استاندار گیلان وضعیت کاهش آب سد سفیدرود را یکی از نگرانی‌ها عنوان کرد و افزود: در گیلان 230 هزار اراضی شالیزاری وجود دارد که اکنون مقداری از آن کاهش یافته است. وی با اشاره به اینکه آب سد سفیدرود تامین کننده 160 تا 180 هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان است، تصریح کرد: امروز آب سد سفیدرود محدود شده است.
کد خبر: ۶۱۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴ 19 February 2015
به گزارش خبرگزاری تابناك از رشت، محمدعلی نجفی ظهر امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش دولتی و خصوصی در سالن اجتماعات ثبت اسناد و املاک استان موضوع منابع آبی گیلان را محور سخنان خود قرار داد.

وی با بیان اینکه در سفر وزیر نیرو به گیلان برای افتتاح سد آیت‌الله بهجت راهکارهایی پیشنهاد شد، افزود: برگزاری سمینار استانداران با چیت‌چیان فرصت خوبی را برای ارائه برنامه‌های خوب ایجاد کرد.

استاندار گیلان وضعیت کاهش آب سد سفیدرود را یکی از نگرانی‌ها عنوان کرد و افزود: در گیلان 230 هزار اراضی شالیزاری وجود دارد که اکنون مقداری از آن کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه آب سد سفیدرود تامین کننده 160 تا 180 هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان است، تصریح کرد: امروز آب سد سفیدرود محدود شده است.

نجفی ادامه داد: سال گذشته بیش از یک‌هزار میلیارد متر مکعب آب موجودی سد سفیدرود بود که به سختی توانستیم با مدیریت آب، برنج را در فصل خود برداشت کنیم که دچار کم‌آبی نشویم و آسیب جدی نبینیم.

وی با تاکید بر اینکه با کاهش سد سفیدرود سال سختی را در پیش رو داریم، خاطرنشان کرد: کشاورزان باید ملزم به شخم زمستانه با استفاده از آب باران شوند.

استاندار گیلان با تصریح بر اینکه آب موجود سد سفیدرود 8 درصد کمتر از سال گذشته است، یادآور شد: این کسری نگران‌کننده است، در حالی که بر خلاف استان‌های دیگر آب باران داریم، اما سالانه بیش از یک‌هزار میلی‌متر آب در گیلان هدر می‌رود.

وی هدر رفتن آب در گیلان را به دلیل نبود آب‌بندان‌ها، عدم اجرای سدهای لاستیکی، فعال نشدن آبخیزداری و... ذکر کرد و یادآور شد: صدا و سیما باید به عنوان کارگاه آموزشی در بخش آب عمل کند.

نجفی به مدیران کل آب‌منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی گیلان تاکید کرد تا اطلاع‌رسانی مناسبی در زمینه مدیریت آب کشاورزی به کشاورزان داشته باشند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار