با وجود رسیدگی جدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تخلفات اپراتورها، باز هم برخی کاربران از نحوه محاسبه هزینه خدمات اینترنت گلایه دارند.
کد خبر: ۶۳۶۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴ 29 July 2018

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ بحث کم‌فروشی اینترنت و به عبارتی پایان پیش از موعد اینترنت اپراتورهای ثابت و تلفن همراه، مدت‌هاست که مورد انتقاد کاربران بوده و هر از چند گاهی این انتقادها از سوی آنها اینترنت مطرح می‌شود. برخی از کاربران معتقدند ضعف نظارت بر قیمت و کیفیت خدمات اپراتورها و شرکت‌های اینترنتی زمینه کم‌فروشی و سوءاستفاده ارائه‌کنندگان این خدمات را فراهم کرده و موجب نارضایتی گسترده مشترکان شده است.

اما با روی کار آمدن وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی نتوانست نسبت به این انتقادها بی‌تفاوت بماند و با اذعان به این موضوع که شکایات زیادی از سوی کاربران در این زمینه مطرح شده، گفت: اگر شکایتی از سوی کاربران در این زمینه مطرح شود موضوع را پیگیری می‌کنیم.

این موضوع در حالی از سوی محمدجواد آذری جهرمی مورد تأیید واقع شد که مسئولان بارها این ادعا را تکذیب کرده بودند. همچنین برخی از مسئولان و اپراتورهای تلفن همراه بی اطلاعی مشترکان و به روز رسانی نرم‌افزارهای گوشی هوشمند را دلیل اتمام زودهنگام اینترنت اعلام کردند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده داده بود به عنوان بهترین راه نظارت، اسامی شرکت‌های کم فروش اینترنتی را رسانه‌ای کند؛ یک روز از قول آذری جهرمی برای پیگیری تخلفات نگذشته بود که به وعده خود عمل کرده و اسامی شرکت‌های متخلف در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. گفتنی است؛ نام برخی اپراتورهای برتر نیز در این لیست عنوان شده بود.

اپراتورها موظف به اطلاع رسانی هستند

اخبار مربوط به تغییر تعرفه‌ها و قیمت‌ها جزوء آن دسته از اخباری است که کاربران با جدیت آن را پیگیری می‌کنند. اطلاعات دقیقی که از این اخبار به‌دست می‌آورند، به آنها کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری نسبت به تغییر قرارداد خود اقدام کنند. با توجه به اجرایی شدن تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت، ارائه‌کنندگان خدمات اینترنت پرسرعت ثابت از طریق فناوری‌های سیمی (ADSL) و فیبر، ملزم به تنظیم جداول تعرفه‌ای جدید برمبنای سرعت اتصال و به‌صورت غیرحجمی هستند.

در مصوبه‌ای که از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای تعرفه‌های جدید اینترنت مطرح شده بود، اپراتورهای ارتباطی موظف بودند فروش بسته‌های قدیمی را کنار گذاشته و با به پایان رسیدن قرارداد کاربران، به شیوه جدید سرویس را به آنها ارائه کنند. با این وجود برخی از اپراتورها از بی‌خبری کاربران سوءاستفاده کرده و همان اینترنت حجمی را با تعرفه‌ای جدید ارائه می‌دادند. متأسفانه علیرغم اعلام تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت و جایگزینی سرعت به جای حجم و الزام ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی به تغییر جداول تعرفه‌ای خود، برخی از اپراتورها در بی‌خبری کاربران و بدون اعلام تعرفه‌های جدید، قراردادهای قبلی را تمدید کرده و اینترنت حجمی به فروش رساندند.

حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در این‌ باره با اشاره به تخلفات نمایندگی‌ شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت اظهار کرد: قراردادهای قدیمی مشترکان اپراتورها تا زمانی که در تاریخ قراردادشان ذکر شده باشد، پابرجا خواهد بود و اپراتور مجاز است تا پایان زمان قرارداد، به مشترک مطابق با تعرفه‌های قبلی سرویس دهد. پس از اتمام زمان قرارداد، اپراتور موظف به ارائه تعرفه‌های جدید بوده و در شرایطی که برخی از کاربران تمایل به ادامه قرارداد قبلی خود را داشته باشند، اپراتور موظف به اطلاع‌رسانی و اعمال تعرفه‌های جدید بر مبنای سرعت است. طبق اعلام رگولاتوری لازم است کاربران در صورت مشاهده هرگونه تخلف موارد را به صورت مصداقی گزارش دهند تا با این شکایات برخورد شود.

گلایه کاربران از نحوه محاسبه هزینه اینترنت در سایه عدم نظارت کافی

محدود شدن کاربران با هزینه‌های خارج از کنترل

امیرعبدالرضا سپنجی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و استاد ارتباطات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص این تخلفات گفت: با اعلام خبر تعرفه‌های جدید اینترنتی احساس می‌کنم دولت به‌ جای اینکه بخواهد از حقوق مصرف‌ کنندگان و مشترکین حمایت کند تا دسترسی بهتر و راحت‌تری به اینترنت داشته باشند، دسترسی را سخت‌تر کرده است. با این که قرار بود کلیت تعرفه‌ها تغییر کند، در حال حاضر تنها قیمت‌های جدید اینترنت ADSL اعلام شده و بهتر است مسئولان بگویند تا همین حد می‌توانند سرویس اینترنتی به مردم ارائه دهند و به سمت تعدیل هزینه‌ها بروند و فکری اساسی‌تر در این زمینه داشته باشند.

سپنچی تصریح کرد: دولت تلاش بسیاری در این زمینه داشته و نمی‌توان از این کوشش‌ها چشم‌پوشی کرد اما شرکت ارتباطات زیرساخت باید برای حمایت از مشترکین ورود پیدا کند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید سرمایه‌گذاری هزینه‌ای و زمانی برای این کار داشته باشد تا فقر خدمات‌رسانی اینترنت متوقف شود.

چگونه با نسبتی ناعادلانه به تعامل با دنیا بپردازیم؟

با توجه به دو برابر شدن نسبت نرخ تعرفه اینترنت شبکه‌های خارجی به داخلی، سپنجی اظهار داشت: با اینکار تنها تعامل با دنیای اطراف سخت خواهد شد، این در صورتی است که حتی رهبر معظم انقلاب به تعامل با کشورهای خارجی تأکید دارند و از نظر بنده تعامل تنها با سفر به این کشورها برقرار نمی‌شود بلکه با ردوبدل کردن اطلاعات در زمینه‌های مختلف دانش است که این تعامل برقرار می‌شود. چگونه با این نسبت مطرح شده دانشجویان و محققان به آخرین اخبار از علوم تبیین شده بپردازند؟

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی افزود: بیشتر شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده کاربران شبکه‌هایی است که خارجی محسوب می‌شوند و این نسبت ناعادلانه باعث عدم برقراری ارتباطات در بین کاربران جهانی خواهد شد.

حال باید دید آیا مسئولان مربوطه برای بار دیگر دستورالعمل‌های نظارتی را برای این اپراتورها در نظر خواهند گرفت و با متخلفان برخورد خواهد شد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار