رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اخذ عوارض و مالیات ارزش افزوده از کالاهای صادراتی صادرکنندگان را محکوم کرد و اقدام برخی دستگاه ها در این زمینه را خلاف قوانین جاری کشور خواند.
کد خبر: ۶۱۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹ 19 February 2015
به گزارش دریافتی شامگاه چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، علی همتی در نشست هم اندیشی پایش تجارت خارجی استان افزود: بر اساس قانون، اخذ هرگونه عوارض و مالیات از کالاهای صادراتی ممنوع است و هر دستگاهی مبادرت به اخذ این مبالغ کند، مصداق تخلف محسوب شده و طبق قانون قابل پیگیری است.

وی گفت: در لایحه بودجه سال 1394، دولت از محل کالاهای وارداتی دو درصد را به جوایز صادراتی اختصاص داده است زمانی که دولت با ارزش گذاری و اهمیت دادن به امر صادرات و تعیین جایزه به این بخش توجه کرده ، چگونه مورد قبول است که صادرکنندگان عوارض و مالیات ارزش افزوده بپردازند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در ادامه مقوله صادرات را موتور محرکه اقتصاد استان و کشور عنوان کرد و گفت: شمار زیادی از کشورهای توسعه یافته از طریق افزایش صادرات به رشد و توسعه رسیده اند؛ از این رو ضروری است دستگاهای مسوول در حوزه توسعه صادرات با تشکیل جلسات تخصصی و مستمر به تفاهم وتوافق اصولی و اساسی در امر صادرات دست یابند.

وی ادامه داد: بهینه سازی و بسترسازی حمل ونقل تجاری ریلی، دریایی، هوایی و زمینی در توسعه امر صادرات استان فارس نیاز اساسی است.

همتی همچنین با گلایه از بخشی نگری برخی دستگاه ها گفت: دستگاههای مرتبط با تجارت و صادرات ازجمله اداره کل فرودگاه، حمل ونقل وپایانه ها، گمرک، راه اهن و دیگر ادارات مشابه نباید تنها به دنبال رفع مشکل خود باشند.

وی گفت: ضرورت دارد برای رفع مسایل و مشکلات صادرکنندگان استان، بین دستگاه های مرتبط عزم جدی و اتفاق نظر و تعامل وجود داشته باشد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: دستگاه های دولتی و بخش خصوصی باید برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی صادرات گرا تعامل داشته باشند و با قوانین و سیستم های اداری دست و پاگیر مشکلات این بخش را افزایش ندهند.

مدیرکل فرودگاه های استان فارس نیز در این نشست با تاکید براینکه مسایل ومشکلات کنونی در حمل محموله های صادراتی در فرودگاه را پیگیری و حل می کنیم، گفت: اداره کل فرودگاه به عنوان تامین کننده زیر ساخت حمل و نقل هوایی است اما شرکت های هوایی خصوصی و دولتی که در فرودگاه ها فعالیت می کنند تحت نظارت اداره کل فرودگاه نمی باشند.

حمیدرضا سیدی افزود: مسوولیت اقدامات پلیس و گمرک فرودگاه رامی پذیریم و درتردد وایجاد فضای مناسب برای چندساعت تا چند روز محموله بارصادراتی را برعهده می گیریم اما در رابطه با مشکلات در خروج و بارگیری، بسته بندی و ... شرکت های هواپیمایی خود باید پاسخگو باشند.

وی یادآوری کرد: شرکت های هواپیمایی ایران ایر، قطرایر و ترکیش هیچ گونه قراردادی با فرودگاه ندارند و مسوولیتی بابت این شرکت ها برعهده فرودگاه نیست.

مدیرکل فرودگاه های استان فارس اظهار کرد: اخیرا جهت رفع بخشی از معضلات ومشکلات توسط هواپیمایی ماهان، سالن یک هزار مترمربعی در فرودگاه شیراز در حال ساخت است که بخشی از مشکلات در این خصوص مرتفع می شود.

مدیرکل حمل ونقل وپایانه های استان فارس نیز دراین جلسه گفت: فارس یکی از شمار اندک استان هایی است که در حمل ونقل زمینی برای جابجایی محموله های صادراتی دراقصی نقاط کشور مشکلی ندارد این درحالی است که بیش از 10 درصد کل ناوگان یخچالدار کشور دراستان فارس است.

احمد خواست خدایی با بیان این که 175 شرکت در استان برای ناوگان یخچالدار بارنامه صادرمی کنند، اظهار کرد: شیراز با میزان بیش از 72 درصد بیشترین ناوگان یخچالدار را در استان دارد که 307 نوع کالا در استان با استفاده از ناوگان یخچالدار حمل می شوند.

وی گفت: بیشترین درصد محموله های جابجا شده را فراورده های لبنی با میزان 45،4 درصد به خود اختصاص داده است و مواد غذایی، بستنی، دارو ، مرغ، انگور، سوسیس وکالباس، گوشت، همبرگرو تخم مرغ در رتبه های بعدی هستند.

مدیرکل حمل ونقل و پایانه های استان فارس اظهار کرد: فارس در زمینه حمل ونقل زمینی و خروج کالا وبار بعد از استان های تهران، خوزستان، خراسان و اصفهان رتبه پنجم کشور را دارد.

احمد رضا زارع معاون اداره کل راه آهن شیراز نیز در این نشست گفت: در 9 ماه گذشته 67 واگن سیمان، 17 واگن روغن، شش واگن هیدر وکربن، سه واگن خرما، یک واگن سیب وگوجه فرنگی و یک واگن پسته به کشورهای حوزه آسیای میانه از طریق خطوط ریلی استان حمل شده است.

دراین نشست، بخش خصوصی وصادرکنندگان نیز به طرح مشکلات و پیشنهادهای خود برای توسعه صادرات استان پرداختند.

مشکلات اساسی زیرساختی در ناوگان حمل ونقل وهزینه بالا، مشکلات خروج کالا و بسته بندی و نوع کالا و... در فرودگاه توسط مامورین نیروی انتظامی جهت ترخیص وبارگیری کالا ومحصولات در هواپیمایی به مقصد کشورهای هدف، مشکلات بسته بندی، حمل ونقل مناسب با کامیون های یخچالدار از جمله این مشکلات بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار