جاده طریق‌الرضا در شهریور ۸۷ در استان فارس در شهرستان اقلید شروع شده اما با گذشت تقریبا ۱۰ سال هنوز به سرانجام نرسیده است.
کد خبر: ۶۳۵۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰ 28 July 2018

طریق‌الرضا نام جاده‌ای است که در مسیر حرکت امام رضا (ع) از دروازه ورودی به ایران، مرز شلمچه تا مشهد در حال ساخت است. این جاده که جنوب غرب کشور را به شمال شرق وصل می‌کند از استان‌های خوزستان، فارس، کهگیلویه بویراحمد، یزد و خراسان رضوی می‌گذرد.

تقاضای نمایندگان برای تبدیل طریق‌الرضا به آزادراه

این پروژه در شهریور 87 در استان فارس در شهرستان اقلید شروع شده اما با گذشت تقریبا 10 سال هنوز به سرانجام نرسیده است، هرچند در یکی دو سال اخیر میزان پیشرفت پروژه بیش از گذشته بوده است. خبرگزاری تسنیم پیش از این در تاریخ 7 دی ماه 95 در گزارشی به این موضوع پرداخت که در آن حسین افضلی، نماینده اقلید و عضو کمیسیون عمران مجلس اذعان کرد که پروژه « طریق‌الرضا» بر زمین مانده است.

بیشتر بخوانید: عقب ماندگی 20 ساله جاده‌های اقلید/ «طریق‌الرضا» روی زمین مانده است

در پیگیری مجدد تسنیم از وضعیت این پروژه، نماینده مردم اقلید می‌گوید: به دلیل اهمیت این پروژه نامه‌ای با امضای 70 نماینده تهیه و درخواست شد که این جاده به آزادراه تبدیل شود که در برخی از استان‌ها نظیر یزد و کهگیلویه و بویراحمد این اقدام انجام شده، در استان فارس نیز از مسئولان استانی تقاضا شده که این جاده به سرعت به آزادراه تبدیل شود.

به گفته وی اهمیت این پروژه علاوه بر مسیر ورودی امام رضا(ع) به این دلیل است که کریدور شرقی - غربی کشور نیز به حساب می‌آید و از آنجا که در تقاطع با آزادراه شیراز - اصفهان نیز قرار می‌گیرد، یک پروژه ملی به حساب می‌آید.

حمایت وزارت راه از سرمایه‌گذاران

افضلی از سرعت گرفتن این پروژه نسبت به سال‌های گذشته خبر می‌دهد با این حال معتقد است که در حد نام این پروژه نیست و باید با سرعت بیشتری نسبت به تکمیل آن اقدام کرد. وی به گفت‌وگوی خود با آخوندی، وزیر راه اشاره می‌کند که براساس آن وزیر راه گفته از سرمایه‌گذاران این پروژه چه داخلی و خارجی استقبال می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است که به دلیل شرایط ویژه، این پروژه توجیه اقتصادی بالایی دارد و ظرف مدت کوتاهی برگشت سرمایه انجام می‌شود چراکه به دلیل اینکه تنها مسیر شرقی - غربی کشور در حد آزادراه است می‌تواند حجم بالایی از مسافر و کالا را جابه‌جا کند.

نکته‌ای که نماینده مردم اقلید بر آن تاکید می‌کند این است که از آنجا که این مسیر در استان یزد و کهگیلویه و بویراحمد به آزادراه تبدیل شده باید در استان فارس نیز در همان حد دیده شود در حالی که در حال حاضر این مسیر به عنوان یک جاده ثابت دو طرفه است.

تبدیل اقلید به منطقه باراندازی

صالح مشتاقی لاری، فرماندار اقلید نیز معتقد است که با تکمیل این پروژه این شهرستان می‌تواند به یک منطقه بارانداز و بندرخشک در استان فارس تبدیل شود که نقش مهمی در رونق اقتصادی استان و اقلید دارد.

وی به ویژگی‌های شهر اقلید اشاره می‌‌کند و می‌گوید: ویژگی اقلیمی این شهرستان به گونه‌ای است که با هر یک از شهرهای اصفهان، یزد، یاسوج و شیراز فاصله‌ای حدودا 200 کیلومتری دارد و همین مسئله در کنار عبور آزادراه شیراز - اصفهان یک موقعیت ویژه به اقلید می‌دهد.

به گفته فرماندار اقلید ظرفیت این شهرستان در دام، محصولات کشاورزی، معادن غنی و 140 هزار سطح زیر کشت با وجود خشکسالی‌های اخیر این شهرستان را به یک مرکز اقتصادی مهم تبدیل کرده که در صورت تکمیل پروژه طریق‌الرضا می‌تواند مرکزی برای توزیع بار، کالا و خدمات باشد.

پروژه طریق الرضا در شهرستان اقلید 180 کیلومتر است که 39.5 کیلومتر آن در حومه اقلید و مابقی در شهرستان اقلید است و مشتاقی لاری می‌گوید: در صورتی که تبدیل به آزادراه شود باید رمپ‌های ورودی و خروجی به شهر اقلید در نظر گرفته شود که این موضوع هم اکنون نیز مورد توجه قرار است.

تکمیل و بهره‌برداری جاده طریق‌الرضا علاوه بر کوتاهی مسیر رسیدن به مشهد مقدس می‌توان تا حد قابل قبولی ایمنی این مسیر را تضمین کند و نقش مهمی در اقتصاد استان داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار