عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ۱۱میلیون جمعیت حاشیه‌نشین در کل کشور وجود دارد از زمزمه های تدوین طرح کاهش آسیب های اجتماعی در مجلس خبر داد.
کد خبر: ۶۴۵۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰ 20 August 2018

مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز و عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه گفت: بحث چالش های اجتماعی و حاشیه نشینی یک بحث عمیق است که تازه به وجود نیامده بلکه سالهاست به دلایل مختلفی انباشته و تبدیل به یک چالش شده است.

 

وی با بیان اینکه ۱۱میلیون جمعیت حاشیه‌نشین در کل کشور وجود دارد، اظهار کرد: اقداماتی که در راستای کاهش و حل آسیب های اجتماعی در جامعه صورت می گیرد حالت درمانی آن هم درمان موقتی دارد نه دارویی که شفا بخش باشد.

 

رضایی با اشاره به شرایط بحرانی جامعه در آسیب های اجتماعی تصریح کرد: آسیب های اجتماعی به مرحله خطرناکی رسیده است اگر ما نتوانیم به صورت ریشه ای عوامل به وجود آورنده این معلول را بررسی و اقدامات لازم را در راستای کاهش آن انجام دهیم ،ناتوانی ما روز به روز در برابر حل این معضل بیشتر می شود.

 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خشکسالی ناشی از عدم بارندگی را یکی از دلایل مهم آسیب های اجتماعی عنوان کرد و افزود: بسیاری از روستاها شغل کشاورزی، دامپروری و دامداری خود را از دست داده اند. این افراد به دلیل نداشتن شغل ،روستاها را ترک و جذب شهرها می شوند و با توجه به اینکه این افراد توان و مکنت کافی برای زندگی مرفه به عنوان یک شهروند در شهر را ندارند لذا به آلونک نشینی و کپرنشینی در حاشیه شهرها روی می آورند و چون روستاییان افرادی ساده بوده و نسبت به مسایل شهری از آگاهی کمی برخوردارند بر مبنای نیازشان جذب باند های مختلف فساد در این مکان ها می شوند، این یک مسئله طبیعی می باشد.

 

رضایی با بیان اینکه متاسفانه نگاه ما به روستاها توسعه محور نبوده، بیان کرد: مسئولان نسبت به مسایل رفاهی و بهداشتی روستاییان بی توجه بودند، همه این عوامل دست به دست هم داده و این چالش ها را در جامعه ما به وجود آورده اند لذا می طلبد که اقدامات لازم و اساسی در راستای حل مشکلات روستاییان و کاهش این آسیب های اجتماعی داشته باشیم.

 

این عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه افزود: تا زمانی که سرچشمه ها را نخشکانیم و مهاجرت های ناخواسته را کنترل نکنیم این مسایل همچنان در جامعه ما خواهد بود.

 

 

نماینده شیراز با بیان اینکه تحریم ها و مشکلات اقتصادی نیز از دیگر عوامل بروز آسیب های اجتماعی در جامعه است، خاطرنشان کرد: این مسایل باعث شد که نتوانیم اعتبار و هزینه های لازم را برای اشتغالزایی در جامعه تخصیص دهیم و تا زمانی که اشتغال زایی صورت نگیرد و جوانان بیکار باشند این باندهای فساد در سر راه آنها قرار دارند و خواه ناخواه به این سمت و سو کشیده خواهند شد.

 

رضایی با بیان اینکه خلأ قانونی در حل آسیب های اجتماعی نداریم، بیان کرد: ما در اجرای قوانین مربوط به این مسئله مشکل داریم، ما فاقد یک متولی مستقیم و پاسخگو در این حوزه هستیم، سازمان ها و نهادهای مختلفی مانند بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری و مراکز فرهنگی در این حوزه فعالیت می کنند و بودجه های خوبی هم برای آنها تخصیص یافته است ولی چون به صورت جزیره ای عمل می کنند و یک متولی مستقیم و خاصی که هم تصمیم گیرنده و هم پاسخگو باشد وجود ندارد باعث ایجاد این خلا در این حوزه شده است.

 

این عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه اعتبار خوبی برای آسیب های اجتماعی تخصیص یافته شده است.

 

رضایی با اشاره به تدوین طرحی مبنی بر کاهش آسیب های اجتماعی در مجلس اظهار کرد: این طرح در مجلس مطرح است و با توجه به اینکه بنده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هستم اینکه این طرح به صورت مستقیم در دستور کار قرار بگیرد هنوز چنین اقدامی صورت نگرفته است ولی زمزمه ها و صحبت هایی در این زمینه شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار