سرپرست شبکه بهداشت و درمان سپیدان، گفت: بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان نخستین عامل مرگ و میر در شهرستان سپیدان است.
کد خبر: ۶۳۰۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 15 July 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: سیاوش کریمی سرپرست شبکه بهداشت و درمان سپیدان با اشاره به آمار سامانه مرگ و میر، ۴۵ درصد مرگ و میر‌ها در سال ۹۶ را ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه بسـیاری از مرگ‌ها با کاهش عوامل خطر بیماری‌ها به مقـدار زیادی قابل پیشگیری هستند، افزود: فشارخون بالا، کلسـترول خون بالا و قنـد خون بالا، مصـرف دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، فشار‌های روحی و روانی، اضافه وزن و چاقی و کم تحرکی از جمله عوامـل خطر کلیدی مهم بیمـاری قلبی عروقی و سـکته مغزی است.

کریمی ادامه داد: در حالی سهم سرطان‌ها در مرگ و میر سپیدانی‌ها طی سال گذشته ۱۴ درصد بوده است که ۵۰ درصد از خطر ابتلا به این بیماری با رعایت مراقبت‌های بهداشتی و آگاهی از سلامت فردی قابل پیشگیری است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان سپیدان با تاکید بر اینکه سرطان طی دهه‌های آینده، نخستین عامل مرگ و میر به ویژه در کشور‌های در حال توسعه است، گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد سرطان‌ها با حفظ وزن مطلوب، تغذیه صحیح و بهبود شیوه زندگی قابل پیشگیری است.

او یادآور شد: به دلیل بار سنگینی که این بیماری‌ها از لحاظ اقتصادی و سلامت بر جامعه وارد می‌سازند، در طول دهه‌های اخیر، مطالعات وسیعی انجام گرفته و عوامل خطر موثر در افزایش احتمال ابتلا فرد به بیماری‌های قلبی‌عروقی و سرطان‌ها مشخص شده اند و آگاهی از این عوامل خطر و چگونگی کنترل آنها، این فرصت را به وجود می‌آورد که بتوان از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کرده و یا در صورت ابتلا از شدت آن بکاهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار