عضوشورای شهر قائمشهر؛
"غلامرضا میرزایی " عضو شورای شهر و هیات رئیسیه اصناف قائمشهر گفت؛ نیازمند استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در بحث تولید و توزیع در ایران هستیم، کشور تنها از طریق بخش دولتی نمی‌تواند که توسعه‌یافته شود، یکی از پیش‌زمینه‌ها برای توسعه‌یافتگی توجه مدیران تصمیم گیروتصمیم ساز اقتصادی به اصناف است این فعال اقتصادی درگفتگو با مازنی خبر از عدم بکارگیری ظرفیت وتوان اصناف در پیشبرد اقتصاد گلایه کرد و خواستار تاسیس مرکز تجاری مرکبات در قائمشهر شد
کد خبر: ۶۱۳۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰ 30 May 2018

نیازمند استفاده از ظرفیت بخش اصناف در بحث تولید و توزیع در ایران هستیم

--- جناب میرزایی بیشترین طیف مراجعات جنابعالی اقشار بازاریان فرودست جامعه است چه برنامه ای برای این طیف دارید؟


بله، بحث ساماندهی دست فروشان و بازارهای هفتگی یکی از دغدغه های جدی من است. ما نمیتوانیم دستفروشان را نادیده بگیریم. بر اساس آمار مرکز پژوهش انجمن جامعه شناسی ایران ۷۶ درصد از این دستفروش ها سرپرست خانواده هستند. 90 درصد آنها هیچ شغل دیگه ای ندارند.۳۳ درصد آنها در اثر تعدیل نیرو مجبور به دستفروشی شدند. 78 درصد آنها شغلی پیدا نکردند و دستفروش شدند. 94 درصد از آنها خواهان این هستند که دستفروشی ساماندهی بشود و ۵۰ درصد اینها هیچ بیمه ای ندارند. ما نمی توانیم قشر بزرگ دست فروشان را در نظر نگیریم. دولت باید برای آنها برنامه ریزی کند. خیلی از کشورها از دست فروشی به عنوان بازار گردشگری و توریستی خود استفاده کردند. میشود به فرصت تبدیل شوند. ولی کسی برای آنها فکری نکرده است. البته در این بین و به دلیل عدم ساماندهی ، مغازه داران اذیت می شوند زیرا با وجود هزینه اجاره ، مالیات و … می بینند دستفروش جلوی مغازه آنها فروش دارد. اینجا حق با مغازه دار است. باید دستفروش را از محل فروش مغازه دار دور کنیم. چون تا امروز نگاه مناسبی به دستفروش نداشتیم تصمیم گرفتیم آنها را فقط جمع کنیم ولی نگفتیم این قشر را ساماندهی کنیم.



-- جنابعالی همیشه از نمایشگاههای بین المللی به عنوان یک ظرفیت اقتصادی در شهرهای مختلف یاد می کنید ایا این نمایشگاه این شهر در سطح استانداردهای بین المللی می باشد وایا تو انسته است سبب رشد اقتصاد شهری شود؟


. نمایشگاه بین المللی تعریفی دارد که در هر استان باید یک شهر نمایشگاه بین المللی داشته باشد و نمایشگاه بین المللی باید ظرفیتی باشد که اصناف آن شهرستان و استان را به سمت توسعه پیش ببرد. اینکه نمایشگاه بین المللی در قائمشهر است در واقع یک فرصت برای ما است و مایه افتخار است . ما همیشه به همین نمایشگاه بین المللی بالیدیم که اگر جایگاه خود را داشته باشد و در واقع همان نمایشگاه باشد نه فروشگاه عالی است . در سال چند بار نمایشگاه مبل دایر میشود . ما در حدود ۹۰ جواز کسب مبل فروشی داریم. بدون احتساب کارگاه تولیدی و … اگر قرار باشد سالی ده بار فروشگاه مبل برگزار شود و مبل فروشان بازار نتوانند بار خود را بفروشند باید چکاری انجام دهند؟ تعریف نمایشگاه این است که آخرین دستاوردها و آخرین تکنولوژیهایی که در دنیا بروز است را گرداوری کنیم .

نیازمند استفاده از ظرفیت بخش اصناف در بحث تولید و توزیع در ایران هستیم

--- جناب اقای میرزایی برای مراجعه کنندگان دررمینه اجتماعی چه بر نامه ای دارید ؟


ارتقا سلامت اجتماعی با تشویق سنین مختلف در تحرکات بیشتر رو زانه و انجام ورزش همگانی و چلوگیری از چاقی ....کاستن ازهزینه های غیر ضروری خانوادها نیاز روز جامعه شهری روستایی می باشد که بسیار مهم است و مایلم به آن پرداخته شود بحث سرویس مدارس و روپوش مدارس است. سالیان سال اولیای دانش آموزان در این امر دغدغه دارند. چرا استفاده از سرویس مدارس بشدت افزایش یافته ، در حالی که پیشترها اصلا اینطور نبود؟ عدم وجود ضرورت هایی مثل پیاده روی مناسب، خط کشی محل عبور عابر پیاده، چراغ راهنمایی و رانندگی و علائم رانندگی! امروز اکثر خانواده ها در مسیرهای ۲۰۰ یا ۳۰۰ منری فاصله بین خانه تا مدرسه را از وسایط نقلیه استفاده می کنند که بنظر می رسد باید فرهنگسازان کار گسترده ای انجام دهند ، نخبگان ، هنرمندان و افراد تاثیرگذار باید وارد عرصه شوند وسلامت رفتاری از جنبه های مختلف تغدیه ای ، جامعه رابهبود ببخشند

--- درخصوص نقش اصناف در اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی که امسال مقام معظم رهبری اشاره فرمودند نگاه جنابعالی دراین خصوص چگونه است ؟


چند نکته حائز اهمیت می دانم اول اینکه ما در کشور اگر بخواهیم به این سمت برویم باید ظرفیت اصناف و ایرادهای آن را در نظر بگیریم. بدانیم درگیر چه مسائلی است که اصناف نمیتواند نقش خود را در این عرصه نشان بدهد. ما شبکه توزیع کالا درکشور نداریم. به اعتقاد من باید در یکسان سازی قیمت کالا و خدمات در سطح شهرها نظارت کنیم مثلا دستمال کاغذی باید 1000تومان بفروش برسد. اینکه چقدر میخرند را فروشنده بایدخود را تطبیق بدهد. در حالی که ما چون شبکه توزیع کالا نداریم در حال حاضر مامورین نظارتی ما به فاکتور نگاه میکنند. در حال حاضر اگر بخواهیم بر قیمت یک خودکار در سطح کتاب فروشی های یک شهر را نظارت کنیم مطمئنا با قیمت های خرید متفاوتی روبرو خواهیم شد .
و اگر برابر قانون 20درصد سود بگیرید و بفروشید ، عملا فروشندگان کار درستی انجام میدهند ولی قیمتها متفاوت است. هر مغازه یک قیمت می فروشد چون نحوه خریدش متفاوت است. ، در صورتیکه قیمت باید در تمام شهرها یکسان باشد. اگر این اتفاق بیفتد دغدغه های مشتری هم برطرف خواهد شد وگرنه نظارت ها میتواند سلیقه ای باشد.

--نگاه جنابعالی درخصوص نقش استارت اپ ها چگونه است ایا رقیب بی چون چرا برای بازارهای سنتی نیست ؟


در دنیای امروز حضور واثرات و منافع ان در شهرستانها وروستاهای دوردست مشهود است وازسویی دیگر بیشتر بازارهای سنتی ازاین ورود متضرر میشوند و در حوزه مدیریت اصناف نظرات مختلفی درخصوص فروشگاه ها وجود دارد . عده ای عقیده دارند واحدهای سنتی باید وجود داشته باشند و باید ساماندهی شوند. عده ای دیگری عقیده دارند این نظر را اشتباه میدانند و به دنبال ایجاد هایپر مارکت ها هستند.
در نهایت ارائه هر مدل و تغییری در بازار فروش نیاز به آموزش و اطلاع رسانی وسیع دارد تا بازاریان سنتی متضرر نشوند


---بنظر حضرتعالی .بهترین راهکار از نگاه اصناف چیست ؟


در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال حمایت از کالا ایرانی نام نهادند ، باید حداکثر تلاش خودمان را بکار بندیم و به چاپ بنر قناعت نکنیم
کالا و خدمات توسط فروشگاههای سطح شهر به شهروندان عرضه میگردد ، توجه به دغدغه های بازار میتواند در همکاری حداکثری بازار برای تبلیغ فروش کالای ایرانی را بشدت افزایش دهد ، خدمات پس از فروش ،قیمت مناسب ، کیفیت خوب کالا از دغدغه های مشترک فروشنده و خریدار است که میباست مورد توجه قرار گیرد
بازار ظرفیت و جایگاه شایسته ایی در تحقق حمایت از کالای ایرانی را داراست

واحدهای صنفی ، اتحادیه ها و اتاق های اصناف زیرمجموعه صنعت ، معدن و تجارت هستند ، در بین صنوف واحدهایی وجود دارند که در یک طبقه بندی تخصصی زیر مجموعه هیچ کدام از صنعت و معدن و تجارت قرار نمی گیرند و اینکه قانون نظام صنفی کشور تاکنون چندین بار اصلاح و بازنگری شده ولی هنوز کامل نشده و ۹۲ ماده و ۱۲۲ تبصره پاسخگوی مسائل مطروحه در اصناف نیست ، به همین دلیل نظرات و راه حل های تفسیری رواج دارد.

 

'- راهکار تحقق بیشتر حمایت از کالای ایرانی چیست ؟


در پی تاکیدات مقام معظم رهبری در سالهای گذشته با نام گذاری اقتصاد مقاومتی ، حمایت از تولید و اشتغال و... در نهایت زمینه تولید کالای ایرانی فراهم شده
حالا این کالا باید توسط افرادی به مصرف کننده معرفی و عرضه بشود. این افراد چه کسانی می توانند باشند؟ فروشگاه های سراسر کشور
بازار باید بین کالای ایرانی و خارجی موجود از کالای ایرانی حمایت کند. کالای ایرانی را به مردم عرضه نماید و خریدار را مطمئن سازد که خدمات پس از فروش بدرستی انجام میگیرد. البته مشتری برابر حقوق مصرف کننده حق دارد جنس باکیفیت مصرف کند بهبود کیفیت را نمیتوانیم نادیده بگیریم.
در حال حاضر فروشنده هم میترسد کالایی را به شما بفروشد که خدمات پس از فروش نداشته باشد. اگر نظارت های بیشتری اجرا شود و تولیدکنندگان محترم نیز به خوبی از تولیداتشان پشتیبانی کنند ، در اینصورت فروشنده هم . امروز با توجه به داشته های موجود در بدنه اصناف این ظرفیت وجود دارد که متولی نظارت بازار باشد.


--- ظرفیت توسعه ای این شهر بیشتر در چه زمینه ای است ؟


باغ های مرکبات در قائم شهر می تواند یک ظرفیت خوب برای توسعه باشد / حضور تیم فوتبال نساجی در لیگ برتر میتواند شهر را متحول بکند . مثلا در حوزه صادرات مرکبات هر چقدر جلسه گذاشتیم دیدیم اصلا امکان پذیر نیست. چرا؟ چون هیچ زیرساختی را فراهم نکردیم. اصلا ما در بسته بندی و سورتینگ و در ماشین هایی که میتوانند ترانزیت بکنند هیچ برنامه ریزی نکردیم.
امروز بیاییم به داشته هایمان نگاه کنیم.داشته هارا کنار همدیگر بگذاریم و جلوتر برویم.الان در آمل مرکز تجاری برنج کلید خورده و مجوز آن گرفته شده است. مرکز تجاری مرکبات در قائم شهر نیاز به سهامدار دارد.

--- لطفا بفرمایید سهامداران چه کسانی میتوانند باشند؟


ما 300 واحد سورتینگ داریم در شهرستان قائمشهر که رها شده اند. هیچ جای استان مازندران و کشور مثل قائمشهر در خرید و فروش مرکبات و وجود دلال های توانمند نیست. دولت میخواهد ذخیره سازی کند مرکزش را در قائمشهر قرار می دهد. بخش اعظمی از ذخیره سازی را از بچه های قائمشهر میگیرد بخاطر اینکه در سراسر استان مازندران اینها هستند که خریدو فروش انجام میدهند. پس باغ های مرکبات در قائم شهر می تواند یک ظرفیت خوب برای توسعه باشد. البته ما (اصناف) این بحث را داریم چه کسی متولی ساماندهی است؟ اتاق اصناف، صنعت و معدن و تجارت، مرکز بهداشت و جهاد کشاورزی برای ما فرقی نمی کند. اجتماع کنید و ضوابط تعیین کنید تا کارها پیش برود.
و حضور تیم فوتبال نساجی در لیگ برتر میتواند شهر را متحول بکند . برای ما یک ظرفیت است . برای بازسازی استادیوم شهید وطنی ، شورای شهر و شهرداری اعلام امادگی کرده است .
و در مورد برند شهر ، نظر من این است که هرچیزی در جای خودش خوب است و میخواهم بگویم که قائمشهر شهر همه چیز هست. قائمشهر شهر ظرفیت هاست . بخاطر اینکه من امروز میبینم قائمشهر آنقدر ظرفیت های زیادی دارد که نمیتوانیم یک بعدی به آن‌نگاه کنیم.زمان جنگ، شهر شهداست. زمان کار، شهر مردان و زمان زلزله میبینید که قائمشهر بیشترین داوطلبین را در بحث امداد دارد. قائمشهر شهر همه چیز هست شهر ظرفیت است.
و چند ظرفیت گردشگری به شما معرفی می کنم. ما رودخانه تلار را داریم با8 کیلومتر حاشیه. رودخانه تلار در حریم شهر قرار گرفته است و طبق مصوبه مجلس حریم شهر ها باید به شهرداری های آن شهر داده بشود. که انشالله باهمکاری اب منطقه ای بتوانیم محل توریستی این رودخانه رااحیا کنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار