حسن فرهودی نیا درنشست خبری با خبرنگاران گفت : با توجه به محدودیت پذیرش قضات همه ساله خیل فارغ التحصیلان حقوق به سمت حرفه وکالت روی می آورند که فقط تعداد بسیار کمی از آن ها موفق به ورود به این حرفه می شوند.
کد خبر: ۶۱۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴ 19 February 2015

 رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی اعلام کرد : به دلیل کثرت دانشکده های حقوق و فارغ اتحصیلان این رشته هیچ تناسبی میان فارغ اتحصیلان این رشته با بازار کار وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ما، حسن فرهودی نیا درنشست خبری با خبرنگاران گفت : با توجه به محدودیت پذیرش قضات همه ساله خیل فارغ التحصیلان حقوق به سمت حرفه وکالت روی می آورند که فقط تعداد بسیار کمی از آن ها موفق به ورود به این حرفه می شوند.

وی افزود : برای نمون درآزمون وکالت امسال در آذربایجان شرقی  بیش از سه هزار و 400 نفر ثبت نام کرده بودند که به دلیل محدودیت سهمیه فقط 90 نفر آنان پذیرش شدند.

رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی گفت : این مساله  جامعه وکالت را با چالش جدی  رو به رو کرده که باید آسیب شناسی و برای آن تدبیر شود.

وی از عدم تناسب میان قضات و وکلا به عنوان چالش دیگرجامعه بیان کرد و گفت : در برابر پنج هزار قاضی در کشور بیش از 70 هزار وکیل وجود دارد که بیش از 50 هزار نفرآنان عضو کانون های وکلای دادگستری و بقیه از مرکز مشاوران قوه قضائیه هستند.

رییس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی بر ضرورت فرهنگ سازی در راستای اجرای طرح وکیل خانواده تاکید کرد و افزود : مقدمات عملیاتی کردن این طرح با امضا تفاهم نامه همکاری میان کمیته امداد امام ره و بهزیستی آذربایجان شرقی از یک سو و کانون وکلای استان از سوی دیگر از یک سال قبل فراهم آمده و با توجه به ظرفیت های کانون آمادگی توسعه این طرح در سطح گسترده را داریم .

فرهودی نیا دراین نشست از نقش این کانون در ارائه خدمات رایگان وکالتی و معاضدتی به افراد کم توان از جمله خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام ره و بهزیستی سخن گفت و افزود : دراین کانون 50 وکیل پایه یک دادگستری در کمیسیون معاضدتی همه روز به جز ایام تعطیل خدمات و مشاوره های رایگان حقوقی و وکالتی به مردم ارائه می دهند ، ضمن اینکه هر وکیل طبق قانون موظف است در سال سه فقره پرونده معاضدتی را وکالت کند.

وی  افزود : از ابتدای سال جاری تا کنون 219 مورد مشاوره حقوقی رایگان ،119 مورد وکالت معاضدتی و 81 مورد وکالت تسخیری توسط کانون وکلای استان ارائه شده است .

به گفته وی در پرونده هایی همچون اعدام، سنگسار، حبس ابد، قطع ید و مواردی از این دست حضور وکیل، رکن رکین جلسه دادرسی است و اگر وکیل به هر دلیلی در این جلسات حضور نداشته باشد، جلسه دادرسی باطل خواهد بود.

فرهودی نیا افزود : کانون های وکلای دادگستری و کانون وکلای آذربایجان شرقی از جمله نهادهای مدنی است که بدون اتکا به بودجه های عمومی و دولتی و توسط خود اعضا اداره می شوند درعین حال قبل ازهمه مالیات پرداخت می کند.

وی در ارتباط با برخورد با وکلای متخلف اعلام کرد : قانون دراین ارتباط ابطال پروانه و تعلیق را ازجمله ابزار قانونی برای برخورد با وکلای متخلف پیش بینی کرده است .

به گفته وی در دوسال اخیر 228 پرونده تخلف از وکلا به دادسرای کانون ارجاع شده که از این تعداد فقط 36 مورد آن منجر به صدور کیفر خواست شده و بقیه منع تعقیب خورد است .

عدم تناسب میان قضات و وکلا ، آمادگی کانون برای اجرای طرح وکیل خانواده ، آمادگی برای ارائه خدمات مشاوره حقوقی به اصحاب رسانه ، انتقاد از نقش های غیر واقعی و کاذب وکیل در سریال های تلویزیونی ، استمرار نظارت های قانونی بر فعالیت های وکلا از دیگرمحورهای سخنان رییس کانون وکلای دادگستری های اذربایجان شرقی با اصحاب رسانه بود.

 

رییس دادگستری آذربایجان دراین نشست از تعامل خوب میان دادگستری آذربایجان شرقی با کانون وکلای استان سخن گفت و از حسن همکاری رییس دادگستری استان واز دقت نظر و سعه صدر قضات دادگستری در همراهی و رسیدگی به پرونده های حقوقی و کیفری قدردانی کرد.

نایب ریس اتحادیه سراسری کانون‌ وکلای کشور با اشاره به پرونده وکیل معروف جاعل با حق‌الوکاله 32 میلیاردی گفت: وکیل 32 میلیارد تومانی عضو کانون وکلا نبوده و از وکلای قوه‌ قضاییه طبق (ماده 187) است.

فرهودی نیا با اشاره به آسیب های ناشی از نقش های کاذب و غیرواقعی وکیل در سریال های تلویزیونی گفت: متاسفانه در برخی از سریال ها،  وکیل به عنوان عنصری شیطانی و پلید به مردم معرفی می شود که این عمل و اقداماتی از این دست ظلم آشکار به شخصیت اجتماعی و حقوقی وکلای زحمت کش و مدافع حق است .

وی گفت : کانون های وکلای آمادگی دارند سازندگان سریال های تلویزیونی را در ارتباط با نقش وکیل به صورت رایگان مشاوره و یاری دهند.

وی در بخش پایانی سخنان خود از آمادگی کانون وکلا استان برای انعقاد تفاهم نامه همکاری با انجمن ها و تشکل های صنفی رسانه ای خبر داد.

کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی با بیش از 60 سال قدمت دومین و از قدیمی ترین کانون های فعال وکلای دادگستری کشور است که هم اکنون بیش از یک هزار و 226 وکیل پایه یک در آن عضویت دارند.

قرار است همزمان با برگزاری جشن سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در هفتم اسفند ماه امسال و با برگزاری آیین تحلیف 167 وکیل جدید به تعداد وکلای عضو این کانون اضافه شوند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار