رئیس شورای شهرستان مُهر طی نامه ای سرگشاده خواستار رسیدگی به وضعیت آلوده گی پارس جنوبی و اثرگذاری آن بر زیست بوم این شهرستان شده و خواستار پرداخت عوارض آلایندگی به مُهر شد.
کد خبر: ۶۴۱۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 11 August 2018

تابناک فارس به نقل از مهرستان: مشروح کامل نامه رضا فرامرزنسب که نسخه ای از آن در اختیار این پایگاه خبری قرار گرفته بدین شرح است:

باسمه تعالی

لا ضرر و لاضرار فی الاسلام . با توجه به فاصله کم میان صنایع نفت و گاز و پتروشیمی موجود در شهرستان عسلویه که این مرز به کمتر از ۱۵ کیلومتر و در قسمت های زیادی از شهرستان به ده کیلومتر می رسد زنگ خطر ایجاد بیماری های زیاد را به صدا درآورده است .

لازم است به چند نکته در این مورد توجه گردد که در برابر ایندگانمان جوابی نخواهیم داشت :

۱. آلودگی های عسلویه در شعاع بسیار وسیعی در حال انتشار است که به صورت تدریجی آثار خود را نشان خواهد داد. فاصله ده کیلومتری شهرستان مهر با عسلویه ‌اگر چه کوهی فاصله است ولی آلودگی ها که در فضا منتشر می شود و ذرات آن به سادگی از طریق باد و هوا جابجا و درون ریه های انسان جاخوش می کند.

۲. این آلودگی ها علاوه بر انسان ها طبیعت موجود را به نابودی کشانده و خواهد کشاند. مرتع و طبیعت و کوه مشترک دو شهرستان که فاصله آن تا این صنایع ۵ کیلومتر است به زودی طبیعت آن تخریب گردیده و علوفه و گیاهان دارویی موجود در آن و حتی عسل طبیعی آن هم بیماری زا خواهد بود. تعدادی از فلرهای این صنایع بر روی کوه حایل دو شهرستان نصب می باشد.

۳. شاید با چشم های خود انبارهای گوگرد که یک ماده سمی است در کنار اتوبان عسلویه به کنگان که در فضای باز می باشد را دیده اید. روزانه چقدر از این گوگردها بوسیله بادهای غرب به شرق در فضا منتشر می گردد و به سمت شهرستان مهر و کوه جنوبی مشرف به شهرستان که حد فاصل دو منطقه عسلویه و مهر است در پردازند تا ریه های من و شما و طبیعت را نوازش کنند .

۴. زندگی زیست محیطی جانوران هم در خطر جدی است زیرا ما از گوشت گوسفندانی استفاده می کنیم که از علوفه موجود در این کوه آلوده از ذرات معلق می خورند و به سادگی وارد بدن انسان شده و آثار منفی خود را به صورت تدریجی بر جای می گذارند.

۵. با توجه به کمبود بارندگی در شهرستان که سالی یک الی دو بار صورت می گیرد و این بارندگی آلوده ترین آب ممکن را از کوه های شهرستان سرازیر نموده و به دشت می آورد که یکی از راه های انتقال ذرات معلق سمی عسلویه است به درون شهرستان مهر و دشت و زمین های کشاورزی .

۶. رطب و خرمایی که امروزه مصرف می کنیم یا سبزیجات و سایر محصولات کشاورزی شهرستان همه به نوعی آلوده به این مواد آلوده هستند. اگر چه آنی و لحظه ای آثار ندارند ولی در دراز مدت و به صورت تدریجی وجود انسانی را متاثر از خود می کند، خصوصا بیماری های پوستی و خونی.

۷. صنایع پارس شمالی هم آثار آلودگی آن به سمت شرق یعنی شهرستان مُهر در حال انتشار است و عواقب وخیمی به دنبال دارد .

۸. یک آزمایش ساده انجام دهید، یک بیماری که مشکلات عادی تنفسی دارد به محض ورود به منطقه عسلویه به سرفه کردن می افتد که خود حکایت از این دارد که برروی افراد سالم به مرور آثار خود را نشان خواهد داد و این هشداری است برای همگان.

۹٫ موارد مکتوب و مستندی وجود دارد که خود مسولیین پتروشیمی های موجود در عسلویه جهت حفظ سلامت کارمندانشان هشدارهای جدی دریافت کرده اند که به پیوست ارسال می گردد.

لازم است اولا پیشگیری و جلو گیری از این آلودگی ها گردد تا محیط و زیست انسانی و جانوری و درختان شهرستانمان به طور کامل نابود نگردد. چرا که لطمه شهرستان مهر ناشی از این صنایع اگر بیشتر از خود عسلویه نباشد کمتر هم نیست. ما در مسیر بادهای غالب سال از غرب به شرق هستیم و مانند دالانی این موارد آلودگی را درون خود می کشیم . ثانیا باید اقدامات لازم برای دریافت حق آلودگی و آلایندگی این صنایع را به طور جد از وزارت نفت مطالبه نماییم. حقوقی که شاید بیش از ۱۵ سال حق مردم شهرستان مهر است و ضایع گردیده است و به نوعی خونبهای ما است .

لذا از فرماندار محترم شهرستان مهر و نماینده محترم جناب آقای دکتر علوی که( اقداماتی در این خصوص انجام داده اند ) و استاندار محترم استان فارس و مدیر کل محترم محیط زیست و مدیر کل محترم منابع طبیعی و مدیر کل محترم جهاد کشاورزی و سایر مسولیین محترم مربوطه استدعا داریم که این موضوع را به جد پیگیر باشند. این موضوع از شهرستان فراتر است و یک عزم جدی استانی می طلبد تا جان مردم و زیست جانوری و گیاهی به راحتی نابود نگردد و از آن محافظت گردد. شاید اکنون هم زمان گذشته باشد ولی هرزمان اقدام ارزشمندی صورت گیرد منفعت است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار