تکدی‌گری و گدایی معضلی اجتماعی
تکدی‌گری و گدایی معضلی اجتماعی در جوامع در حال توسعه است که روزبه‌روز در شهر‌های بزرگ در حال افزایش است. معضلی که با ظهور و بروز آن به تدریج به روابط انسانی و اجتماعی آسیب وارد می‌شود.
کد خبر: ۶۳۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۶ 20 July 2015

"تهران" و "مشهد" شهرهایی هستند که بیش‌تر از بقیه کلانشهر‌ها با این پدیده دست و پنجه نرم‌ می‌کنند اما گاهی تجربه ثابت می‌کند که گدایی و تکدی‌گری بیماری لاعلاج کلانشهرها نیست، چرا که در این میان "تبریز" موفق‌ترین شهر مهارکننده این پدیده ‌است واین قاعده را نقض می‌کند.

تبریز همچنان که در بسیاری از اختراعات و کشفیات شهر اولین های ایران بوده چنانچه اولین چاپخانه، اولین خیابانی که در ایران دارای برق شد، اولین پستخانه و اولین خط انتقال پست ، نخستین مدرسه نوین ایران ، نخستین کودکستان و نخستین مدرسه کر و لال‌های ایران ، اولین ضرابخانه ماشینی ، نخستین اتاق بازرگانی ایران ، اولین نظمیه یا شهربانی ، شهرداری تبریز نخستین شهرداری، یا به اصطلاح آن روز بلدیه ، اولین سالن تئاتر ایران و ....در آن ایجاد شده است خیرین دلسوز این شهر کوشیده اند، با جلوگیری منطقی از تکدی گری، لقب ارزشمند « تبریز شهر بی گدا» را به آن بخشیده و مساعدت های آبرومندانه را جایگزین تکدی گری و گدا پروری نمایند

و این افتخاری است که در میان شهرهای بزرگ ایران را به مدد افراد خیر و دلسوز نصیب شهر تبریز شده است.

‌افزایش گدایان حرفه ای علاوه بر اینکه باعث به وجود آمدن صحنه زشت اجتماعی شده و موجب آبروریزی در شهرها می شود، در عین حال حرکات زیرکانه متکدیان، فکر مردم را از کمک به محرومان واقعی منحرف كرده است تا از این خیر و ثواب محروم بمانند. تبریز نیز از جمله شهرهای بزرگ بود که به دلیل مهاجر پذیری، افزایش جمعیت، بحث تکدی پذیری رواج پیدا کرده بود،

به بیان دیگر، اخیرا طی تحقیق و ارزیابی انجام شده توسط سازمان ملل متحد، شهر تبریز پیش از شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، قم، ارومیه و مشهد به عنوان بهترین شهر برای زندگی در ایران شناخته شده که عواملی چون وجود ساختمان‌های مدرن و زیبای فراوان، خطوط هواپیمایی پیشرفته، طبیعت زیبا و بکر، غذاهای لذیذ، مساجد زیبا، ابنیه‌های تاریخی و... در کسب این رتبه موثر بوده است.

بنابراین، تبریز در جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی هم در میان هشت کلان شهر کشور، رتبه اول را کسب کرده و همچنین سازمان بهداشت جهانی تبریز را به عنوان بهداشتی‌ترین شهر ایران معرفی کرده است.

بدین‌سان، با این ویژگی‌ها و پتانسل‌هایی که از شهر اولین‌ها نام برده شد به طور یقین مشخص می‌شود، معضلی به نام گدایی و تکدی‌گری در این شهر چندان مفهومی نداشته باشد و در بین شهرهای ایران این شهر، به عنوان زیباترین و توسعه‌یافته‌ترین شهر ایران لقب بگیرد.

ولی چند سالی است که به همت موسسات مختلف خیریه به خصوص، موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز این صحنه زشت از چهره تبریز پاک شده و به جای آن تابلوی پر افتخار تبریز شهر بی گدا نصب شده و این واقعیتی است که حتی برای مسافران ن نیز به اثبات رسیده و در اظهار نظرهای مختلف رسانه ای بارها به این امر اذعان کردند.

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز از جمله مراکز تاثیرگذار در تحقق این افتخار است که با تلاش خیرین دلسوز تبریز با هدف جلوگیری منطقی از تکدی و آبروریزی و جایگزینی مساعدت های آبرومندانه و سامان دادن به کمک های مردمی در سال 1351 ه.ش تاسیس شد.

کارهای ارزشمند این صندوق در دفاع از عزت محرومان واقعی و ریشه کنی تکدی گری از تبریز، جایگزین کردن مساعدت های آبرومندانه با اولویت های مربوط به خود، حذف تشریفات در آوردن دسته گل به مجالس ترحیم و جایگزین کردن تابلوهای تسلیت از جمله کارهای اساسی و ارزشمند است که این موسسه را از دیگر موسسات متمایز کرده و موجب جلب اعتماد مردم نسبت به آن شده است.

مسئولان این موسسه خیریه امیدوارند كه مردم با پرهیز از کمک مالی مستقیم به گدایان حرفه ای و راهنمایی افراد محروم به این موسسه، آنها را در انجام بهتر وظایف یاری کنند، زیرا که کمک مستقیم به این عده افراد حرفه ای کار خیرین را چندین برابر مشکل می کند.

کلام آخر، شهرتبریز در طول تاریخ، از آنچه ذکرش رفت، در امور مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی همواره پیشگام بوده و دوره‌های طلایی متعددی را سپری ساخته است. از این رو به نظر می‌رسد، مدیران و دست اندرکاران سایر کلان شهرها برای برخورد با پدیده نابهنجار تکدی‌گری ضمن ارائه تصویری واقعی از وضعیت تکدی‌گری و متکدیان در شهرهای خود و پرداخت جدی به چگونگی و چرایی این پدیده، با الگو قرار دادن تجربیات، برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی کلان شهر تبریز، در ابعاد اقتصادی و فرهنگی هم برنامه‌های مشخصی را برای ریشه‌کنی این معضل اجتماعی داشته باشند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :