کد خبر: ۶۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳ 20 July 2015

بخش ها و روستاهای بسیاری در مسیر جاده چالوس قرار دارند که وضعیت شکننده ای در مقابل حوادث طبیعی داشته و با توجه به شرایط حجم تردد خودروها در این جاده و یکطرفه شدن آن در برخی مواقع، در این زمینه کاملا بی دفاع هستند.
بارش شدید تابستانی و طغیان رودخانه کرج در عصر یکشنبه باعث جاری شدن سیل در روستاهای سیجان و سرزیارت در جاده چالوس شد که تا کنون 8 کشته برجای گذاشته و خسارات سنگینی به ساکنان این روستاها وارد کرده است.

بر اساس اعلام محمدتقی ایرانی معاون استاندار و فرماندار ویژه کرج تا کنون 50 خودرو در معرض سیلاب قرار گرفته اند و تنها 30 خودرو آن هم در وضعیتی آشفته از گل و لای خارج شده اند و سرنوشت سرنشینان این خودروها مشخص نیست.

بر اساس برآوردهای اولیه خسارت های وارده سنگین است و مسوولان اکنون به طور دقیق نمی توانند میزان آن را اعلام کنند. 

فرماندار کرج با اشاره به از بین رفتن زیرساخت هایی نظیر راه، شبکه آب و برق روستای سیجان جاده چالوس در اثر سیل، گفت: گروه های امدادرسان تجهیزات و آذوقه مورد نیاز را برای سیل زدگان تامین کرده اند. 

فرماندار کرج با اشاره به تشکیل ستادهای بحران استان و شهرستان کرج از شب گذشته، گفت: مسوولان استان از ساعات اولیه وقوع حادثه در محل حضور داشته اند و حسینیه روستا و دهداری نیز برای اسکان آسیب دیدگان تجهیز شده است. 

بنا به گفته مسوولان، گرچه نیروهای امدادی در ساعات اولیه وقوع این حادثه قصد اعزام به مناطق آسیب دیده را داشته اند اما یک طرفه بودن مسیر به دلیل حجم بالای تردد خودروها در جاده چالوس در ایام تعطیلات عید سعید فطر، باعث شده بود که نیروهای امدادی با کندی بتوانند امدادرسانی کنند.

به دلیل یکطرفه بودن جاده چالوس نیروها و تجهیزات امدادی با اسکورت و همراهی پلیس راه استان البرز خود را به محل وقوع سیل رسانده بودند و عملیات امدادرسانی با توجه به شرایط با کندی صورت می گرفت.

هموطنان ساکن در بخش ها و روستاهای جاده چالوس به دلیل حادثه خیز بودن این منطقه همواره در سختی به سر می برند و در موارد متعدد نیز به دلیل شرایط این جاده و حجم بالای تردد و به ویژه هنگام تعطیلات در مقابل این حوادث کاملا بی دفاع هستند.

در مواقع یکطرفه شدن جاده به دلیل افزایش مسافرت ها، این ساکنان در حبس بسر می برند و به دلیل نبود مراکز درمانی و بهداشتی مناسب در طول مسیر با دشواری های بسیاری مواجه می شوند.

تکمیل آزادراه تهران - شمال به منظور کاهش بار ترافیکی جاده چالوس یکی از خواسته های ساکنان این مسیر و ضرورت های این منطقه است تا شاید در مواقع اضطراری از آلام و مشکلات هموطنان کاسته شود.

ساماندهی و اصلاح دیواره های رودخانه کرج نیز از مواردی است که توجه جدی به آنها ضروری است زیرا در مواقع وقوع سیلاب، آسیب پذیرین نقاط همین دیواره ها هستند که با فرو ریختن ابعاد حادثه را گسترده می کنند. اصلاح و تعمیر مقطعی نقاط آسیب پذیر در مقابل حوادث نیز چاره کار نیست و داشتن طرح جامع به منظور ساماندهی این مسیر که یکی از زیباترین جاده های کشور محسوب می شود، لازم است.

در سیلی که اوایل سال جاری نیز در جاده چالوس به وقوع پیوست به گفته سید حمید طهایی بیش از 100 میلیارد تومان خسارت وارد شد که استان البرز هنوز هم گرفتار آسیب های ناشی از آن است و سیل اخیر نیز این مشکلات را مضاعف کرده است.

مشکلات مربوط به جاده چالوس و گرفتاری های ساکنان بخش ها و روستاهای مستقر در مسیر این جاده و رودخانه کرج، آنقدر آشکار است که چندان نیاز به بررسی های کارشناسانه و عمقی ندارد و تنها برنامه ریزی برای رفع این مشکلات است که باید در دستور کار قرار گیرد.

علاوه بر این استان البرز به عنوان یکی از استان هایی که با حوادث طبیعی متعدد مواجه است نیازمند توجه ویژه مسوولان است. به گفته منصور رحمانیان مدیرکل هواشناسی استان البرز از 32 مورد حادثه طبیعی که در کشورهای مختلف جهان به وقوع می پیوندد، 28 مورد حادثه طبیعی در البرز واقع می شود که این شرایط ضرورت نگاه ویژه به حوادث طبیعی استان البرز را بیش از پیش آشکار می سازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار