجیب است که این درخواست وقتی به نتیجه رسید و به داد من رسیدند که مراسم چهلم آن سه مرحوم نیز گذشته بود!

عباسی در ادامه خواستار معرفی سازمان‌یافته‌ی نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی به مدیران کل و تعریف و تسهیل کانال‌های ارتباطی نمایندگان مردم و مدیران شد.

** از ملاقات با مدیران کوه نسازیم؛ ممکن است ضعف از خود ما باشد
اما یکی دیگر از نمایندگان شوراهای شهرستانی در شورای اسلامی فارس با اشاره به اظهارات عباسی در خصوص عدم توانایی ارتباط گرفتن با مدیران تصریح کرد: اول اینکه من معتقدم نباید از دیدار با مدیران کل کوه بسازیم و این موضوع آنقدر هم دشوار نیست و ثانیاً باید بپذیریم اگر برای پیگیری مشکلات مردم نمی‌توانیم مدیران را ملاقات کنیم بخشی از این مشکل می‌تواند نشأت گرفته از ضعف خود ما هم باشد.

او در ادامه با اشاره به ضعف‌ها و کمبودها در خصوص مسائل شوراها گفت: در تمام ۱۰ سال اخیر که من به عنوان نماینده مردم در شورا حضور داشتم همین انتقادات وجود داشته اما من باور دارم که مسائل باید به‌صورت ریشه‌ای‌تر بررسی شوند ازجمله اینکه نگاه دولت‌ها و نهادهای دولتی را به شوراها باید تغییر داد.

** در پوشش‌های رسانه‌ای مسائل کم‌اهمیت استان به جلسات شورای اسلامی استان ترجیح داده می‌شوند
راستگو، نماینده شهرستان لارستان نیز عدم پوشش‌های خبری مسائل و جلسات شورای اسلامی استان را مایه‌ی تعجب دانست و گفت: بسیاری از موضوعات کم‌اهمیت‌تر در رسانه‌های ما پوشش داده می‌شود اما متأسفانه جلسات شورای اسلامی استان با عضویت نمایندگان تمام ۲۹ شهرستان انعکاسی داده نمی‌شود.

** هیچ دستورالعمل روشنی برای اِعمال نظارت شوراها وجود ندارد
اما در بخش دیگری از این جلسه، نماینده شورای اسلامی استان فارس در شورای عالی استان‌ها، با اشاره به دو نوع نگاه نگاه ساختاری و کارکردی به شوراها، اظهار داشت: متأسفانه مشکلی که تمام شوراها در سطوح مختلف کشور با آن دست به گریبان هستند این است که نگاه ما ساختاری نیست و ازجمله شرح وظایف و اختیارات شورها به‌طور مشخص تدوین و تشریح نشده است.

سید عبدالرزاق موسوی ادامه داد: امروز بعد از گذشت ۱۹ سال از عمر شوراها، در سطح کشور هم هیچ دستورالعملی برای اعمال نظارت از شوراهای عالی تا پایین‌ترین سطح شوراها وجود ندارد؛ هرچند ما در حال حاضر در شورای عالی در کمیسیون تخصصی خود در تلاش هستیم که در این خصوص به نتیجه برسیم اما تاکنون چنین دستورالعملی وجود نداشته است.

** تصویب پیشنهادات سید عبدالرزاق موسوی
نماینده شورای شهر شیراز در شورای اسلامی استان همچنین با ارائه‌ی پیشنهادات عملی از اعضا خواست که برای پیش‌برد اهداف شوراها به‌صورت ساختارمند نسبت به ساماندهی تشکیلات شورای اسلامی استان فارس تلاش شود.

موسوی با اشاره به اینکه باید پیشنهادات و راهکارها عملیاتی و مشخص باشند، تأکید کرد: معتقدم برخی مسائل اگر به جای بررسی ساختاری و اقدام عملی فوری وارد مرحله‌ی زمان‌بر و طولانی شود، شورای شهرستان و استان به پایان دوره‌ی خود می‌رسد و در پایان دوره هم هیچ اتفاقی در عمل نمی‌افتد.

او ادامه داد: ازجمله پیشنهاد می‌کنم که شورای استان باید همین الان موضوع نحوه‌ی تعیین شرح وظایف را از طریق کمیسیون‌ها یا جلسه شورای استان، تعیین تکلیف و تصمیم‌گیری کند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای عالی استان‌ها، اضافه کرد: ما در شورای استان باید موضوع شرح وظایف را هرچه سریع‌تر روشن کنیم چرا که بدون تعیین شرح وظایف یقیناً تمام صحبت‌های ما در همین حد صحبت باقی خواهد ماند و هر اقدام احتمالی نیز سلیقه‌ای و کم‌اثر خواهد بود.

موسوی در ادامه نشست به ارائه‌ی چند پیشنهاد عملی دیگر پرداخت؛ تشکیل پیش‌جلساتِ منظم بین رؤسای کمیسیون‌ها و هیأت رئیسه شورای اسلامی استان، اختصاص مُهر و حق امضای قانونی برای اعضای شورای استان جهت مکاتبات اداری، تدوین تقویم ۶ ماهه برای شوراها، تعیین شرح وظایف دقیق برای کمیسیون‌ها و اعضا و همچنین تعیین دستور کار پیش از برگزاری جلسات، از جمله پیشنهادات موسوی بود که مورد استقبال اعضا و تصویب نهایی واقع شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار