به شهر همدان که وارد می‌شویم پلاستیک‌های رنگارنگ از زمین سربرافراشته و خودنمایی می‌کند که این مسأله منظر و چهره شهر را زشت و رنجور کرده است.
کد خبر: ۶۰۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶ 13 July 2015
به شهر همدان که وارد می‌شویم پلاستیک‌های رنگارنگ از زمین سربرافراشته و خودنمایی می‌کند که این مسأله منظر و چهره شهر را زشت و رنجور کرده است.

به گزارش ایسنا؛ این کیسه‌ها روزی در دستان ما و حاوی محتویات مختلفی بوده که پس از ناکارآمدی برای صاحبانشان اکنون در طبیعت بی‌توجه رها شده‌اند.

علاوه بر ورودی شهر در گنجنامه هم شاهد رقص کیسه‌های زباله با موسیقی باد هستیم در حالیکه باید طبیعت این منطقه به گونه‌ای چشم‌نواز باشد و مخاطب با قرار گرفتن در کنار آبشار زیبای گنجنامه با ملودی آب آرام شود و تمدید اعصاب یابد نه اینکه با نوای گوشخراش کیسه‌ها از آن محیط دلزده شود علاوه بر آن منظر زیبا باید همیشه زیبا بماند و عوامل زشت از بین برود.

اما متاسفانه ما همچنان شاهد وجود کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی و ظروف یک‌بار مصرف هستیم که حداقل 10 برابر عمر متوسط ما عمر می‌کنند، تجزیه این مواد مخرب زیست‌محیطی که موجب نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود، زمانبر ا‌ست.

امسال دو گونه میش قربانی کیسه‌های پلاستیکی شدند

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌‌زیست استان همدان از تلف شدن دو گونه میش بر اثر خوردن کیسه‌های نایلکس در سال‌جاری در مناطق حفاظت شده همدان خبر داد.

"سیدعادل عربی" به خبرنگار ایسنا گفت: در سال‌جاری دو گونه میش به علت خوردن کیسه‌های پلاستیکی تلف شدند که با کالبد شکافی انجام شده از آنها مشخص شد این گونه‌ها کیسه‌های پلاستیکی رها شده در طبیعت را بلعیده‌اند.

وی افزود: طول عمر کیسه‌های پلاستیکی غیرتجزیه‌پذیر بسیار زیاد بوده و حداقل 200 سال به طول می‌انجامد بنابراین اثرات مخرب زیادی را به دنبال دارد که از جمله این تخریب‌ها می‌توان به تلف شدن گونه‌های حیات وحش اشاره کرد که با ادامه این روند تنوع‌زیستی به خطر می‌افتد.

عربی با بیان اینکه میزان استفاده از کیسه‌های پلاستیکی بسیار بالاست و جزو سبد زندگی شهروندان محسوب می‌شود، گفت: جایگزین‌های مناسب‌تری به جای استفاده از کیسه‌های نایلکس وجود دارد اما این امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در استفاده بیش از حد کیسه‌های پلاستیکی در دسترس و ارزان‌قیمت بودن آن است چرا که حتی برخی مغازه‌ها این کیسه‌ها را به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه سازمان مردم نهاد "حیات سبز سرزمین" 21 تیر به مناسبت روز بدون پلاستیک اقدام به حرکتی جالب مبنی بر تشویق شهروندان به عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی می‌کند، افزود: این امر بسیار مفید و قابل تحسین است اما این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی داشته و مدت زمان زیادی به طول می‌انجامد تا این امر در تمامی جامعه فرهنگ‌سازی و نهادینه شود.

وی تصریح کرد: کمپین پلاستیک نه و یا پلاستیک نمی‌خواهم کمپینی است که امیدواریم تمامی مردم استان همدان به آن توجه کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر کارخانه‌ای در استان همدان پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر تولید می‌کند که اگر این موضوع در بین مردم فرهنگ‌سازی شود سایر کارخانه‌های تولید پلاستیک غیرتحزیه‌پذیر خط تولید خود را تغییر خواهند داد و بر اساس میزان تقاضای مردم کیسه‌های تجزیه‌پذیر تولید می‌کنند.

خانم‌های خانه‌دار امروز با کیسه‌های پارچه‌ای خرید می‌کنند

دبیر موسسه حیات سبز سرزمین نیز به خبرنگار ایسنا گفت: امروز 21 تیرماه به عنوان روز بدون پلاستیک نام‌گذاری شده که این سمن برای ایجاد فرهنگ‌سازی در بین مردم ساعت 18 در محله سرگذر واقع در بازار میوه و تره بار همدان تعدادی خانم خانه‌دار با هماهنگی‌های انجام شده حضور می‌یابند و با کسیه‌های پارچه‌ای اقدام به خرید می‌کنند.

"محمد سوزنچی" افزود: اگر این فرهنگ در بین مردم ایجاد شود محیط‌زیست نجات یافته همچنین برخی گونه‌ها که در طبیعت حضور دارند به علت خوردن این کیسه‌ها تلف نمی‌شوند چراکه در حال حاضر این موضوع برای علاقمندان به محیط‌زیست بسیار دردآور است.

وی ادامه داد: هم‌زمان با اجرای این طرح در تاریخ 21 تیر ماه در بازار میوه و تره بار، بنرها و پوسترهایی به چاپ رسیده و در اختیار مغازه‌داران قرار داده می‌شود تا این فرهنگ در بین تمامی شهروندان نهادینه شود.

2.7 درصد زباله‌ها را پلاستیک تشکیل می‌دهد

سوزنچی خاطرنشان کرد: 2.7 درصد زباله‌های جمع‌آوری شده در استان همدان تنها پلاستیک هستند که طول عمر بسیار بالایی داشته و تجزیه‌ناپذیرند و به طبیعت آسیب می‌رسانند در حالیکه اگر تمامی زباله‌ها را 350 تن درنظر بگیریم رقم کیسه‌های پلاستیکی معادل 10 تن خواهد بود.

دبیر این موسسه اظهار کرد: مردم سیب‌زمینی و پیاز را در منزلشان یک‌جا نگه می‌دارند، بنابراین‌ هنگام خرید تمامی میوه و تره‌بار خریداری شده را یکجا و در داخل کیسه‌های پلاستیکی قرار دهند.

استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در نگاه اول طبیعت را زشت جلوه می‌دهد

وی گفت: استفاده از پلاستیک‌های تجزیه‌ناپذیر در مرحله اول طبیعت را زشت کرده و هنگام خروج و ورود به همدان ابتدا کیسه‌های پلاستیکی در ورودی شهر نمایان می‌شود که این موضوع رنج‌آور است.

وی با بیان اینکه مجموعه دولت و مجلس می‌توانند با همکاری یکدیگر برای ارائه کیسه‌های پلاستیکی مبلغی را در نظر بگیرند، گفت: در شرایطی که شهروندان برای دریافت هر کیسه پلاستیکی پول پرداخت کنند تمایلشان به استفاده از این کیسه‌ها کمتر خواهد شد.

سوزنچی یادآور شد: در حال حاضر کیسه‌های تجزیه‌پذیر که طول عمرشان سه سال است در بازار وجود داشته و شهروندان می‌توانند هنگام خرید از این کیسه‌ها استفاده کنند اما بهترین راه برای حفاظت از محیط‌زیست و زیبا نگه‌داشتن طبیعت استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای است.

با کیسه‌های پلاستیکی خداحافظی کنیم

به گزارش ایسنا؛ مسئولان و متولیان فرهنگ‌‌ساز شاید مسئولیت خود را در این‌باره انجام داده باشند اما اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین شخص برای نهادینه کردن این فرهنگ خود مردم هستند، همیشه بر این باوریم که مردم افرادی غیر از من یا ما هستند اما در اشتباهیم.

مردم همان مایی هستیم که این موضوع را می‌دانیم و یا این مطلب را می‌خوانیم که شاید تا دو روز این موضوع را رعایت کنیم اما بعد از مدتی آن را به فراموشی می‌سپاریم و از کنار آن عبور می‌کنیم در حالیکه باید توجه داشته باشیم شاید همان پلاستیکی که امروز در دستان شماست فردا قاتل حیوانات حیات‌وحش شود.

بیایید برای داشتن محیط زیستی زیبا از همین امروز با پلاستیک‌های قاتل خداحافظی کنیم، تا محیط‌زیستی زیبا داشته باشیم.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار